[KINO.LAB] teatr.:.taniec.:.wideo
snieg w csw.art.pl
snieg w csw.art.pl
Wto, 27 Lis 2007, 18:49:34 MET
CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI
zaprasza na trzecią edycję Festiwalu TEMPS D'IMAGES
27 listopada - 11 grudnia 2007
27.11 18:00 spotkanie z publicznością - artyści: Rabih Mroué, Lina Saneh, moderator: Igor Stokfiszewski
28.11 19:30 spektakl Who's afraid of representation? Rabih Mroué, Lina Saneh
29.11 19:30 spektakl Who's afraid of representation? Rabih Mroué, Lina Saneh
30.11 18:00 chantier amour espace - le film, Tomasz Jarosz, Ben J. Riepe
1.12 18:00 chantier amour espace - le film, Tomasz Jarosz, Ben J. Riepe
19:30 spektakl Monsieur Zéro Alice Cassy
6.12 16:00, 17:30, 20:00 spektakl tvR Izolde Cesniece, Igor Gorzkowski
7.12 16:30 spektakl tvR Izolde Cesniece, Igor Gorzkowski
11.12 19:30 spektakl Vacuum Marysia Stokłosa
S P E K T A K L E
"Who's afraid of representation?"
RABIH MROUÉ, LINA SANEH
28, 29 listopada, godz. 19:30
27 listopada, godz. 18:00 spotkanie z artystami, moderator: Igor Stokfiszewski
Reżyseria: Rabih Mroué
Aktorzy: Lina Saneh, Rabih Mroué
Scenografia: Samar Maakaroun
Spektakl wyprodukowany przez:
The Lebanese Association for Plastic Arts (Ashkal Alwan), Bejrut
Hebbel Theater, Berlin
Siemens Art Program, Niemcy
Centre National de la Dance, Paryż
Wsparcie ze strony TQW, Wiedeń
Nazwanie się "artystą" w Libanie może wywołać śmiech, ironię i sarkazm. Artysta narażony jest na zniewagę, jako że status artysty jest pojęciem zapożyczonym z Zachodu. Społeczeństwo libańskie traktuje postać artysty jak anarchistę, szalonego indywidualistę, który udaje geniusza. Bycie artystą może być aspiracją do istnienia jako jednostka, która poprzez swój indywidualizm zagraża społecznym, politycznym i religijnym instytucjom rządzącym na Środkowym Wschodzie.
Wspólnoty religijne w Libanie kontrolują polityczne i publiczne instytucje, osłabiając jakiekolwiek próby zbudowania państwa przestrzegającego prawa człowieka. Rabih Mroué zastanawia się czy mogło to być przyczyną braku akcji artystycznych takich, jakie robili "Body Artists" na Zachodzie końca lat 60. i początku 70. Poszukując wśród ekstremistów, Mroué napisał scenariusz stworzony z monologów artystów-performerów tamtych czasów, przedstawionych przez aktorkę Linę Saneh.
"Who's afraid of representation?" jest kompilacją brutalnych samookaleczeń Zachodnich artystów-performerów w stosunku do makabrycznych wydarzeń z historii współczesnej - jak wojna cywilna w Libanie. Mroué zestawia zmagania artystów z własną indywidualnością z prawdziwą historią Hassana Maamouna, który zastrzelił w tym samym czasie swoich kolegów z biura w Bejrucie.
"amour espace - le film"
TOMASZ JAROSZ, BEN J. RIEPE
30 listopada, 1 grudnia, godz. 18:00
PRE-PRODUKCJA
Organizacja: Tomasz Jarosz, Ben J. Riepe
Asystentka: Swanhild Kruckelmann
PRODUKCJA
Reżyseria: Tomasz Jarosz, Ben J. Riepe
Operator: Tomasz Jarosz
Tancerze: Swanhild Kruckelmann, Linda Nordström, Evgeny Pankratov, Fa-Hsuan Chen
Światło i scenografia: Dimitar Evtimov
Kostiumy: Anna Kleihues
POST-PRODUKCJA
Muzyka: Alex Alves Tolkmitt
Edytor: Tomasz Jarosz
P.R.: Ben J. Riepe
Chantier wyprodukowane przez:
CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa / Festiwal Temps d'Images 2007
tanzhaus nrw, Duesseldorf
Deutsches Tanzfilminstitut Bremen
GOŚCIE SPECJALNI: Michał Borkiewicz, Igor Nikiforow
Ben J. Riepe, niemiecki tancerz i choreograf we współpracy z polskim artystą wideo, Tomaszem Jaroszem, kręcą eksperymentalny film na podstawie badań nad przyszłością ciała ludzkiego przeprowadzonych przy produkcji "amour espace". Film jest kontynuacją pracy nad spektaklem tańca. Sceny choreograficzne połączone z całkowicie nowymi kadrami tworzą niezależne dzieło sztuki w formie filmowej. Film zakłada nowe metody ekspresji oraz wymykające się zwykłemu ludzkiemu doświadczeniu percepcje publiczności. W filmie występują tancerze ze spektaklu, jak również obcy aktorzy. W większej części został nakręcony w nietypowych przestrzeniach Dusseldorfu.
Artyści łączą projekcje ze spektaklem na żywo, poruszając się wewnątrz i na zewnątrz. Ich współpraca zapowiada spektakularne współdziałanie tańca, filmu, przestrzeni oraz samochodów. Tak, samochodów! Artystyczny proces charakteryzuje intermedialność. W ten sposób spektakl na żywo jest jednocześnie nagraniem filmowym.
Ben J. Riepe i Tomasz Jarosz dla dodatkowych scen filmowych korzystają z interaktywnej publiczności, spektaklu na żywo oraz miejskiej przestrzeni o zmroku.
"Monsieur Zéro"
ALICE CASSY [ALEXANDRE CASTRE]
1 grudnia, godz. 19:30
Reżyseria, choreografia, wideo i wykonanie: Alexandre Castres
Światło: Marek Lamprecht
Obsługa wideo: Jim Vivien
Spektakl wyprodukowany przez :
Théâtre Bathyscaphe
Koprodukcja:
Centre National de la Danse - Pantin
La Ferme du Buisson - Scene nationale de Marne-La-Vallée / Temps d'Images 2006
tanzhaus NRW, Duesseldorf / Temps d'Images 2006
Kunststiftung NRW
Alexandre Castres, były tancerz Piny Bausch wciela się w postać osobliwego Monsieur Zéro, który przeobraża się i występuje w świecie czarnego humoru, pełnego odniesień do rumuńskiego intelektualisty Emila Ciorana i francuskiego humorysty Pierre'a Desproges'a. Monsieur Zéro zainspirowany chińskim aforyzmem: "zabawię się w umieranie, esencję gry" kwestionuje obraz własnej śmierci, chcąc ją lepiej zrozumieć i zaakceptować. Prezentuje różne sposoby umierania łącząc taniec, teatr i wideo. Castres porywa widza w podróż pełną dowcipu i poezji, wnikliwą i dogłębnie przeżytą.
"TV RELATIONS / 451° F"
IZOLDE CESNIECE, IGOR GORZKOWSKI
6 grudnia, godz. 17:00, 18:30, 20:00 oraz 7 grudnia, godz. 16:30
Aktorzy: Małgorzata Lipmann, Monika Pikuła, Sławomir Grzymkowski, Jakub Kamieński
Reżyseria: Igor Gorzkowski
Współpraca wizualna: Izolde Cesniece
VJ: Kinga Kiełczyńska / współpraca: Michael Mueller
DJ: Burn Reynolds
Koordynacja: Joanna Nawrocka, Marta Wójcicka
Spektakl wyprodukowany przez:
CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa / Festiwal Temps d'Images 2007
Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło
Urząd Miasta st. Warszawy
Igor Gorzkowski, reżyser teatralny we współpracy z artystkami wideo Izolde Cesniece i Kingą Kiełczyńską oraz dj'em Burnem Reynoldsem przygotowują interaktywny spektakl multimedialny oparty na operach mydlanych. Przekraczając granice fikcji i rzeczywistości zastanawiają się nad fenomenem rodziny telewizyjnej, "serialowych tasiemców" mających silny wpływ na społeczeństwo. Publiczność przestaje być anonimowa, jest nierozłącznym komponentem dziejącego się na żywo spektaklu-serialu. Improwizacja, nieprzewidziany tok akcji i okoliczności uboczne połączone są z niemal intymnym kontaktem aktora z widzem. Koncepcja inscenizacyjna została zaczerpnięta z amerykańskiej powieści science-fiction Raya Bradburego "451° Fahrenheita". Spektakl "tvR" jest kontynuacją ubiegłorocznej współpracy przy projekcie chantier.
"To jest sztuka, która idzie na obwodzie czterościennym [...]* "
* Ray Bradbury, 451° Fahrenheita, Alkazar, Warszawa 1993, przełożył Adam Kaska
"Vacuum"
MARYSIA STOKŁOSA
11 grudnia, godz. 19:30
gościnny pokaz spektaklu
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Marysia Stokłosa
Współpraca: Ria Higler
Światło: Ellen Knops / Janek Cybis
Muzyka: Fryderyk Szopen
Brak założenia, brak punktu wyjścia i początkowego zamysłu jest głównym założeniem solo Marysi Stokłosy. Spektakl powstał w czasie obserwacji tego co robi w studiu i rozbudowywania zakresu wykonywanych czynności, nie fabularyzując ich i nie szukając tematu. Tegoroczna absolwentka School of New Dance Development w Amsterdamie stworzyła bezpośrednie świadectwo własnego stanu ducha i stanu emocjonalnego, a także osobistej relacji z tańcem. Zafascynowana możliwością ucieczki przed tłumaczącym i roztrząsającym umysłem, którą daje sztuka. Materialna i zmysłowa sfera w przeciwieństwie do konceptualnej. Poszukiwanie prawdy poprzez zatrzymanie się nad praktyczną - nie zinterpretowaną i nie jednoznaczną - czynnością.
Vacuum* jest to zbiór czynności i obecności, które widz dowolnie wypełnia swoją własną wyobraźnią i wrażliwością.
Spektakl powstał w Amsterdamie wiosną 2007 jako ostatnia praca Marysi Stokłosy w School of New Dance Development.
*vacuum cleaner pot. vac, odkurzacz;
*vacuum [wym. wakuum] próżnia. ('coś pustego, pusta przestrzeń, puste miejsce')
P R O G R A M F I L M O W Y
SOBOTA, 1 GRUDNIA
Ultima Vez
NIEDZIELA, 2 GRUDNIA
filmy ARTE
Raimund HOGHE, CARTES POSTALES, 26'
William FORSYTH, ONE FLAT THING REPRODUCED, 25'
Blanca LI, AL ANDALUS, 26'
Sasha WALTZ, KÖRPER, 59'
PONIEDZIAŁEK, 3 GRUDNIA
Kino awangardowe i taniec: Ruch przedmiotów i substancji - program I, 63'
Laszlo MOHOLY-NAGY, LICHTSPIEL SCHWARZ-WEISS-GRAU, Germany, 1930, 5,5min
Lise Inger HANSEN, HUS, Norway, 1998, 7,30min
Stan BRAKHAGE, MOTHLIGHT, USA, 1963, 16 mm, Couleur, Silencieux, 24 ips, 4min
Thomas BARTELS, RAGOUT, Germany, 1990, 11min
Hy HIRSH, GYROMORPHOSIS, USA, 1956, 7min
Len LYE, FREE RADICALS, USA, 1957-79, 5min
Thierry VINCENS, GIRAGLIA, France, 1968, 5,5min
Takashi ITO, SPACY, Japan, 1981, 9min
José Antonio SISTIAGA, IMPRESSIONS EN HAUTE ATMOSPHERE , France, 1989, 7min
ŚRODA, 5 GRUDNIA
V-Dance Festival, program I
V-Dance Festival, program II + spotkanie z Avim Feldmanem
CZWARTEK, 6 GRUDNIA
Kino awangardowe i taniec: Ruch ciał - program II, 64'
Germaine DULAC, THEMES ET VARIATIONS, France, 1928, 9min
Patrick BOKANOWSKI, FLAMMES, France, 1998, 3,5min
Martin ARNOLD, PASSAGE A L'ACTE, Austria, 1993, 12min
Vivian OSTROVSKY, M.M. IN MOTION, France, 1992, 10min
Martha COLBURN, SPIDERS IN LOVE : AN ARACHNOGASMIC MUSICAL, USA, 1999, 2,5min
Maya DEREN, A STUDY IN CHOREOGRAPHY FOR CAMERA, 1945, USA, 3min
Masha GODOVAYANNA, UNTITLED 1, Russia, 2005, 4min
Takahiko IIMURA, AI(LOVE), Japan, 1962-63, 10min
Karel DOING, WHIRLWIND, Dutch, 1998, 9min
Kuratorki: Agnieszka Sural, Ula Śniegowska
Partnerzy: Kultura 2000, Komisja Europejska, ARTE, Urząd Miasta st. Warszawy, tanzhaus, Studio Teatralne Kolo, Ambasada Francji, Instytut Francuski, Instytut Polski w Paryżu, MAART, Kino Tańca, nowytaniec.pl
www.csw.art.pl
www.tempsdimages.org
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL: http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20071127/56240c6c/attachment.html
Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB