[KINO.LAB] Mistrzowie dokumentu: Jean Rouch

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 4 Sty 2007, 13:23:20 MET


 

     
      Francuskie Rendez-Vous
 Cykl przygotowany we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie

 
 Mistrzowie dokumentu: Jean Rouch

Wtorki: 2, 9, 16, 23, 30  stycznia i  06, 13, 20, 27 luty godz. 19.00,

 


 

2.01 , 30.01 , 27.02         wt. godz. 19.00         FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Moi, un Noir,1959, 73'    

                                        

 

9.01 , 06.02                   wt. godz. 19.00         FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Les Maîtres Fous, 1955, 30',

                                

                                Mosso Mosso, Jean Rouch comme si,  reż. J.-A. Fieschi, 1998, 73'

 

16.01 , 13.02                wt. godz. 19.00         FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH:  Petit a petit, 1970, 90'

    

 

23.01 , 20.02                wt. godz. 19.00         FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH:  Chronique d'un été, 1960, 90'

 

Jean Rouch - francuski etnograf i reżyser dokumentalista, pionier cinéma-vérité, klasyk "antropologii wizualnej". Kręcił dokumenty socjologiczną metodą polegającą na obserwacji bez interwencji reżysera. Przedefiniował  praktykę pracy nad filmem dokumentalnym inspirując równocześnie rozwój kina fabularnego, w szczególności francuskiej nowej fali i amerykańskiego direct cinema. 

W filmach dokumentalnych stosował metodę psychodramy, zachęcając bohaterów do improwizacji i tym samym do współtworzenia etnograficznego dokumentu. Poprzez świadome łączenie rzeczywistości z fikcją i zacieranie różnic między obserwatorem a uczestnikiem tworzył wiarygodny dokument etnograficzny portretujący zarówno życie codzienne, jak i świat wyobraźni  mieszkańców Afryki. 

 

W KINO.LAB pokażemy cztery filmy Roucha: Moi, un Noir,1959, Les Maîtres Fous, 1955, Petit a petit 1970, Chronique d'un été, 1960 oraz dokument o reżyserze autorstwa Jean-Andre Fieschi Mosso Mosso, Jean Rouch comme si.

 

2.01, 30.01, 27.02:

Moi, un Noir,         reż. J. Rouch, Francja, 1959, 73'

 

Pokazując życie codzienne trójki młodych Nigeryjczyków pracujących jako robotnicy w Abudży film podejmuje wątki z wczesnych prac Roucha: imigracja do miast, kontakt kolonizatorów i kolonizowanych. Cenne spostrzeżenia uzyskano dzięki włączeniu perspektywy subiektywnej obok obiektywnej obserwacji w filmie etnograficznym. Portret życia codziennego robotników uwzględnia fantazje bohaterów. Młodzi ludzie występują  przed kamerą pod pseudonimami gwiazd filmowych, które sami sobie wybrali. Wraz z rozwojem filmu  zaczynają rozumieć i odkrywać samych siebie, mówią  o swoich problemach i ambicjach.

 

09.01, 06.02:

Les Maîtres Fous, reż. J. Rouch, Francja, 1955, 30', 


Doroczna ceremonia Hauku, kultu uprawianego od lat 20. do 50. dwudziestego wieku na terenie Nigerii i Ghany. Uczestnicy ceremonii wchodzą w trans, w którym zostają opętani przez duchy kojarzone z zachodnią kolonialną administracją. W charakterystyczny dla Roucha sposób zacierają się tu granice między dokumentem a fikcją, obserwatorem i uczestnikiem. Reżyser utrzymywał, że połączenie dziwnego, egzotycznego rytuału z codziennym doświadczeniem oddziałuje terapeutycznie na uczestników obrzędu.

 

Mosso Mosso, Jean Rouch comme si, reż. J.-A. Fieschi, Francja, 1998, 73'

 

Sednem tego spotkania z Jean Rouch'em jest zastosowanie techniki udawania - "comme si", którą reżyser nazywa regułą kierującą jego życiem i pracą filmową: "Udając, że coś jest prawdą, dochodzi się znacznie bliżej rzeczywistości". Pokazując jak Jean Rouch z parą najbliższych przyjaciół Damouré i Tallou udają, że kręcą film pod tytułem " La Vache merveilleuse" [ Wspaniała krowa], Jean-Andre Fieschi zdołał zdefiniować człowieka i jego metodę pracy w poruszającym utworze przepełnionym duchem Roucha filmowca.

 

16.01, 13.02

Petit a petit, reż. J. Rouch, Francja/ Nigeria, 1970, 90'

 

Wyjątkowe i przedziwne przygody Damouré Zika, wieloletniego współpracownika Rouch'a. Tutaj w roli afrykańskiego businessmana, który udaje się do Francji, aby zdać relację swoim rodakom z egzotycznych zwyczajów paryskiego plemienia.  Damouré, kierownik nigeryjskiej firmy import/eksport zwanej "Petit a Petit" zamierza zbudować  w swoim kraju apartamentowiec i wyrusza do Paryża, żeby zobaczyć "jak można mieszkać w piętrowym budynku". W mieście obserwuje przedziwny styl życia i myślenia paryskiego plemienia, który opisuje w listach do kolegów. Wreszcie jeden z nich, przekonany, że Damouré zwariował przybywa mu na ratunek. Radosna, zabawna pełna muzyki historia.

 

 

23.01, 20.02

Chronique d'un été, reż. J. Rouch ,Francja 1960, 90'

 

Latem 1960 roku sociolog Edgar Morin i Jean Rouch prowadzili badania nad życiem codziennym młodych mieszkańców Paryża, starając się zrozumieć ich koncepcje szczęścia. W eksperymencie filmowym trwającym kilka miesięcy obserwujemy jednocześnie same badania i rozwój głównych bohaterów. Ostatecznie grupa osób biorących udział w eksperymencie spotyka się na premierze filmu aby poddać  dyskusji efekt badań. Dwaj współautorzy konfrontują się z rzeczywistością tego okrutnego i ekscytującego eksperymentu cinéma-vérité.

 

 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20070104/312b422c/attachment.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/gif
Size: 26066 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20070104/312b422c/attachment.gif 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB