[KINO.LAB] Mistrzowie dokumentu: Jean Rouch
Ula Sniegowska
snieg w csw.art.pl
Czw, 4 Sty 2007, 13:23:20 MET
Francuskie Rendez-Vous
Cykl przygotowany we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie
Mistrzowie dokumentu: Jean Rouch
Wtorki: 2, 9, 16, 23, 30 stycznia i 06, 13, 20, 27 luty godz. 19.00,
2.01 , 30.01 , 27.02 wt. godz. 19.00 FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Moi, un Noir,1959, 73'
9.01 , 06.02 wt. godz. 19.00 FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Les Maîtres Fous, 1955, 30',
Mosso Mosso, Jean Rouch comme si, reż. J.-A. Fieschi, 1998, 73'
16.01 , 13.02 wt. godz. 19.00 FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Petit a petit, 1970, 90'
23.01 , 20.02 wt. godz. 19.00 FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS - JEAN ROUCH: Chronique d'un été, 1960, 90'
Jean Rouch - francuski etnograf i reżyser dokumentalista, pionier cinéma-vérité, klasyk "antropologii wizualnej". Kręcił dokumenty socjologiczną metodą polegającą na obserwacji bez interwencji reżysera. Przedefiniował praktykę pracy nad filmem dokumentalnym inspirując równocześnie rozwój kina fabularnego, w szczególności francuskiej nowej fali i amerykańskiego direct cinema.
W filmach dokumentalnych stosował metodę psychodramy, zachęcając bohaterów do improwizacji i tym samym do współtworzenia etnograficznego dokumentu. Poprzez świadome łączenie rzeczywistości z fikcją i zacieranie różnic między obserwatorem a uczestnikiem tworzył wiarygodny dokument etnograficzny portretujący zarówno życie codzienne, jak i świat wyobraźni mieszkańców Afryki.
W KINO.LAB pokażemy cztery filmy Roucha: Moi, un Noir,1959, Les Maîtres Fous, 1955, Petit a petit 1970, Chronique d'un été, 1960 oraz dokument o reżyserze autorstwa Jean-Andre Fieschi Mosso Mosso, Jean Rouch comme si.
2.01, 30.01, 27.02:
Moi, un Noir, reż. J. Rouch, Francja, 1959, 73'
Pokazując życie codzienne trójki młodych Nigeryjczyków pracujących jako robotnicy w Abudży film podejmuje wątki z wczesnych prac Roucha: imigracja do miast, kontakt kolonizatorów i kolonizowanych. Cenne spostrzeżenia uzyskano dzięki włączeniu perspektywy subiektywnej obok obiektywnej obserwacji w filmie etnograficznym. Portret życia codziennego robotników uwzględnia fantazje bohaterów. Młodzi ludzie występują przed kamerą pod pseudonimami gwiazd filmowych, które sami sobie wybrali. Wraz z rozwojem filmu zaczynają rozumieć i odkrywać samych siebie, mówią o swoich problemach i ambicjach.
09.01, 06.02:
Les Maîtres Fous, reż. J. Rouch, Francja, 1955, 30',
Doroczna ceremonia Hauku, kultu uprawianego od lat 20. do 50. dwudziestego wieku na terenie Nigerii i Ghany. Uczestnicy ceremonii wchodzą w trans, w którym zostają opętani przez duchy kojarzone z zachodnią kolonialną administracją. W charakterystyczny dla Roucha sposób zacierają się tu granice między dokumentem a fikcją, obserwatorem i uczestnikiem. Reżyser utrzymywał, że połączenie dziwnego, egzotycznego rytuału z codziennym doświadczeniem oddziałuje terapeutycznie na uczestników obrzędu.
Mosso Mosso, Jean Rouch comme si, reż. J.-A. Fieschi, Francja, 1998, 73'
Sednem tego spotkania z Jean Rouch'em jest zastosowanie techniki udawania - "comme si", którą reżyser nazywa regułą kierującą jego życiem i pracą filmową: "Udając, że coś jest prawdą, dochodzi się znacznie bliżej rzeczywistości". Pokazując jak Jean Rouch z parą najbliższych przyjaciół Damouré i Tallou udają, że kręcą film pod tytułem " La Vache merveilleuse" [ Wspaniała krowa], Jean-Andre Fieschi zdołał zdefiniować człowieka i jego metodę pracy w poruszającym utworze przepełnionym duchem Roucha filmowca.
16.01, 13.02
Petit a petit, reż. J. Rouch, Francja/ Nigeria, 1970, 90'
Wyjątkowe i przedziwne przygody Damouré Zika, wieloletniego współpracownika Rouch'a. Tutaj w roli afrykańskiego businessmana, który udaje się do Francji, aby zdać relację swoim rodakom z egzotycznych zwyczajów paryskiego plemienia. Damouré, kierownik nigeryjskiej firmy import/eksport zwanej "Petit a Petit" zamierza zbudować w swoim kraju apartamentowiec i wyrusza do Paryża, żeby zobaczyć "jak można mieszkać w piętrowym budynku". W mieście obserwuje przedziwny styl życia i myślenia paryskiego plemienia, który opisuje w listach do kolegów. Wreszcie jeden z nich, przekonany, że Damouré zwariował przybywa mu na ratunek. Radosna, zabawna pełna muzyki historia.
23.01, 20.02
Chronique d'un été, reż. J. Rouch ,Francja 1960, 90'
Latem 1960 roku sociolog Edgar Morin i Jean Rouch prowadzili badania nad życiem codziennym młodych mieszkańców Paryża, starając się zrozumieć ich koncepcje szczęścia. W eksperymencie filmowym trwającym kilka miesięcy obserwujemy jednocześnie same badania i rozwój głównych bohaterów. Ostatecznie grupa osób biorących udział w eksperymencie spotyka się na premierze filmu aby poddać dyskusji efekt badań. Dwaj współautorzy konfrontują się z rzeczywistością tego okrutnego i ekscytującego eksperymentu cinéma-vérité.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL: http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20070104/312b422c/attachment.html
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/gif
Size: 26066 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20070104/312b422c/attachment.gif
Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB