[KINO.LAB] 2. Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! w KINO.LAB

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 15 Lis 2006, 18:23:41 MET


      Piątek, 17.11.2006 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Trzecia płeć; Reż. Santosh Sivan; Indie; 2005, 97' 
        
      Sobota, 18.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Nicponie; Reż. Han Jie; Chiny; 2006, 89' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Jazda bez trzymanki; Reż. Sekiguchi Gen; Japonia; 2004, 120' 
        
      Niedziela, 19.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Krok po kroku; Reż. Maziar Miri; Indie; 2005, 77' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Abeni; Reż. Tunde Kelani; Nigeria; 2006, 105' 
        
      Poniedziałek, 20.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Trzecia płeć; Reż. Santosh Sivan; Indie; 2005, 97' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Kieszonkowiec; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 1998, 107' 
        
      Wtorek, 21.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Zmiana par; Reż. Rajat Kapoor; Indie; 2006, 99' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Platforma; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2005, 154' 
        
      Środa, 22.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Abeni; Reż. Tunde Kelani; Nigeria; 2006, 105' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Nieznane rozkosze; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2002, 113' 
        
      Czwartek, 23.11.2006 
      18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Skrzypce; Reż. Francisco Vargas; Meksyk; 2006, 99' 
      21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Świat; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2004, 134' 



NOLLYWOOD po raz pierwszy w Polsce na 2. Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! - www.filmyswiata.pl 

Ani Hollywood ani Bollywood nie znaczą wiele na rynku filmowym w Afryce Zachodniej. Króluje tam Nollywood -produkujący pięćdziesiąt filmów tygodniowo przemysł filmowy z Nigerii! Wszystkie filmy trafiają prosto na kasety wideo i są oglądane przez miliony ludzi w Afryce. Budżety produkcji i czas zdjęciowy z perspektywy Europy wydają się śmieszne, ale na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat Nollywood wyprodukowało wiele świetnych filmów. Ich twórcy zyskali uznanie na największych festiwalach filmowych. 


Abeni

 

Nigeria, 2006,105 minut

Reżyseria:                                 Tunde Kelani

 

            MFF Toronto 2006

 

Jednym z najpopularniejszych reżyserów Nollywood jest Tunde Kelani. Jego ostatni film opowiada o miłości pięknej i dobrze urodzonej Abeni do jej przyjaciela z lat dzieciństwa Akanni. Bohaterowie zmagają się z problemami wynikającymi ze zderzenia tradycyjnego świata Jorubów z nowoczesnością.

 

 

Pokażemy także dwa inne głośne filmy z Afryki:

 

Zapaśnicy

Wrestling Grounds
 

Senegal, 2005, 105 minut

Reżyseria:                                Cheikh Ndiaye

 

          MFF Berlin 2006

 

Pewnego wieczoru banda chuliganów napada na ulicy w Dakarze siedemnastoletniego Nallę. Z opresji wybawia go przechodzący obok Andre, który okazuje się zapaśnikiem. Wprowadza chłopaka w mistyczny świat sportu, który jest zarazem sztuką. Tradycyjne zapasy w Afryce to spektakl, w którym zawodnicy tańczą i śpiewają. Poprzez walkę rozstrzygają symbolicznie konflikty zaistniałe w ich społeczności. Zawody to także nielegalne zakłady i pokątny handel biletami. Chory na epilepsję Sory pracuje dla mafii kontrolującej te interesy. Poprzez przygody bohaterów widz poznaje skomplikowany i fascynujący świat afrykańskich zapasów. Główne role przypadły w udziale najpopularniejszym obecnie zapaśnikom z Senegalu, dzięki czemu film jest bardzo autentyczny i emocjonujący.

 

Drewniana kamera

The Wooden Camera
 

RPA, 2004, 90 minut

Reżyseria:                                Ntshaveni WaLuruli

 

           MFF Berlin 2004

 

Madiba i Sipho to para nastoletnich przyjaciół mieszkających w slumsach Cape Town, wzdłuż których biegnie linia kolejowa. Pewnego dnia bawiąc się przy torach znajdują martwego człowieka, z którego torby kradną kamerę wideo i pistolet. Madiba obudowuje kamerę drewnianym pudełkiem, by nie ukradł jej któryś z silniejszych chłopaków, i zaczyna filmować otaczający go świat. W tym czasie Sipho z pomocą ukradzionego pistoletu zaczyna rabować ludzi. Chłopcy pozostają przyjaciółmi, chociaż ich drogi rozchodzą się na zawsze. Drewniana kamera realistycznie pokazuje świat południowoafrykańskich slumsów, lecz nie popada w zbytni sentymentalizm. Film nie pozostawia także wątpliwości co do faktu, że pomimo upadku apartheidu światy białych i czarnych nadal pozostają odrębne.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wspaniałe filmy z AZJI, BLISKIEGO WSCHODU, AFRYKI I AMERYKI ŁACIŃSKIEJ na 2. festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! od 15 listopada w kinach w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Poznaniu. Więcej informacji na www.filmyswiata.pl


INDIE



Trzecia płeć

Navarasa/Nine Emotions
 

Indie, 2005, 97 minut

Reżyseria:                                Santosh Sivan

 

MFF Rotterdam 2006

 

Trzecia płeć pozwala docenić jak nierozłączny jest w Indiach mityczny świat Mahabharaty z codzienną rzeczywistością. Tajemnica "trzeciej płci" zawarta została w opowieści o Aravanie, który spędził noc z piękną Mohini. Ona nie była jednak kobietą, lecz jednym z wcieleń Krishny. Od pradawnych czasów geje, eunuchowie i transwestyci w Indiach uważają się za "wdowy" pięknego Aravana i co roku odnawiają śluby podczas wielkiego festiwalu w Tamil Nadu. Poetyckie sekwencje Mahabharaty są przeplatane w filmie z dokumentalnymi zdjęciami z festiwalu, podczas którego tysiące mężczyzn ubranych w sari poślubia kukłę Aravana by zaraz po symbolicznym odcięciu głowy, opłakiwać jego śmierć. Nastoletnia Swetha odkrywa przez przypadek sekret wujka, który ukrywa przed rodziną fakt, że jest transwestytą i podąża za nim na festiwal.

 

Zmiana par

Mixed Doubles

 

Indie, 2006, 99 minut

Reżyseria:                                Rajat Kapoor

 

MFF Rotterdam 2006

 

Zmiana par w zabawny sposób mówi o sprawach istotnych dla wszystkich ludzi, niezależnie od miejsca zamieszkania. Sunil i Malti są małżeństwem w średnim wieku. Mieszkają w Bombaju, mają syna, niezłe prace, są ze sobą z wyboru, nie na skutek zaaranżowanego małżeństwa jak większość ich rodaków. Prowadzą życie podobne do innych przedstawicieli klasy średniej na całym świecie. Są szczęśliwi, ale... Sunil ma obsesję na punkcie nowej mody rodem z Ameryki - swingowania - niezobowiązującej wymiany partnerów pomiędzy przyjaciółmi. Malti nie podziela jego entuzjazmu, do czasu... Film Rajat Kapoora można by nazwać nietypowym dla kina induskiego, gdyby nie fakt, że przy bliższym poznaniu tej ogromnej kinematografii, okazuje się, że powstają tam filmy każdego gatunku. Zmiana par to z pewnością nie roztańczony i plastikowy Bollywood. 





_______________________


-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20061115/7f4d5395/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB