[KINO.LAB] 2. Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! w KINO.LAB
Ula Sniegowska
snieg w csw.art.pl
Śro, 15 Lis 2006, 18:23:41 MET
Piątek, 17.11.2006
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Trzecia płeć; Reż. Santosh Sivan; Indie; 2005, 97'
Sobota, 18.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Nicponie; Reż. Han Jie; Chiny; 2006, 89'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Jazda bez trzymanki; Reż. Sekiguchi Gen; Japonia; 2004, 120'
Niedziela, 19.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Krok po kroku; Reż. Maziar Miri; Indie; 2005, 77'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Abeni; Reż. Tunde Kelani; Nigeria; 2006, 105'
Poniedziałek, 20.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Trzecia płeć; Reż. Santosh Sivan; Indie; 2005, 97'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Kieszonkowiec; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 1998, 107'
Wtorek, 21.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Zmiana par; Reż. Rajat Kapoor; Indie; 2006, 99'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Platforma; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2005, 154'
Środa, 22.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Abeni; Reż. Tunde Kelani; Nigeria; 2006, 105'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Nieznane rozkosze; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2002, 113'
Czwartek, 23.11.2006
18:45 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Skrzypce; Reż. Francisco Vargas; Meksyk; 2006, 99'
21:00 2. Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! - Świat; Reż. Jia Zhang-Ke; Chiny; 2004, 134'
NOLLYWOOD po raz pierwszy w Polsce na 2. Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! - www.filmyswiata.pl
Ani Hollywood ani Bollywood nie znaczą wiele na rynku filmowym w Afryce Zachodniej. Króluje tam Nollywood -produkujący pięćdziesiąt filmów tygodniowo przemysł filmowy z Nigerii! Wszystkie filmy trafiają prosto na kasety wideo i są oglądane przez miliony ludzi w Afryce. Budżety produkcji i czas zdjęciowy z perspektywy Europy wydają się śmieszne, ale na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat Nollywood wyprodukowało wiele świetnych filmów. Ich twórcy zyskali uznanie na największych festiwalach filmowych.
Abeni
Nigeria, 2006,105 minut
Reżyseria: Tunde Kelani
MFF Toronto 2006
Jednym z najpopularniejszych reżyserów Nollywood jest Tunde Kelani. Jego ostatni film opowiada o miłości pięknej i dobrze urodzonej Abeni do jej przyjaciela z lat dzieciństwa Akanni. Bohaterowie zmagają się z problemami wynikającymi ze zderzenia tradycyjnego świata Jorubów z nowoczesnością.
Pokażemy także dwa inne głośne filmy z Afryki:
Zapaśnicy
Wrestling Grounds
Senegal, 2005, 105 minut
Reżyseria: Cheikh Ndiaye
MFF Berlin 2006
Pewnego wieczoru banda chuliganów napada na ulicy w Dakarze siedemnastoletniego Nallę. Z opresji wybawia go przechodzący obok Andre, który okazuje się zapaśnikiem. Wprowadza chłopaka w mistyczny świat sportu, który jest zarazem sztuką. Tradycyjne zapasy w Afryce to spektakl, w którym zawodnicy tańczą i śpiewają. Poprzez walkę rozstrzygają symbolicznie konflikty zaistniałe w ich społeczności. Zawody to także nielegalne zakłady i pokątny handel biletami. Chory na epilepsję Sory pracuje dla mafii kontrolującej te interesy. Poprzez przygody bohaterów widz poznaje skomplikowany i fascynujący świat afrykańskich zapasów. Główne role przypadły w udziale najpopularniejszym obecnie zapaśnikom z Senegalu, dzięki czemu film jest bardzo autentyczny i emocjonujący.
Drewniana kamera
The Wooden Camera
RPA, 2004, 90 minut
Reżyseria: Ntshaveni WaLuruli
MFF Berlin 2004
Madiba i Sipho to para nastoletnich przyjaciół mieszkających w slumsach Cape Town, wzdłuż których biegnie linia kolejowa. Pewnego dnia bawiąc się przy torach znajdują martwego człowieka, z którego torby kradną kamerę wideo i pistolet. Madiba obudowuje kamerę drewnianym pudełkiem, by nie ukradł jej któryś z silniejszych chłopaków, i zaczyna filmować otaczający go świat. W tym czasie Sipho z pomocą ukradzionego pistoletu zaczyna rabować ludzi. Chłopcy pozostają przyjaciółmi, chociaż ich drogi rozchodzą się na zawsze. Drewniana kamera realistycznie pokazuje świat południowoafrykańskich slumsów, lecz nie popada w zbytni sentymentalizm. Film nie pozostawia także wątpliwości co do faktu, że pomimo upadku apartheidu światy białych i czarnych nadal pozostają odrębne.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wspaniałe filmy z AZJI, BLISKIEGO WSCHODU, AFRYKI I AMERYKI ŁACIŃSKIEJ na 2. festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! od 15 listopada w kinach w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Poznaniu. Więcej informacji na www.filmyswiata.pl
INDIE
Trzecia płeć
Navarasa/Nine Emotions
Indie, 2005, 97 minut
Reżyseria: Santosh Sivan
MFF Rotterdam 2006
Trzecia płeć pozwala docenić jak nierozłączny jest w Indiach mityczny świat Mahabharaty z codzienną rzeczywistością. Tajemnica "trzeciej płci" zawarta została w opowieści o Aravanie, który spędził noc z piękną Mohini. Ona nie była jednak kobietą, lecz jednym z wcieleń Krishny. Od pradawnych czasów geje, eunuchowie i transwestyci w Indiach uważają się za "wdowy" pięknego Aravana i co roku odnawiają śluby podczas wielkiego festiwalu w Tamil Nadu. Poetyckie sekwencje Mahabharaty są przeplatane w filmie z dokumentalnymi zdjęciami z festiwalu, podczas którego tysiące mężczyzn ubranych w sari poślubia kukłę Aravana by zaraz po symbolicznym odcięciu głowy, opłakiwać jego śmierć. Nastoletnia Swetha odkrywa przez przypadek sekret wujka, który ukrywa przed rodziną fakt, że jest transwestytą i podąża za nim na festiwal.
Zmiana par
Mixed Doubles
Indie, 2006, 99 minut
Reżyseria: Rajat Kapoor
MFF Rotterdam 2006
Zmiana par w zabawny sposób mówi o sprawach istotnych dla wszystkich ludzi, niezależnie od miejsca zamieszkania. Sunil i Malti są małżeństwem w średnim wieku. Mieszkają w Bombaju, mają syna, niezłe prace, są ze sobą z wyboru, nie na skutek zaaranżowanego małżeństwa jak większość ich rodaków. Prowadzą życie podobne do innych przedstawicieli klasy średniej na całym świecie. Są szczęśliwi, ale... Sunil ma obsesję na punkcie nowej mody rodem z Ameryki - swingowania - niezobowiązującej wymiany partnerów pomiędzy przyjaciółmi. Malti nie podziela jego entuzjazmu, do czasu... Film Rajat Kapoora można by nazwać nietypowym dla kina induskiego, gdyby nie fakt, że przy bliższym poznaniu tej ogromnej kinematografii, okazuje się, że powstają tam filmy każdego gatunku. Zmiana par to z pewnością nie roztańczony i plastikowy Bollywood.
_______________________
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL: http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20061115/7f4d5395/attachment.html
Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB