[KINO.LAB] KOBIETA Z KAMERĄ juz od jutra grasuje w KINO.LABie

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 30 Lis 2005, 12:30:09 MET


KOBIETA Z KAMERĄ
(EDYCJA FRANCUSKA)
1- 4. grudnia 2005
KINO.LAB CSW Zamek Ujazdowski
Przegląd przygotowany we współpracy z Instytutem Francuskim i Ambasadą Francji w Warszawie.
www.spotkanazfrancja.pl







1. czw. godz. 18.00 Program I: wernisaż instalacji Lou Galopy na fasadzie Zamku Ujazdowskiego + 
Lou Galopa, Portraits in Gent, 2004, 32' 
    + Jara - 02, 2005, 20'  i spotkanie z artystką
godz. 20.30 Program II: Valérie Jouve, Nad morzem/Grand littoral, 2003, 20'
+ Valérie Kempeneers, Shizuka, 1998, 13'
+ Mathilde Monnier, Valérie Urréa, Biały hałas/Bruit blanc - Autour de Marie-France, 1998, 51'

2. pt. godz. 19.00 Program III: Éléonore de Montesquiou, Célibataire, 2001, 3'10 
  + Nur , 2004, 4'30 + Olga Olga Helena, 2005, 18' 
  + spotkanie z artystką
 godz. 20.30 Program IV: Chantal Akerman, D'Est, 1993, 110'

3. sob. godz. 18.30 Program V : Delphine de Blic, La Trace Vermillon 2002, 80'
  + spotkanie z artystką
 godz. 20.30 PROGRAM VI : Dominique Gonzales-Foerster, Atomic Park, 9' 
 + Myriam Aziza, Séparées, 2000, 83'

4. niedz.  godz. 19.00 PROGRAM VII : Julie Bertucelli. Kiedy Otar odszedł, 2003, 103'

KOBIETA Z KAMERĄ to cykl prezentujący filmy i wideo tworzone przez kobiety. Ma na celu przybliżenie polskiej publiczności eksperymentalnych i artystycznych filmów i wideo tworzonych przez artystki z całego świata. Tegoroczna edycja skupi się na pracach powstających we Francji, gdzie twórczość kobiet jest szczególnie bogata i różnorodna. Zestawy krótkich fabuł i artystycznych dokumentów zebrał i przygotował francuski kurator - Georges Heck. Filmy te, choć wyprodukowane we Francji, opowiadają o różnorodnych doświadczeniach kobiet w różnych regionach świata: pojawią się np. realizacje związane z ich funkcjonowaniem w  warunkach społecznych panujących w Iranie czy Indiach. Podejmowane zagadnienia dotyczą także odkrywania własnej przeszłości, jak również specyfiki pozornie zwyczajnych codziennych zdarzeń i obserwacji. Rozpiętość tematyczna filmów świadczy o wrażliwości na różne aspekty rzeczywistości - także te zwykle pomijane.
Przegląd ma na celu przedstawienie możliwości artystycznych form wypowiedzi, a w szczególności filmu jako narzędzia społecznego. Dlatego też istotnym elementem uzupełniającym przegląd będzie spotkanie z młodą artystką  francuską, Lou Galopą, która przebywała w Polsce na stypendium programu Artists-in-Residence w CSW i zrealizowała tu swój nowy projekt. 

Bilety w cenie 10-12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab 

KOBIETA Z KAMERĄ - FILMY KOBIET (EDYCJA FRANCUSKA)
1.12. (CZW.), godz. 18.00 PROGRAM I
Portrety w Gandawie, reż. Lou Galopa, 2004, 32'
Jedna osoba przedstawia mi swoją znajomą, która z kolei przedstawia mi kolejną znajomą, itd.
Jara - 02. reż. Lou Galopa, 2005, 20'
Film pokazuje klimat życia w lubelskiej wspólnocie Emmaüs, skupiającej ludzi z marginesu społecznego, zajmujących się odnawianiem mebli, suszeniem i sortowaniem ubrań, sprzedażą odnowionej odzieży. Na film składają się także wywiady ujawniające niezwykłą drogę życia członków wspólnoty.
Istnieją dwie wersje tej pracy: pierwsza z nich to instalacja składająca się z materiałów filmowych pokazywanych na dziesięciu ekranach, druga to film, w którym na ekranie jednocześnie widać trzy kadry.
Po pokazie rozmowa z reżyserką

Godz. 20.30 PROGRAM II
Nad morzem, reż. Valérie Jouve, 2003, 20', 35 mm
Znana fotograficzka Valérie Jouve nakręciła swój pierwszy film w Marsylii. Pokazała to miasto jako przestrzeń, gdzie rytm życia wyznaczają dźwięki hałasujących samochodów i szum rozmów ludzi wpadających na siebie na ulicy. Miasto czasem wyludnione, a czasem wypełnione masą ludzką. Jest to film wielobarwny, wypełniony rozmaitymi dźwiękami. Reżyserka, poprzez przedstawienie najbardziej oczywistych elementów rzeczywistości - autostrady i supermarketu, mężczyzny i kobiety, skłania do myślenia o automatyzmie postrzegania świata, a także poszukuje nowego sposobu odbierania rzeczywistości poprzez zmysły.
Shizuka, reż. Valérie Kempeneers, 1998, 13', 35 mm
Shizuka to imię żeńskie oznaczające ciszę. Pięć ujęć. Jedna scena. Wizualne i dźwiękowe przejście od wyrazistości do ulotności: ciało wkomponowane w pejzaż, które wyłania się z tła. Głos z offu czyta haiku. 
Autorka filmu czerpie inspirację z malarstwa i fotografii. Propozycja na pograniczu kina i sztuk plastycznych.
Biały hałas - wokół Marie-France, reż. Mathilde Monnier i Valérie Urréa, 1998, 51'
Valérie Urréa przygląda się intensywnej relacji pomiędzy choreografką Mathilde Monnier a 26-letnią dziewczyną dotkniętą autyzmem. Czasem obie bohaterki grają przed kamerą - towarzyszy im wówczas muzyka Louisa Sclavisa. Czasem film pokazuje rehabilitację ruchową pacjentki w szpitalu La Colombiere w Montpellier. O relacji pomiędzy Mathilde a Marie-France, o której wspomina personel szpitala, nie da się opowiedzieć słowami, można do tego użyć tylko języka gestu. Jak można poznać drugiego człowieka? Oto pytanie, na które próbuje odpowiedzieć film.

2.12. (PT.)
godz. 19.00 PROGRAM III
Stanu wolnego, reż. Eléonore de Montesquiou, 2001, 3'10"
Jaka relacja tworzy się pomiędzy mieszkaniem a jego właścicielem? Obrazowi przesuwających się za szybą budynków jednego z miast byłego ZSRR towarzyszą dwa głosy, które przywołują wypowiedzi lokatorów, powtarzające się jak echo.
Nur, reż. Eléonore de Montesquiou, 2004, 4'30"
Na północy Iranu, na plaży Nur, kobiety mają obowiązek kąpania się w ubraniu, z chustą na głowie. Pary nie mogą nawet trzymać się za ręce.
Olga Olga Helena, reż. Eléonore de Montesquiou, 2005, 18'
Historia rozpoczyna się w 1918 r. Opowiada o osiedlaniu się rosyjskich emigrantów w Estonii, a następnie w Anglii. Jej bohaterką jest Helena Z., która zbiegła z St. Petersburga w wieku 6 lat z matką i siostrą noszącymi to samo imię - Olga.
Po pokazie rozmowa z reżyserką

godz. 20.30 PROGRAM IV
Ze Wschodu, reż. Chantal Akerman, 1993, 110', 16 mm
Chantal Akerman nakręciła swój film na początku lat 90., gdy granice dzielące Wschód i Zachód Europy otworzyły się, a zachodnia kultura zaczęła przesiąkać do krajów byłego bloku komunistycznego. W końcu lata reżyserka podejmuje podróż ze wschodnich Niemiec aż do Moskwy, gdzie dotarła w środku zimy. W ten sposób powstał dziennik z podróży pozbawiony komentarza czy dialogów - składają się nań tylko nassobie ujęcitępujące po a, dynamiczne i statyczne, kręcone w krajobrazach wiejskich i miejskich, przeplatane ujęciami postaci kobiecych.

3.12 (SOB.)
godz. 18.30 PROGRAM V
Czerwona kropka, reż. Délphine de Blic, 2002, 80'
"Moja mama codziennie staje przed lustrem i maluje na czole czerwoną kropkę - symbol jej przynależności do kultury hinduskiej, z którą się utożsamia. Czterdzieści lat temu podjęła decyzję o wyjeździe do Indii i poświęceniu życia sprawom społecznym. Tak naprawdę nigdy stamtąd nie wróciła. Jest rozdarta pomiędzy działalnością dla innych a oddaniem rodzinie, żyje w zawieszeniu pomiędzy dwoma kontynentami. Ta perfekcyjna matka to zarazem matka wiecznie nieobecna.
Dzisiaj staram się wypełnić brak, który pozostawiła po sobie jej nieobecność. Próbuję poznać prywatną historię rodziny w drodze niekiedy bolesnej wymiany zdań pomiędzy matką i córką, jednocześnie staram się zbadać i zrozumieć, z czym wiąże się zaangażowanie w sprawy zewnętrzne, a z czym posiadanie dzieci" (Délphine de Blic) 
Nagroda na festiwalu Cinéma du Réel (kina realistycznego)
Po projekcji rozmowa z reżyserką

godz. 20.30 PROGRAM VI
Atomic Park, reż. Dominique Gonzales-Foerester, 2003, 9'
Atomic Park to park narodowy, biała pustynia, naturalna przestrzeń ekspozycji, w której obecność każdej istoty i jej ruch może podlegać interpretacjom i reinterpretacjom. W tle słychać monolog Marylin Monroe, w którym pobrzmiewa oskarżenie i rozpacz.
Rozdzielone, reż. Myriam Aziza, 2000, 83'
Reżyserka po 25 latach od dnia, kiedy została zaadoptowana, powraca do Korei Południowej, by odwiedzić biologicznych rodziców. Odbywa podróż do świata, od którego oddzielają ją bariery czasu, przestrzeni i języka. Ma nadzieję, że spotkania z jej rodakami pozwolą jej zrozumieć poczucie wykorzenienia, które w sobie nosi. Musi także poradzić sobie z niespodziewanym i niepokojącym poczuciem opuszczenia.

4.12. (NIEDZ.), godz. 19.00 PROGRAM VII
Kiedy Otar odszedł, reż. J. Bertucelli, 2003, 103'
Pretekstem do opowiedzenia tej historii jest kłamstwo, które wdarło się do opowieści miłosnej.
W Tbilisi mieszka babcia Eka, córka Marina oraz wnuczka Ada. Kobiety są typowymi ofiarami przemian ekonomicznych w Gruzji. Brakuje im pieniędzy, a cała ich egzystencja zależy od tych paru groszy, które Otar - ukochany syn Eki zarabia na czarno w Paryżu. Eka jest emocjonalnie bardzo związana z synem i zbudowała ołtarz na jego cześć w ich zagraconym mieszkaniu. Pewnego dnia przychodzi list...
Błyskotliwy scenariusz i perfekcyjnie zagrane postacie tworzą delikatny portret trzech kobiet z których każda należy do innego pokolenia we współczesnej Gruzji.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20051130/f7156175/attachment.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 32075 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20051130/f7156175/attachment.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB