[KINO.LAB] transmediale i WRO 05 w Labie już od piątku: wstęp wolny!!!

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 8 Cze 2005, 16:55:16 MEST


Transmediale05 / WRO05 
Multimedialne spotkanie polsko-niemieckie

10 - 12. czerwca 

przygotowane we współpracy z Goethe Institut w Warszawie.

 

Program:

10. 06 pt.         godz. 18.00          transmediale05/ WRO05: debata pomiędzy Stefanem Riekelesem (tm05) a Piotrem Krajewskim (WRO)

                   godz. 19.30          transmediale05: pokaz wideo z tm05 (wstęp wolny)

11. 06 sob.         godz. 18.00         WRO05: pokaz wideo z WRO05, Program I (ww)

                   godz. 19.30          WRO05: pokaz wideo z WRO05, Program II (ww)

12. 06 niedz.         godz. 19.00         WRO05 / tm05: Das Netz/ Sieć, reż. Lutz Dammbeck, Niemcy 2004, 120' 

 

Ze względu na różnorodne powiązania pomiędzy dwiema ważnymi imprezami promującymi i prezentującymi sztukę multimedialną i wideo tradycyjna prezentacja  obu wydarzeń w KINO.LABie przyjmie postać spotkania: weekend 10 -12. czerwca będzie składał się z dyskusji gości z Wrocławia i Berlina (Piotra Krajewskiego, dyrektora WRO i Stefana Riekelesa, współkuratora transmediale) na temat specyfiki tegorocznych festiwali oraz prezentacji wybranych przez nich prac wideo a ponadto pokazu filmu Das Netz - Sieć Lutza Dammbecka, który był istotną częścią obu wydarzeń, stanowi więc "ogniwo łączące" WRO i transmediale w 2005 roku a także porusza kwestie dla obu tych imprez kluczowe - powiązania pomiędzy sztuką, nauką i społeczeństwem, w którym powstaje.

 

TRANSMEDIALE 05
 
Obejrzymy osiem filmów, które wzięły udział w tegorocznym konkursie berlińskiego
festiwalu sztuki mediów i stanowią reprezentatywny wybór współczesnej sztuki wideo. W zestawie znalazły się bardzo różne prace - od "zwykłych" filmów wykorzystujących linearną narrację po niemal abstrakcyjne obrazowe kolaże audiowizualne. 

 

wideo tm05

The Catalogue / Katalog Chris Oakley, Wlk. Bryt. 2004, 5'

Praca Oakleya najogólniej rzecz biorąc dotyczy handlu. Widz zostaje postawiony w sytuacji biernego, beznamiętnego świadka obserwującego ludzkość przedstawioną w formie jednostek, których wartość jest definiowana poprzez ich siłę nabywczą oraz potrzeby.

 

Chrom MYLICON/EN, Włochy, 2004, 4'23''

Wyobrażeniowy rajd na teatr działań operacyjnych: znieczulone wideo/ ciało, tymczasowa utrata świadomości, stan w którym wszystko zdaje się być płynne i zacierają się granice między ciałem i przestrzenią.

 

Living a Beautiful Life / Żyć pięknym życiem Corinna Schnitt, Niemcy 2003, 13'

Pewna atrakcyjna para zamieszkująca wspaniałą willę w Los Angeles wychwala przed nami uroki swego cudownego, spełnionego życia. Z początku wydaje się, że to prawdziwy reporterski  wywiad, ale w miarę upływu czasu bohaterowie zaczynają przypominać aktorów wygłaszających wyuczone kwestie.

 

pdx_01, Nomig, Kanada, 2004, 7'32''

Kompozycja audiowizualna dotycząca nieustannego przyciągania i odpychania dźwięku i obrazu, relacji między "obrazem" a przestrzenią w której jest prezentowany i zestawieniem abstrakcyjne - konkretne jako teoretycznym narzędziem.

 

Reconstruction, Lina Selander, Szwecja, 2004, 6'30''

Obrazowo - dźwiękowa kompozycja stworzona przy wykorzystaniu starych fotografii pochodzących z typowego albumu rodzinnego. Motywy pojawiające się na fotografiach pozostają ukryte, widzimy jedynie rewersy zdjęć. Widać na nich jedynie dziurki, linie i notatki, łączące postaci ludzkie i pozostałe elementy wizualne na planie abstrakcyjnym.

 

A Pragmatic of Links, Juan Romero, Hiszpania, 2004, 10'30''

Praca ta jest próbą stworzenia "pasożytniczej" wizji opartej na rozmaitych przetworzeniach obrazu i jednocześnie skupiającej się na "zepsutym" obrazie, który staje się centralnym elementem dramaturgicznym.

 

Bic Bac Job, Le Collectif Magique, Francja, 2004, 13'

"Duch ducha mojej młodości" to alternatywny tytuł pracy zrealizowanej przez czwórkę francuskich artystów, której akcja rozgrywa się gdzieś między liceum im. Raymonda Navesa a opuszczoną fabryką. Bohaterem nielinearnej i całkowicie subiektywnej fabuły jest Nicolas Santenas Santos, gitarzysta grupy "Hypnolove".

 

(ohne titel), Johann Lurf, Austria, 2003, 3'

Powierzchnia ekranu wypełnia się kawałek po kawałku: dwanaście różnych fragmentów, które w jakiś sposób łączą się ze sobą. Głosy, języki i dźwięki zaczynają się na siebie nakładać, a o uwagę widza rywalizują różne style i gatunki filmowe.

 

 

WRO 05

Celem konkursu Biennale WRO jest uchwycenie tych dokonań, które obecnie współtworzą pole współczesnej kultury i komunikacji. Konkurs, zwłaszcza tak licznie obsadzony, obejmujący 1174 prace, stanowi rodzaj resume aktualnej działalności artystycznej w dziedzinie nowych mediów, z której najbardziej interesujące rozwiązania organizatorzy wyodrębnili do prezentacji na Biennale. 

Wśród imponującej kolekcji 74 prac zakwalifikowanych do konkursu, Jury szukało pojedynczych prezentacji artystycznych, które łączyłyby autorefleksyjność medium z krytycznym zaangażowaniem. Prace wideo zobaczymy w dwu zestawach - nagrodzonych i specjalnej selekcji Dyrektora WRO05.

Bitcrusher Haralda Holby z Austrii Wyróżnienie honorowe dla pracy. Jury doceniło tę istotną próbę znalezienia artystycznych i namacalnych obrazów w przestrzenii animacji komputerowej i przemysłu gier wideo. 

Wyróżnienie honorowe dla japońskiej pracy Flow z cyklu The Light & the Darkness. Jury postanowiło wyróżnić Takeshi Kushidę za interesujące wykorzystanie nowych mediów do oddania i przetworzenia ruchu tancerza butoh. 

Wyróżnienie honorowe dla pracy Sliding Whites Erica Siu Chi-Mana z Chin, za zaproszenie do udziału w feerii wirujących obrazów powstających na styku analogowej i cyfrowej poetyki. 

Wyróżnienie honorowe dla pracy Kontestator Jacka Niegody za interesujący eksperyment z ruchem w przestrzeni publicznej i uchwycenie rytmu radykalnych przemian w Polsce i na świecie. 

Wyróżnienie honorowe dla pracy A Fleur de Peau Lynn Pook za ciekawe poszukiwania artystyczne i przekazanie w pełen wrażliwości sposób - doświadczania dźwięku poprzez eksperymentalne terytoria ludzkiej skóry. 

Pierwsza z dwóch trzecich nagród została przyznana pracy Chamanic Interferences Briana Mackerna z Urugwaju. Jury chce nagrodzić ten net-artowy projekt, w który zaangażowanych było wielu twórców działających ponad granicami kultur, net artu i eksperymentów dźwiękowo-wizualnych. 

Druga trzecia nagroda dla pracy Counter Volkera Schreinera z Niemiec. Poprzez prosty pomysł odliczania artysta ukazuje skuteczność montażu, podczas gdy uporczywy rytm tworzy prawdziwe napięcie i wciąga nas w proces czytania obrazów. 

Druga nagroda dla performance u Sary Kolster i Dereka Holzera pt. ResonanCity za wyjątkową jakość perfomance u łączącego muzykę konkretną i elektroakustyczną, oraz eksperymentalne obrazowanie. 

Pierwsza nagroda dla pracy Cultural Quarter Mike'a Stubbsa z Wielkiej Brytanii za doskonałe zrównoważenie rzeczywistości i mediów, istnienia i jego przedstawiania, społecznego voyeuryzmu i kontrolowania w przestrzeni życia miejskiego jednego z miast brytyjskich. Ten mocny obraz obnaża relacje władzy tworzone przez spojrzenie.

 

SIEĆ. Unabomber, LSD & internet, reż. Lutz Dammbeck



W 1930 roku wiedeński matematyk Kurt Gödel wstrząsnął podstawami matematyki, formułując twierdzenie o niekompletności. Dowodzi ono, że w każdym systemie logiczno-formalnym pojawiają się twierdzenia, którą są konieczności prawdziwe, nie dają się jednak udowodnić w oparciu o aksjomaty tego systemu. Prawda okazała się czymś więcej niż dowód. 
Pomiędzy rokiem 1978 a 1995 przez Stany Zjednoczone przetoczyła się fala zamachów bombowych. Przy pomocy ładunków wybuchowych wysyłanych pocztą lub montowanych w budynkach zaatakowano intelektualną elitę akademicką oraz zarządy wielkich linii lotniczych. FBI nazwała zamachowca ukrywającego się za atakami "Unabomberem". W 1996 roku udało się go aresztować. Był nim Ted Kaczyński, były profesor matematyki. 
     Dlaczego matematyk stał się terrorystą? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie cofamy się do okresu między rokiem 1940 a 1960, kiedy nauka, sztuka i technologia nagle otwarła przed ludzkością nowe horyzonty. Cybernetyka, teoria systemów, sztuka multimedialna, nowe teorie psychologiczne oraz badania militarne stworzyły podwaliny pod epokę nowoczesności. Uformowały również globalny system połączonych w sieć maszyn, których struktura opiera się na matematyce, logice i kodzie binarnym. 
     Film pokazuje twórców, inżynierów i agentów tego systemu. Jeden z nich wyłamał się i próbował zatrzymać maszyny. Matematyka stała się końcu sztuką. Ale za jaką cenę? 
     Lutz Dammbeck (ur. 1948) - w latach 1967-1972 studiował w Szkole Grafiki i Projektowania w Lipsku. Pracował jako grafik i malarz, a od 1974 roku zaczął robić animacje, dokumenty i filmy eksperymentalne. Zrealizował między innymi takie filmy jak: Herakles Hoehle (1990), Czas bogów (Zeit der Goetter, 1992), Herzog Ernst (1993), Spadkobiercy Durera (Duerers Erben, 1996), Mistrzowska Gra (Das Meisterspiel, 1998) oraz Sieć (Das Netz, 2004).

 

 


Ula Śniegowska
KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
0022 628 12 71-3 wew. 160
0 601 25 14 16
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20050608/02cce96f/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB