[KINO.LAB] ANNA SANDERS Films już u nas!!!

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 21 Lut 2005, 14:59:57 MET


Między kinem a sztuką,

miedzy rzeczywistością a fikcją - 

ANNA SANDERS FILMS

oraz spotkanie z Charlesem de Meaux

24-28.02.2005

25-26.02 (KINO.LAB CSW) 

26-27.02 w Łodzi (Charlie 2) 

i 24-25.02 w Gdańsku (DKF Miłość blondynki)

Impreza przygotowana we współpracy z:

British Council, Instytutem Francuskim i Ambasadą Francji w Warszawie, Alliance Francasie

dotowana ze środków Ministerstwa Kultury w ramach Sieci Kin Studyjnych Sieć Kin Studynych

 

 

Anna Sanders jest fikcyjną postacią funkcjonującą na styku kina i sztuk wizualnych. "Jej" filmy wpisują się w przestrzeń 'pomiędzy' - pomiędzy filmami, miejscami, obrazami, snami, ekonomiami i wszystkie dzielą tę samą fascynację w eksplorowaniu świata. Oscylując pomiędzy realnością i fikcją, dokumentem i subiektywnym wspomnieniem, obrazem mentalnym i wizualnym, tym co wewnątrz i poza kadrem, filmy te są notatkami na marginesach rzeczywistości i historii kina. Fascynujące, zmysłowe obrazy łączą się tu z nieustającym kwestionowaniem samej istoty kina. Filmowcy-artyści umożliwiają widzom partycypację w obrazie oraz wizualno-mentalnej rzeczywistości. Wszystkie te filmy zdają się stawiać podobne pytania: jak stworzyć portret miejsca? W jaki sposób kino może obecnie opowiadać o rzeczywistości?

Anna Sanders Films jest działającą w Paryżu grupą filmową założoną m.in. przez artystów Dominique Gonzalez-Foerster, Pierre'a Huyghe'a oraz Philippe'a Parreno. Głównym założeniem Anna Sanders Films jest tworzenie nowego typu kina, będącego miejscem spotkań pomiędzy odległymi w przestrzeni miejscami i postaciami; spotkań z innymi artystami (Liam Gillick, Carsten Holler, Rirkrit Tiravanija, Douglas Gordon), muzykami (Dave Stewart, Devendra Banhardt), reżyserami (Apichatpong Weerasethakul), designerami (M/M Paris), architektami (François Roche).

Filmy Riyo, Central, Plage oraz Atomic Parc, autorstwa Dominque Gonzalez-Foerster, laureatki nagrody im. Marcela Duchampa wręczanej w Centrum Pompidou, koncentrują się na sposobach w jakie każdy z nas nieustannie kształtuje swą własną rzeczywistość, swoje oczekiwania oraz uczucia w odniesieniu do złożoności i intensywności pejzażu danego miejsca lub miasta. Filmy te, prezentowane niedawno na Festiwalu w Cannes, oscylują pomiędzy subiektywnością uczuć obserwowanych z dystansu bohaterów, zewnętrznym spojrzeniem widza, pamięcią odwiedzanych przez artystkę miejsc oraz pamięcią samego kina. 

Twórczość Pierra Huyghe, laureata Biennale w Wenecji oraz Nagrody Hugo Boss wręczanej w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, koncentruje się najczęściej na problemie czasu. W jednym ze swoich filmów krótkometrażowych artysta stworzył, jak sam to określa, rodzaj "trzeciej pamięci", dzięki której John Wojtowicz - bohater historii opowiedzianej w filmie Pieskie popołudnie z Alem Pacino w roli głównej, dostaje szansę na odzyskanie swojego miejsca w rzeczywistości. W jaki sposób pamięć prawdziwego bohatera została zmieniona przez fikcję filmu, który o nim nakręcono? Film Huygha odtwarza historie napadu na bank z prawdziwym Wojtowiczem w roli głównej umożliwiając również widzom reaktywację tego "zawieszonego" czasu. 

 

Most sortownika - pełnometrażowy film Charlesa de Meaux i Philippe'a Parreno jest rodzajem podróży pomiędzy subiektywnością i intensywnością, realnością i fikcją. To niezwykła opowieść o ogarniętym chaosem Pamirze - kraju, którego obrazy nie istnieją w naszej kulturze, ponieważ nie docierają tam żadne media. Film zrealizowany w formie programu radiowego tworzy wizualno-mentalny obraz tego tajemniczego miejsca. 

Bohater Shimkent Hotel, kolejnego filmu Charlesa de Meaux (prezentowanego również na Festiwalu w Cannes w 2002 roku), próbuje odzyskać utraconą pamięć oraz stawić czoło chaosowi, który ogarnął Azje Centralną. Historia trójki przyjaciół, która postanowiła zrealizować swój utopijny plan staje się stopniowo historią czterech aktorów, którzy okazują się równie zagubieni w rzeczywistości, jak grane przez nich - fikcyjne w końcu postacie.

Przez ostatnie lata w całej Tajlandii wprowadzono ostre sankcje wymierzone w nielegalnych myanmarskich imigrantów. Głęboko dotknęło to tę społeczność w tym kraju, składającą się głównie z ludzi, którzy przekroczyli granice, by odnaleźć lepsze życie dzięki zatrudnieniu na tajskim rynku pracy. Niektórzy z tych Myanmarczyków wykształcili bliskie związki z Tajlandczykami. Tak wygląda polityczne tło "Blissfully Yours". Mimo, że miasto pokazane w filmie z wierzchu wydaje się być spokojne, to nuda, ukryte emocjonalne konflikty i różnice komunikacyjne tworzą psychologiczne napięcie pomiędzy dwoma bohaterami opowieści. Główną postacią jest myanmarski emigrant, którego los powiązał z dwoma tajskimi kobietami z miasteczka granicznego. Film ukazuje zwykłe, codzienne czynności typowego, leniwego popołudnia. Bohaterowie nie mają w życiu jakiegoś znaczącego celu. Uwięzieni między dwoma kalekimi systemami politycznymi, wybierają upojną ignorancję. 

Filmy Anny Sanders oscylujące nieustannie pomiędzy realnością, dokumentem i fikcją angażują widza w kreację opisywanych miejsc, których nieobecność pozostawia nam decyzję o naturze oglądanych przez nas obrazów, pozwala na osobisty wybór między rzeczywistością a fikcją.  

W ramach prezentacji Anna Sanders Films w Polsce przedstawimy niemal wszystkie filmy wyprodukowane przez tworzących ją artystów. Pokazy odbywać się będą w Warszawie, Gdańsku i Łodzi i poprzedzone będą konferencjami z udziałem dyrektora i głównego reżysera Anny Sanders - Charlesa de Meaux oraz kuratorów: Agnieszki Kurant i Mathieu Copelanda.

 

25. 02 pt. godz. 18.00 

Krótka prezentacja idei grupy Anna Sanders Films - Agnieszka Kurant
Program I (125')

Liam Gillick Trailer, 30"
Dominique Gonzalez-Foerster, Riyo, Francja (1999), 10' / Dominique Gonzalez-Forester, Plages, 10'
Dominique Gonzalez-Foerster, Atomic Park, Francja, 2003, 8' / Philippe Parreno, The Boy from Mars, Francja (2003), 11' / Pierre Huyghe, Block Party, 10'
Charles de Meaux, You Should be the Next Astronaut, Francja, 2004, 1'30''
Charles de Meaux, Philippe Parreno, The Sorter's Bridge, Francja, 1999, 74'

Godz. 20.30 Spotkanie z Charles'em de Meaux (prowadzi Agnieszka Kurant i Mathieu Copeland)

26. 02 sob. godz. 18.00 ANNA SANDERS FILMS

Program II (112')
Dominique Gonzales-Foerster, Central, 10'  / Liam Gillick, Rirkrit Tiravanija, Philippe Parreno, Douglas Gordon, Carsten Holler, Vicinato, Wlk. Bryt, 2' 10' / Pierre Huyghe, Third Memory, Francja, 10'
Charles de Meaux, Shimkent Hotel, Francja (2003), 90'
Godz. 20.00 - Blissfully Yours/ Skrajne żądze, reż. Apichatpong Weerasethakul, Fr. /Tajlandia 2001, 125'

 

Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ulgowe dla studentów, emerytów i bezrobotnych po okazaniu legitymacji. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab

 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20050221/343fe45d/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB