[KINO.LAB] POTOP SZWEDZKI: młodzi, fajni dokumentaliści ze Szwecji

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 28 Paź 2004, 18:34:33 MEST


       Szwedzcy dokumentaliści w Warszawie
Proponujemy prezentację nowej kreatywnej twórczości dokumentalnej ze Szwecji, ostatnio bujnie rozwijającej się w tym kraju. Do rozkwitu szwedzkiego dokumentu w dużym stopniu przyczyniła się działalność twórczych kooperatyw takich jak ATMO i STAVRO. Młodzi dokumentaliści dokonują w swoich filmach pogłębionej analizy poruszanych kwestii, zaskakując jednocześnie świeżością spojrzenia - czego efektem są liczne nagrody na krajowych i zagranicznych festiwalach.

  

Wydarzenie przygotowane we współpracy ze Instytutem Szwedzkim i Ambasadą Szwecji w Warszawie oraz firmą Vatenfall Polska (Główny Sponsor) i Agencją MAART-Biuro Tłumaczeń.



W piątek i sobotę i niedzielę 5, 6 i 7. 11 proponujemy niepowtarzalną okazję spotkania z czworgiem młodych reżyserów na pokazach i dyskusjach. Gościć będziemy:

­                Erika Gandiniego autora filmu SURPLUS - TERRORIZED INTO BEING COSUMERS (Grand Prix IDFA 2003) o wszechobecnym marnotrawstwie, jakie jest efektem ubocznym kapitalizmu; ze świetnym montażem Johana Sőderbergha, autora fantastycznego LUCKY CENTER PEOPLE INTERNATIONAL (również w programie) (www.atmo.se); 

­                Johana Lőfstedta, autora quasi-dokumentów CONSPIRATION'58 i The COMET. Pierwszy z nich przedstawia grupę ludzi, którzy twierdzą, że mistrzostwa świata w piłce nożnej w Szwecji w 1958 r. w ogóle się nie odbyły. Drugi przedstawia postać filmowca, który zamierza sfilmować koniec świata. Oba stawiają pytanie o to czy media dają prawdziwy obraz rzeczywistości.) (www.stavro.nu); 

­                Malin Skjöld i Jenny Bergman, autorki filmu SUDDENLY IN VINSLÖV (49 min) komedię o codziennym życiu w pozornie najnudniejszej wsi na końcu świata; 

­                Patrika Axena - producenta z grup ATMO i STAVRO

 

Ponadto w programie 3 filmy krótkometrażowe (GÖSTA AND LENNART (8 min), reż. Babak Najafi, THREE POEMS BY SPOON JACKSON (14 min), reż. Michel Wenzer, LET THE OTHER DEAL WITH LOVE (30 min), reż. Ruben Östlund) 

oraz poruszający dokument o odkrywaniu świadomości lesbijskiej przez nastolatki Cecilii Neant-Falck, pt. DON'T YOU WORRY IT WILL PROBABLY PASS, najlepszy dokument szwedzki roku 2003.



 

5. 11 pt.   
godz. 18.00  Don't you worry it will probably pass, reż. Cecilia Neant Falck, 2003, 74'
godz. 19.30  Suddenly in Vinslöv, reż. Malin Skjőld i Jenny Bergman, 1999, 49' i spotkanie z autorkami

godz. 21.30  Lucky People Center International, reż. Erik Pauser, Johan Sőderberg, 1998, 81'

6. 11 sob.  

godz. 17.00 Filmy krótkometrażowe: Three poems..., Gösta & Lennart, Let the others deal with love

godz. 18.00 Conspiracy'58, 2002, 28' i The Comet,2004, 29', reż. Johan Lőfstedt i spotkanie z reżyserem

godz. 20.00 Surplus - Terrorized into Being Consumers, reż. Erik Gandini, i spotkanie z reżyserem

7. 11 niedz. 

godz. 19.00 Lucky People Center International, reż. Erik Pauser, J. Sőderberg, 1998, 81'

 

Wydarzenie przygotowane we współpracy ze Instytutem Szwedzkim i Ambasadą Szwecji w Warszawie Główny Sponsor: VATENFALL Polska, Sponsor: Agencja MAART

 

NADPRODUKCJA. TERROR KONSUMPCJI (Surplus. Terrorized into Being Consumers) 
reż. Erik Gandini, Szwecja 2003 77'

Zdaniem guru ruchu antyglobalistycznego, Johna Zerzana, telewizyjny spot reklamowy jest najpotężniejszym środkiem komunikacji wymyślonym przez człowieka. Demolowanie McDoanaldów i centrów handlowych jest jego zdaniem naturalną reakcją na terror i agresję konsumpcjonizmu. Film stosuje te same techniki, co reklama telewizyjna: obsesyjne repetycje zmanipulowanych kolaży, obrazów i dźwięku, szybki montaż. Zdaniem jego autora, jesteśmy sterroryzowani przez system, który dla swojego przetrwania bezwzględnie wymaga, byśmy byli przede wszystkim konsumentami.
Na ekranie pojawiają się typowi przedstawiciele naszych czasów: sprzedawca luksusowych sex-lalek, który handluje intymnością niczym kiełbasą, internetowy milioner, dla którego wydawanie ogromnych pieniędzy jest ciężką pracą i młoda Kubanka mierząca zachodni dostatek ofertą restauracji "fast-food" i wielkością Big Maca.



LUCKY PEOPLE CENTER INTERNATIONAL reż. Erik Pauser, Johan Söderberg, Szwecja 1998, 112'

Film zaczyna się od ujęcia Ziemi widzianej z kosmosu, by zaraz potem zabrać widzów w podróż przez różne kultury i związane z nimi filozofie. Poznajemy antropologa, który odkrył jak porozumiewać się z gibbonami i afrykańską kapłankę voodoo. Meksykański szaman poucza nas by szanować wszystkie religie, a mędrzec Baba Ghii radzi każdemu szukać swojej drogi w życiu. Maoryscy wojownicy śpiewają pieśń protestu przeciwko międzynarodowemu systemowi bankowemu, a rastafariański filozof ujawnia własną wersję historii USA. Japoński urzędnik pracuje na czarno jako artysta, a eks-gwiada porno Annie Sprinkle udziela wszystkim seksualnych porad. Motywem przewodnim filmu są powtarzające się jak mantra słowa: "Człowiek musi tańczyć". W tej szalonej filmowej podróży przez różne kultury, filozofie i kontynenty, nasze zmysły atakują niezwykłe obrazy i dźwięki przelatujące z ogromną szybkością  przez ekran. Lucky People Center International to Koyaanisquatsi pokolenia techno. 

 

CONSPIRATION 58  reż. Johan Löfstedt, Szwecja, 2002, 28'

Rok 1958 był w Szwecji rokiem bogatym w wydarzenia. Odbyły się wówczas Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, był to ponadto rok przełomowy dla telewizji. Dokument Conspiration 58 w reżyserii Johana Löfstedta opowiada o tym wielkim wydarzeniu sportowym i o ludziach, którzy brali w nim udział. Ale przede wszystkim jest to film o tych, którzy twierdzą, że owe Mistrzostwa Świata w 1958 roku w Szwecji nigdy się nie odbyły. Conspiration 58 zadaje istotne pytania dotyczące istoty mediów oraz skłania do refleksji o tym, czy telewizja zawsze przekazuje prawdziwe i obiektywne wersje wydarzeń. 

 

THE COMET reż. Johan Löfstedt, Szwecja, 2004, 29'
Sztokholm, rok 1965. Człowiek z kamerą rejestruje obrazy miasta i jego mieszkańców tuż przed uderzeniem komety. Film fabularny oparty na materiale dokumentalnym nakręconym tuż przed końcem świata. Trzydzieści minut katastroficznej poezji zapisanej na 297 rolkach podwójnego filmu 8mm, powstałych w latach 1959-1971.

 

SUDDENLY IN VINSLÖV reż. Jenny Bergman, Malin Sköld, Szwecja 1999, 49'

Debiutancki film dwóch młodych autorek, które wcześniej zajmowały się reportażem radiowym, opowiadający o codziennym życiu kilku mieszkańców małego miasteczka - tytułowego Vinslov - z pozoru najnudniejszego miejsca na świecie. Ktoś gra w golfa, ktoś inny poświęca każdą wolną godzinę sztuce... Ci pozornie zwykli ludzie zachowują się niekiedy w zupełnie niecodzienny sposób.

 

DON'T WORRY, IT'LL PROBABLY PASS (Nie martw się, na pewno ci to przejdzie)

reż. Cecilia Neant-Falck, Szwecja, 2003, 74'

Pełnometrażowy dokument opowiadający o trzech nietypowych nastolatkach - ich pragnieniach, zakazanych uczuciach i lękach. Ten bardzo osobisty film został zainspirowany doświadczeniami samej reżyserki i wielu innych młodych ludzi, którzy odkrywają, że to co czują może oznaczać, że są bi- lub homoseksualistami. Występujące w filmie dziewczyny mają różne temperamenty i  zainteresowania, ale łączy je to, że wszystkie pochodzą z małych, prowincjonalnych miasteczek. W momencie rozpoczęcia zdjęć żadna z nich nie powiedziała "tego" swoim rodzicom i przyjaciołom. Kamera jest ich sekretnym pamiętnikiem, dokumentującym przemyślenia dotyczące własnej tożsamości: opowiadają o rodzicach, którzy nic nie wiedzą, o nauczycielach twierdzących, że homoseksualiści są genetycznie upośledzeni, o tym, jak zyje się w społeczności, gdzie wszyscy wiedzą wszystko o sobie. Jak w Fucking ?mal - ale to wszystko wydarzyło się naprawdę!

 

THREE POEMS BY SPOON JACKSON  reż. Michel Wenzer, Szwecja 2003, 14'

"Nazywam się Spoon Jackson. Jestem aktorem, poetą i pisarzem, może czasem filozofem. Jestem też człowiekiem, który w 1977 roku zrobił coś strasznego. Od tamtej pory siedzę w więzieniu..." Odsiadujący wyrok dożywotniego więzienia Jackson recytuje swoje wiersze przez telefon. Jego słowom toważyszy muzyczno-obrazowy, poetycki kolaż.  

GÖSTA & LENNART reż. Babak Najafi, Szwecja, 2001, 8'

Gösta i Lennart mieszkają razem i nie potrafią się bez siebie obejść. Gösta to czteroletni buldog, ważący prawie pięćdziesiąt kilogramów. Lennart ma pięćdziesiąt lat i jest śpiewakiem operowym. 

LET THE OTHERS DEAL WITH LOVE reż. Ruben Östlund, Szwecja 2000, 29'

Przejmujący i niezwykle spontaniczny portret grupy młodych ludzi żyjących na marginesie społeczeństwa, próbujących za wszelką cenę ocalić swoją niewinność w bolesnym procesie dojrzewania.

 

 

Bilety w cenie 6 zł (na cały dzień - 10zł). Stałe informacje o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab

 


-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20041028/dfb9c989/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB