[KINO.LAB] PASOLINI seanse ostatniej szansy - dodatkowy seans SALO

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 25 Maj 2004, 15:45:00 MEST


ciąg dalszy retrospektywy 
PIER PAOLO PASOLINIEGO
seanse ostatniej szansy: "Trylogia życia" i Salo            
28 - 31. maja
przegląd zorganizowany we współpracy z Fondo Pier Paolo Pasolini
Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej
Ministerstwami Spraw Zagranicznych i Kultury Włoch
Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla Osta

dodatkowy seans: piątek, 28. maja, godz. 22.00
SALO CZYLI 120 DNI SODOMY / SALO O LE 120 GIORNATE DI SODOMA, Wł. / Fr. 1975, kol. 116'
Ostatni film Pasoliniego nawiązuje do dzieł markiza de Sade i epizodu z historii Włoch - faszystowskiej republiki Salo powołanej przez Mussoliniego w 1943 roku. Przedstawiona w filmie kilkudniowa orgia zorganizowana przez faszystowskich dygnitarzy jest rytuałem seksualnej perwersji i jednocześnie orgią śmierci systemu skazanego na nieuchronny upadek. Pasolini proponuje nam podróż przez kolejne kręgi piekła - od kręgu namiętności, przez krąg ekskrementów do kręgu krwi, ukazaną chłodnym okiem analityka, dzięki czemu mimo szokującej obsceniczności to film antyerotyczny, film śmierci. Perwersyjny seks katów i ich ofiar jest tu tylko jednym ze środków prowadzących do destrukcji osobowości, do całkowitego uprzedmiotowienia człowieka. Faszyzm jest tylko pretekstem, najbrutalniejszą manifestacją władzy jako takiej, władzy która jest dla Pasoliniego złem absolutnym.
 
sobotni maraton z "Trylogią życia", 29. maja
godz. 17.00 - DEKAMERON / IL DECAMERON, Wł. 1971, kol. 111' + SCENY Z SANY (fragment usunięty z filmu)
Pierwsza część "tryptyku życia" Pasoliniego, w którym dał wyraz fascynacji witalnością i naturalnością ludu. Z dzieła Boccaccia wybrał najbardziej lapidarne, najpopularniejsze anegdoty oddające - często bezwstydny - charakter ludowej kultury włoskiej. Dużo tu nagości, folkloru, rozpasania, komedii, poezji i piękna. Dekameron to jeden z najbardziej żywiołowych i witalnych filmów reżysera.
 
godz. 19.00 - OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE / I RACCONTI DI CANTERBURY, Wł. / Fr. 1972, kol. 110'
Trzecia część "trylogii życia" - czyli kolejna adaptacja wielkiego dzieła literackiego, przetłumaczonego przez Pasoliniego na język współczesnego kina. Podobnie jak w Dekameronie i Kwiecie tysiąca i jednej nocy dużo tu erotyki i pierwotnych instynktów, chciwości i zemsty. Reżyser ujawnia przed nami rubaszne i zabawne sekrety Średniowiecza, "wymazane" z oficjalnego obiegu przez romantyczną stylizację, nie stroniąc przy  tym od najrozmaitszych kulturowych (także współczesnych!) odniesień.
 
godz. 21.00 - KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY / IL FIOREDELLE MILLE E UNA NOTTE, Wł./Fr. 1974, kol.. 129' + prolog do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, fragmenty usunięte podczas montażu)
Druga część "tryptyku życia", zbliżona tak w formie jak i treści do Dekameronu, przedstawiająca Baśnie z tysiąca i jednej nocy jako wytwór rubasznej kultury plebejskiej. W wersji Pasoliniego, na pierwszy plan wysuwają się intrygi miłosne, romanse, i jurny erotyzm. Film polemizuje z "hollywoodzkim" obrazem bajkowego świata arabskiego pełnego kapiących od złota pałaców i szlachetnych kalifów.
 
---------------------
Cena biletów 14 zł (ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów: 628 12 71-3, wew. 160, 201 i 221, Informacje o przeglądzie również na stronie www.csw.art.pl/kino_lab
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20040525/11d6e6bd/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB