<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background=""><FONT face=Arial size=2><STRONG>ciąg dalszy
retrospektywy <BR>PIER PAOLO PASOLINIEGO<BR></STRONG>seanse ostatniej szansy:
„Trylogia życia” i
Salò <BR>28 -
31. maja<BR>przegląd zorganizowany we współpracy z Fondo Pier Paolo
Pasolini<BR>Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej<BR>Ministerstwami Spraw
Zagranicznych i Kultury Włoch<BR>Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla
Osta<BR><BR><U><STRONG>dodatkowy seans: piątek, 28. maja, godz.
22.00</STRONG><BR></U>SALO CZYLI 120 DNI SODOMY / SALO O LE 120 GIORNATE DI
SODOMA, Wł. / Fr. 1975, kol. 116’<BR>Ostatni film Pasoliniego nawiązuje do dzieł
markiza de Sade i epizodu z historii Włoch – faszystowskiej republiki Salo
powołanej przez Mussoliniego w 1943 roku. Przedstawiona w filmie kilkudniowa
orgia zorganizowana przez faszystowskich dygnitarzy jest rytuałem seksualnej
perwersji i jednocześnie orgią śmierci systemu skazanego na nieuchronny upadek.
Pasolini proponuje nam podróż przez kolejne kręgi piekła – od kręgu namiętności,
przez krąg ekskrementów do kręgu krwi, ukazaną chłodnym okiem analityka, dzięki
czemu mimo szokującej obsceniczności to film antyerotyczny, film śmierci.
Perwersyjny seks katów i ich ofiar jest tu tylko jednym ze środków prowadzących
do destrukcji osobowości, do całkowitego uprzedmiotowienia człowieka. Faszyzm
jest tylko pretekstem, najbrutalniejszą manifestacją władzy jako takiej, władzy
która jest dla Pasoliniego złem absolutnym.<BR> <BR>sobotni maraton z
„Trylogią życia”, 29. maja<BR>godz. 17.00 - DEKAMERON / IL DECAMERON, Wł. 1971,
kol. 111’ + SCENY Z SANY (fragment usunięty z filmu)<BR>Pierwsza część „tryptyku
życia” Pasoliniego, w którym dał wyraz fascynacji witalnością i naturalnością
ludu. Z dzieła Boccaccia wybrał najbardziej lapidarne, najpopularniejsze
anegdoty oddające – często bezwstydny – charakter ludowej kultury włoskiej. Dużo
tu nagości, folkloru, rozpasania, komedii, poezji i piękna. Dekameron to jeden z
najbardziej żywiołowych i witalnych filmów reżysera.<BR> <BR>godz. 19.00 -
OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE / I RACCONTI DI CANTERBURY, Wł. / Fr. 1972, kol.
110’<BR>Trzecia część „trylogii życia” – czyli kolejna adaptacja wielkiego
dzieła literackiego, przetłumaczonego przez Pasoliniego na język współczesnego
kina. Podobnie jak w Dekameronie i Kwiecie tysiąca i jednej nocy dużo tu erotyki
i pierwotnych instynktów, chciwości i zemsty. Reżyser ujawnia przed nami
rubaszne i zabawne sekrety Średniowiecza, „wymazane” z oficjalnego obiegu przez
romantyczną stylizację, nie stroniąc przy tym od najrozmaitszych
kulturowych (także współczesnych!) odniesień.<BR> <BR>godz. 21.00 - KWIAT
TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY / IL FIOREDELLE MILLE E UNA NOTTE, Wł./Fr. 1974, kol..
129’ + prolog do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, fragmenty usunięte
podczas montażu)<BR>Druga część „tryptyku życia”, zbliżona tak w formie jak i
treści do Dekameronu, przedstawiająca Baśnie z tysiąca i jednej nocy jako wytwór
rubasznej kultury plebejskiej. W wersji Pasoliniego, na pierwszy plan wysuwają
się intrygi miłosne, romanse, i jurny erotyzm. Film polemizuje z „hollywoodzkim”
obrazem bajkowego świata arabskiego pełnego kapiących od złota pałaców i
szlachetnych kalifów.<BR> <BR>---------------------<BR>Cena biletów 14 zł
(ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów: 628 12 71-3, wew. 160, 201 i
221, Informacje o przeglądzie również na stronie
www.csw.art.pl/kino_lab</FONT></BODY></HTML>