<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background=""><FONT face=Arial size=2><STRONG>ciąg dalszy 
retrospektywy <BR>PIER PAOLO PASOLINIEGO<BR></STRONG>seanse ostatniej szansy: 
&#8222;Trylogia życia&#8221; i 
Sal&ograve;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <BR>28 - 
31. maja<BR>przegląd zorganizowany we współpracy z Fondo Pier Paolo 
Pasolini<BR>Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej<BR>Ministerstwami Spraw 
Zagranicznych i Kultury Włoch<BR>Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla 
Osta<BR><BR><U><STRONG>dodatkowy seans: piątek, 28. maja, godz. 
22.00</STRONG><BR></U>SALO CZYLI 120 DNI SODOMY / SALO O LE 120 GIORNATE DI 
SODOMA, Wł. / Fr. 1975, kol. 116&#8217;<BR>Ostatni film Pasoliniego nawiązuje do dzieł 
markiza de Sade i epizodu z historii Włoch &#8211; faszystowskiej republiki Salo 
powołanej przez Mussoliniego w 1943 roku. Przedstawiona w filmie kilkudniowa 
orgia zorganizowana przez faszystowskich dygnitarzy jest rytuałem seksualnej 
perwersji i jednocześnie orgią śmierci systemu skazanego na nieuchronny upadek. 
Pasolini proponuje nam podróż przez kolejne kręgi piekła &#8211; od kręgu namiętności, 
przez krąg ekskrementów do kręgu krwi, ukazaną chłodnym okiem analityka, dzięki 
czemu mimo szokującej obsceniczności to film antyerotyczny, film śmierci. 
Perwersyjny seks katów i ich ofiar jest tu tylko jednym ze środków prowadzących 
do destrukcji osobowości, do całkowitego uprzedmiotowienia człowieka. Faszyzm 
jest tylko pretekstem, najbrutalniejszą manifestacją władzy jako takiej, władzy 
która jest dla Pasoliniego złem absolutnym.<BR>&nbsp;<BR>sobotni maraton z 
&#8222;Trylogią życia&#8221;, 29. maja<BR>godz. 17.00 - DEKAMERON / IL DECAMERON, Wł. 1971, 
kol. 111&#8217; + SCENY Z SANY (fragment usunięty z filmu)<BR>Pierwsza część &#8222;tryptyku 
życia&#8221; Pasoliniego, w którym dał wyraz fascynacji witalnością i naturalnością 
ludu. Z dzieła Boccaccia wybrał najbardziej lapidarne, najpopularniejsze 
anegdoty oddające &#8211; często bezwstydny &#8211; charakter ludowej kultury włoskiej. Dużo 
tu nagości, folkloru, rozpasania, komedii, poezji i piękna. Dekameron to jeden z 
najbardziej żywiołowych i witalnych filmów reżysera.<BR>&nbsp;<BR>godz. 19.00 - 
OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE / I RACCONTI DI CANTERBURY, Wł. / Fr. 1972, kol. 
110&#8217;<BR>Trzecia część &#8222;trylogii życia&#8221; &#8211; czyli kolejna adaptacja wielkiego 
dzieła literackiego, przetłumaczonego przez Pasoliniego na język współczesnego 
kina. Podobnie jak w Dekameronie i Kwiecie tysiąca i jednej nocy dużo tu erotyki 
i pierwotnych instynktów, chciwości i zemsty. Reżyser ujawnia przed nami 
rubaszne i zabawne sekrety Średniowiecza, &#8222;wymazane&#8221; z oficjalnego obiegu przez 
romantyczną stylizację, nie stroniąc przy&nbsp; tym od najrozmaitszych 
kulturowych (także współczesnych!) odniesień.<BR>&nbsp;<BR>godz. 21.00 - KWIAT 
TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY / IL FIOREDELLE MILLE E UNA NOTTE, Wł./Fr. 1974, kol.. 
129&#8217; + prolog do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, fragmenty usunięte 
podczas montażu)<BR>Druga część &#8222;tryptyku życia&#8221;, zbliżona tak w formie jak i 
treści do Dekameronu, przedstawiająca Baśnie z tysiąca i jednej nocy jako wytwór 
rubasznej kultury plebejskiej. W wersji Pasoliniego, na pierwszy plan wysuwają 
się intrygi miłosne, romanse, i jurny erotyzm. Film polemizuje z &#8222;hollywoodzkim&#8221; 
obrazem bajkowego świata arabskiego pełnego kapiących od złota pałaców i 
szlachetnych kalifów.<BR>&nbsp;<BR>---------------------<BR>Cena biletów 14 zł 
(ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów: 628 12 71-3, wew. 160, 201 i 
221, Informacje o przeglądzie również na stronie 
www.csw.art.pl/kino_lab</FONT></BODY></HTML>