[KINO.LAB] ... i po POLSKU

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 19 Maj 2003, 19:11:31 MEST


KRYMINAŁ PO POLSKU:

21.05 (¶roda) godz. 20.30
Koniec nocy, reż. J. Dziedzina, P. Komorowski, W. Uszycka, Polska 1956,
90’

22.05 (czwartek) godz. 20.30
Tylko umarły odpowie, reż. S. Chęciński, Polska 1969, 88’

23.05 (piątek) godz. 20.00
Trąd, reż. A. Trzos-Rastawiecki, Polska, 1971, 83’

24.05 (sobota) godz. 19.00
Zamknąć za sobą drzwi (07 zgło¶ się), reż. K. Szmagier, Polska, 1987,
85’

25.05 (niedziela) godz. 19.00
Dług, reż. K. Krauze, Polska, 1999, 97’


W ramach naszego przeglądu polskich kryminałów, postaramy się
zaprezentować najciekawsze przykłady rodzimego spojrzenia na ten gatunek
filmowy. W czasach PRL, filmy kryminalne – „milicyjne” odgrywały
specyficzną rolę: oprócz funkcji rozrywkowej miały do spełnienia również
zadania propagandowe. Gloryfikacja stróżów porządku często szła w parze
z rażąco sztucznym obrazem ¶wiata przestępczego. Ale oprócz typowych
filmów milicyjnych, realizowano także obrazy mocniej trzymające się
rzeczywisto¶ci – które jednak często były mocno atakowane przez cenzurę
i krytykę (Koniec nocy, Trąd). Czasem bywało, że w filmach pojawiały się
wątki szpiegowskie – wszak pospolici przestępcy byli (¶wiadomie lub nie)
sprzymierzeńcami „okre¶lonych kół” na Zachodzie. Od chuligańskich
wybryków, poprzez awantury szpiegowskie, seks-biznes aż po przemyt
narkotyków – okazuje się, że w dziedzinie kryminału nie mamy się czego
wstydzić.
Przegląd polskich kryminałów, towarzyszący prezentacji francuskich
„polars” rozpoczynamy od zrealizowanego w 1956 roku filmu Koniec nocy
zrealizowanego wspólnie przez trójkę studentów wydziału reżyserii PWSF -
Juliana Dziedzinę, Pawła Komorowskiego i Walentynę Uszycką. Scenariusz
napisali wspólnie Marek Hłasko, Bohdan Drozdowski i Jezry Bossak. Film
wywodzi się z dokumentalnej „czarnej serii” i opowiada o grupie łódzkich
chuliganów, których alkoholowe ekscesy doprowadzą do tragicznego finału.
Film zrealizowany w konwencji reportażowej szokował brutalnym
wizerunkiem rzeczywisto¶ci i był pierwszym tak mocnym obrazem, który
dopuszczono do dystrybucji w PRL.
Kolejny film w naszym zestawie to Tylko umarły odpowie w reżyserii S.
Chęcińskiego z  1969 roku. Typowo kryminalna intryga (skok na kasę
państwowego przedsiębiorstwa) przeradza się w historię szpiegowską,
sięgającą korzeniami do czasów wojny. Główny bohater – kapitan Wójcik
(znakomita rola Ryszarda Filipskiego) to postać niemal Chandlerowska –
zgorzkniały, pozbawiony złudzeń, wiecznie zmęczony glina, który nie
zawaha się przed użyciem najbardziej drastycznych ¶rodków by ujawnić
prawdziwą tożsamo¶ć zbrodniarza. Film powstał na podstawie książki
Artura Moreny, nagrodzonej na konkursie na powie¶ć milicyjną
zorganizowanym przez KG MO.
Trąd Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego z 1971 roku to najbardziej
drastyczny film w naszym zestawie. Główny bohater, Staszek Czermień
(zaskakujące emploi Zygmunta Malanowicza) po wyj¶ciu z więzienia stara
się odnaleĽć młodszego brata. Okazuje się, że Witek należy do
bezwzględnego gangu gwałcicieli i handlarzy żywym towarem.
Zdeterminowany Staszek, próbuje za wszelką cenę uratować brata, któremu
grozi podwójne niebezpieczeństwo ze strony gangsterów i milicji. Brat
okaże się jednak zdrajcą...
W zestawie polskich kryminałów nie mogło zabraknąć filmu o przygodach
porucznika Borewicza. Zamknąć za sobą drzwi w reżyserii Krzysztofa
Szmagiera z 1988 roku to jedyny kinowy odcinek kultowego telewizyjnego
serialu 07 zgło¶ się, najbardziej klasycznego przykładu kryminału
milicyjnego. Porucznik Borewicz (Bronisław Cie¶lak) to skrzyżowanie
postaci Jamesa Bonda (007)i kapitana Klossa. Cyniczny uwodziciel o
twarzy boksera tym razem będzie musiał zmierzyć się z międzynarodową
szajką przemytników narkotyków. Niespodziewanym sprzymierzeńcem
milicjanta okaże się emerytowany nowojorski policjant, któremu
gangsterzy przed laty zabili żonę.
Przegląd zamyka Dług Krzysztofa Krauze z 1999 roku. Film oparty na
prawdziwych wydarzeniach, opowiada historię dwóch młodych biznesmenów,
szantażowanych przez demonicznego gangstera, który domaga się zwrotu
fikcyjnego długu. Doprowadzeni do ostateczno¶ci, zrobią wszystko by
uwolnić się od znajomego sprzed lat, który zmienił ich życie w piekło.
¦wietne kreacje aktorskie, quasi-dokumentalne, rozbiegane zdjęcia i
klaustrofobiczna atmosfera narastającego zagrożenia – to wszystko
sprawia, że Dług powszechnie uznawany jest za najlepszy film kryminalny
ostatnich lat.


Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilo¶ć miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 201 do odbioru najpóĽniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.csw.art.pl/ kino_lab






Więcej informacji o li¶cie dyskusyjnej KINO.LAB