[KINO.LAB] Zapraszamy na... KRYMINAŁ PO FRANCUSKU

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 19 Maj 2003, 19:07:28 MEST


21.05 (ŚRODA) GODZ. 18.30
Windą na szafot /Ascenceur pour l'Echafaud, reż. Louis Malle, Francja
1957, 92’
22.05 (CZWARTEK) GODZ. 18.30
Na wypadek nieszczęścia /En cas de malheur,  reż. C. Autant-Lara,
Francja/Włochy 1958, 105’
23.05 (PIĄTEK) GODZ. 21.30
Przedział morderców / Compartiment tueurs, reż. Constantin Costa-Gavras,
Fracja 1965, 95’
24.05 (SOBOTA) GODZ. 21.00
Kot / Le Chat, reż. Pierre Granier-Deferre, Francja 1970, 86’
25.05 (NIEDZIELA) GODZ. 21.00
Tajemnica / Le Secret, reż. Robert Enrico, Francja 1974, 104’

Przeglad przygotowany we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie
w ramach festiwalu Z PAPIERU NA EKRAN

Termin „polar” pojawił się we Francji około roku 1970 na oznaczenie
filmów i powieści „kryminalno-policyjnych”. Mimo nazwy, centralnym
elementem fabuły nie zawsze są zmagania policjanta lub detektywa ze
skomplikowaną zagadką kryminalną. Ważniejsze od tego „kto zabił” stało
się w pewnym momencie ukazanie szerszego tła społecznego. Wspólnym
mianem „polar” określa się dziś zarówno klasyczne opowieści
detektywistyczne, filmy gangsterskie ukazujące świat zawodowych
przestępców, dreszczowce skupiające się na przeżyciach potencjalnych
ofiar oraz filmy noir, opisujące miejską dżunglę jako mroczny świat
zbrodni i korupcji, zamieszkiwany przez detektywów - twardzieli,
przewrotne kobiety i zdradzanych facetów. Niektórzy uważają, że nazwą
„polar” powinno się określać tylko filmy należące do tej ostatniej
kategorii.
Przegląd francuskich kryminałów rozpoczynamy od zrealizowanego w 1957
roku debiutu reżyserskiego Louisa Malle’a czyli Ascenceur pour
l'Echafaud (Windą na szafot). Nieoczekiwany zbieg okoliczności niweczy
idealny, zdawałoby się, plan zbrodni doskonałej, przygotowany przez
byłego komandosa. Niezwykłą atmosferę filmu współtworzy wspaniała muzyka
autorstwa Milesa Davisa.
Następny film w naszym zestawie to nakręcony rok później Un cas de
malheur (Na wypadek nieszczęścia) w reż. Claude’a Autant-Lary. Żonaty
francuski prawnik, Andre (Jean Gabin), z sukcesem broni Yvette (Brigitte
Bardot), która brała udział w napadzie. Zakochuje się w niej, ale ona
nie jest z nim szczera. Związek poważnego, odpowiedzialnego mężczyzny z
roztrzepaną złodziejką doprowadzi do wielu niespodziewanych
komplikacji...
Z kolei Compartiment tueurs (Przedział morderców), w reż. Constantina
Costy-Gavrasa z 1965 roku to z kolei klasyczny film detektywistyczny. W
sześcioosobowym przedziale sypialnym pociągu jadącego z Marsylii do
Paryża popełniono morderstwo. Policja podejmuje śledztwo, ale kolejni
potencjalni świadkowie giną w niewyjaśnionych okolicznościach. Dwójka
pozostałych przy życiu pasażerów w obawie o życie rozpoczyna śledztwo na
własną rękę...
Le Chat (Kot), w reż. Pierre’a Granier-Deferre’a z 1971 roku to kolejny
thriller z udziałem Jeana Gabina. Były drukarz mieszka wraz z żoną w
małym domku przeznaczonym do rozbiórki. Małżonkowie niemal nie odzywają
się do siebie, duszna atmosfera narasta do nieuchronnego wybuchu.
Pierwszą ofiarą stanie się ukochany kot pana domu... Na uwagę zasługują
szczególnie znakomite kreacje aktorskie – u boku Gabina wystąpiła tym
razem wspaniała Simone Signoret.
Pochodzący z 1974 roku Le secret (Tajemnica) w reż. Roberta Enrico to
świetnie skonstruowany, nastrojowy thriller. Tajemniczy uciekinier z
bliżej niesprecyzowanego tajnego ośrodka badań, chroni się w domu na
odludziu, zamieszkanym przez młode małżeństwo. Nieznajomy (w tej roli
Jean-Louis Trintignant) twierdzi, że znalazł się w posiadaniu ściśle
strzeżonej tajemnicy rządowej i nakłania mężczyznę, wciąż żyjącego
ideałami paryskiego maja ’68 do pomocy w ucieczce za granicę. Z kolei
prasa twierdzi, że uciekinier jest psychopatycznym mordercą poszukiwanym
przez policję...


Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.csw.art.pl/ kino_lab





Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB