SZTUKA SIECI W KINO.LAB!!

monika zarzycka M.Zarzycka w csw.art.pl
Czw, 27 Wrz 2001, 18:10:20 MEST


ZAPRASZAMY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
W ramach 10-LECIA INTERNETU W POLSCE
NET.ART cz. III
29 -30. wrzećnia 2001
Impreza finansowana przez NAUKOW, I AKADEMICK, SIEŚ KOMPUTEROW,
Kuratorzy: Marta van der Haagen i Urszula ĺniegowska (CSW Zamek
Ujazdowski)
Proponujemy prezentacje sztuki i myćli o sztuce powstającej w sieci i
wykorzystującej jej specyfik=, nieograniczony dost=p i interaktywny
charakter, cz=sto w  przewrotny, acz oýywczy spos-b. Zapraszamy
najgłoćniejszych przedstawicieli net.artu i teoretyk-w sztuki Internetu
reprezentujących europejska polską sztuk= o ćwiatowej renomie.
Wystąpienia (trwające ok. 1,5 godz.) b=dą odbywały si= w j=zyku
angielskim z tłumaczeniem skr-t-w na pićmie.

PROGRAM
29. 09 (sobota) godz. 18.00 - Eric Kluitenberg (Holandia):
Deconstructing the Sublime. Transfiguration of the Avant-Garde
godz. 20.00 - Piotr Wyrzykowski/ CUKT (Polska)
30. 09 (niedziela) godz. 17.00 - Prezentacja polskich projekt-w
artystycznych powstających w obr=bie domeny art.pl, prowadzony przez
Mart= van der Haagen (CSW) i Wojciecha Sylwestrzaka (ICM UW) z udziałem
autor-w wybranych stron z domeny art.pl, cz. II.

E Piotr Wyrzykowski / CUKT - artysta gdaÄski ur.1968 wykorzystujący
szeroki zasi=g Internetu do działaÄ para-politycznych utrzymanych w
estetyce minionej epoki. stypendysta uniwersytet-w w Banff i Chicago.
Studia w pracowni intermedialnej Witosława Czerwonki PWSSP GdaÄsk.
Załoýyciel formacji "ziemia mindel-wurm" oraz "venom underground",
wsp-łpracował z galeriami "wyspa", "C 14", "CUKT", "otwarte atelier".
Jest jednym z najbardziej interesujących polskich tw-rc-w pracujących  w
tzw. nowych mediach (wideo, komputery, Internet, nagradzanym na
prestiýowych festiwalach w kraju i zagranicą. Artysta, kt-ry znany jest
takýe ze swoich licznych performances, generalnie interesuje si= tym,
jak najnowsze technologie wpływają na postrzeganie obecnoćci ciała
ludzkiego. Takie zjawiska, jak np. "teleobecnoćŤ", czyli moýliwoćŤ,
dzi=ki transmisji telewizyjnej, istnienia w tysiącu miejsc jednoczećnie,
są narz=dziem rozszerzania granic naszej cielesnoćci. Tego problemu
dotyka takýe zrealizowana w 1998 roku praca Piotra Wyrzykowskiego pt.
"There is No Body" (http://cukt.art.pl), wirtualna postaŤ istniejąca w
cyberprzestrzeni, kt-rą widz moýe dowolnie deformowaŤ i kształtowaŤ.
E Domena art.pl - unikalny pokaz  najciekawszych projekt-w internetowych
istniejących w domenie art.pl. Domena ta zarejestrowana w lutym 1997
jest unikalna nie tylko na tle polskiego internetu, lecz r-wnieý całej
sieci - właćciwie została wymyćlona 'na potrzeb=' CSW. Administracja
art.pl została przekazana przez NASK - Wojtkowi Sylwestrzakowi ICM i
jest przyznawana bez opłat projektom spełniającym odpowiednie wymagania.

Obecnie w domenie art.pl zarejestrowanych jest ponad 1300 adres-w,
spoćr-d kt-rych chcemy zaprezentowaŤ kilkanaćcie projekt-w - autorstwa
zar-wno znanych artyst-w wychodzących z  bardziej tradycyjnych medi-w
(Zuzanna Janin, Barbara Konopka) jak r-wnieý przedstawicieli młodego
pokolenia, kt-rych najłatwiej jest spotkaŤ w ćwiecie wirtualnym niý
rzeczywistym.
Prezentacje autorskie:
Wojtek Sylwestrzak (ICM) http://www.art.pl; Marta van der Haagen
http://csw.art.pl; Dominik ŇEnenekÓ Zacharski (NNK) http://nnk.art.pl;
http://szablon.art.pl; Raster - üukasz Gorczyca, Michał KaczyÄski
http://raster.art.pl; ZAFRYKI - Młodoýeniec & Sobczyk
http://zafryki.art.pl; Belle http://belle.art.pl, http://yass.art.pl;
Zuzanna Janin http://janin.art.pl/memory; Barbara Konopka
http://csw.art.pl/memorybook/; Radek Tereszczuk http://www.darta.art.pl;
Jerzy Caryk http://free.art.pl/caryk/; Twoýywo http://twozywo.art.pl;
Agatha http://agatka.art.pl; Tryk http://www.tryk.art.pl; W3Crew
http://www.w3crew.art.pl oraz administrator http://free.art.pl
Nieobecni lecz prezentowani: Neurobot, Fototapeta;,CIS, CUKT, Entropia,
WRO, M-zg.
 E Eric Kluitenberg - Eric Kluitenberg jest teoretykiem, pisarzem i
kuratorem, zajmującym si= szeroko poj=tą kulturą i technolgią. Pracuje w
amsterdamskim Centre for Culture and Politics i prowadzi wykłady z
zakresu kultury i nowych medi-w na tamtejszym Uniwersytecie.
Wykładał teori= medi-w na studiach podyplomowych z dziedziny sztuki i
designu oraz nowych medi-w  w Media-GN i Academy Minerva w Groningen.
Przez jakić czas prowadził takýe badania w koloÄskiej Academy of Media
Arts. Publikuje i wykłada w całej niemal Europie, zajmując si=
szczeg-lnie kwestiami kultury, nowych medi-w i polityki kulturowej.
Od 1988 roku wsp-łorganizuje istotne wydarzenia z dziedziny nowych
medi-w, takie jak: Drugie mi=dzynarodowe sympozjum na temat sztuki
elektronicznej (SISEA); Interstanding I, II & III (Tallin, Estonia); The
P2P (konferencja dotycząca nowej europejskiej kultury medi-w
(Amsterdam/Rotterdam)), trzecią edycj= konferencji Next 5 Minutes oraz -
ostatnio - wydarzenia takie jak: Tulipomania DotCom - A Crotique of the
New Economy oraz Net Congestion - International Festival of Streaming
Media.

Dekonstruując wzniosłe pi=kno. Przeobraýenie awangardy. streszczenie

Dziedzictwo postmodernizmu, kt-re złowieszczym cieniem zasnuło kulturowy
krajobraz Europy, jest wciąý ýywe. Zakwestionowanie Ňwielkich fabułÓ,
estetyki wzniosłoćci i tego, co nieprzedstawialne zaowocowało
pojawieniem si= kulturowego relatywizmu, kt-ry tłumi wszelkie ćwieýe
myćli, teorie i idee, ale mimo wszystko wydaje si= byŤ niesłychanie
trudny do przezwyci=ýenia. Ten fin-de-milenijny letarg wraz z jego
nieustannym pławieniem si= w nostalgii po utracie źr-deł, jest cz=ćciowo
korygowany przez Ňsamo ýycieÓ, kt-re przeciwstawia si= - zar-wno jećli
chodzi o kultur=, jak i polityk= - eskapizmowi kulturowego relatywizmu
elit, kt-ry zdominował kulturowy dyskurs od czas-w zanikni=cia
modernizmu.
Najpowaýniejszym ciosem dla relatywizmu są nieubłagane Ňpowt-rki z
historiiÓ, kt-re zniweczyły wszelkie nadzieje, na to, ýe ludzkoćŤ w
jakić spos-b wkroczyła w er= post- czy teý ahistoryczną. W Europie
polityczny relatywizm definitywnie stracił racj= bytu za sprawą kryzysu
bałkaÄskiego. Mimo to, powr-t do ŇmodernizmuÓ z jego uniwersalizmem jest
juý dzić niemoýliwy - w związku z tym jestećmy skazani na niepewnoćŤ.
Tzw. Ňprodukowanie r-ýnicÓ wciąý pozostaje najwaýniejszym programem
politycznym naszych czas-w, ale nie wolno nam zignorowaŤ nawoływania do
odpowiedzialnoćci skandowanego przez młodych demonstrant-w w Seattle,
Waszyngtonie czy Pradze. Oni nie kupują haseł o wspaniałej,
neo-liberalnej przyszłoćci. Po dziesi=ciu latach bezprecedensowego
wzrostu gospodarczej pot=gi USA, problemy takie jak niesprawiedliwoćŤ
społeczna, degradacja sfery publicznej i eksploatacja ćrodowiska
naturalnego bynajmniej nie znikn=ły, a w niekt-rych przypadkach wr=cz
przybrały na sile.
Jećli chodzi o kultur= - post=pująca internacjonalizacja ekonomii i
polityki bezlitosnie uderzyła w kultur= lokalną. Zaawansowany,
informacyjny kapitalizm, uniezaleýniwszy si= od geografii wkroczył do
infosfery, aby tym skuteczniej szerzyŤ swoje systemy wartoćci.
Konsumeryzm, wolny rynek, indywidualizm i globalna uniformizacja stały
si= ikonami nowoczesnego kapitalizmu, kt-ry wykorzystuje zaawansowane
systemy informacyjne i komunikacyjne, by narzuciŤ własne zasady kulturom
lokalnym, podczas gdy instytucje polityczne ociągają si= z podj=ciem
jakichkolwiek działaÄ.
Gdzie w tym kontekćcie sytuuje si= praktyka kulturalna, czy teý
artystyczna? Czy istnieje jakać alternatywa dla sterylnych przestrzeni
galeryjnych poýerającego własny ogon ćwiata wsp-łczesnej sztuki i
skupiającego si= na jednej tylko kwestii ruchu ulicznych protest-w? Czy
artyćci są jeszcze w stanie wystosowaŤ ajkikolwiek apel, nawołujący do
odpowiedzialnoćci?
Pierwszym krokiem na drodze do wyjćcia z obecnego letargu moýe staŤ si=
dekonstrukcja wzniosłego pi=kna i tego, co nieprzedstawialne, ukazania,
jak bardzo kwestie te usztywniły dyskurs kulturowy, otwierając drog= dla
eskapizmu, natychmiast podchwyconego przez europejską elit= kultury.
Rozw-j produktywnej krytyki i zaangaýowanego, mainstreamowego dyskursu
kulturowego zaostał w duýej mierze zahamowany przez zastosowanie poj=cia
wzniosłego pi=kna do wsp-łczesnej technokultury - choŤ to właćnie tutaj
awangardowe praktyki artystyczne znalazły niesłychanie produktywne pole
działaÄ (nie zawsze konstruktywnych) skierowanych w samo serce
informacyjnego kapitalizmu z jego zaawansowanymi technikami.
Jak mainstreamowi teoretycy kultury nie potrafili w r-wnie produktywny
spos-b wykorzystaŤ tego nowego pola działaÄ. Jedną z najwaýniejszych
przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnoćcią fakt, ýe krytyka nie
opowiedziała si= jednoznacznie po kt-rejć ze stron, pozostając rozdartą
mi=dzy relatywizmem i polityką r-ýnicowania z jednej strony, a
nawoływaniami do odpowiedzialnoćci z drugiej.
Amsterdam, 25 luty 2000
Na wszystkie wykłady NET.ART WSTĘP WOLNY !!!!!!!!!!!!



.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB