Ta ziemia jest kwiatem - film o VII KONSTRUKCJI W PROCESIE

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 15 Mar 2001, 21:18:56 MET

w cyklu: SZTUKA DOKUMENTU
Maria Waśko    "Ta ziemia jest kwiatem"
VII edycja Konstrukcji w Procesie 2000
Film dokumentalny, 58 min, TvP 2

Konstrukcja w Procesie, organizowana przez Międzynarodowe Muzeum
Artystów jest znanym na świecie wydarzeniem artystycznych    w
dziedzinie  sztuki współczesnej.  Jej historia rozpoczęła się w  Łodzi
przed  20  laty,  a  poszczególne edycje były realizowane co kilka lat
w  Łodzi,  w Monachium,  w Melbourne  w Australii  oraz  na  Pustyni
Negew w  Izraelu.  Najnowsze, VII    wydarzenie  odbyło  się  w czerwcu
2000 roku w  Bydgoszczy oraz na terenie Szlaku Piastowskiego, które
stały się żywym miejscem międzynarodowych spotkań, wystaw, pokazów i
koncertów.  Zaprezentowane zostały różne aspekty sztuki: instalacje,
malarstwo, rzeźba, performance i koncerty muzyczne. Współorganizatorami
wydarzenia "Ta ziemia jest kwiatem" były Międzynarodowe Muzeum Artystów,
Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy oraz, odpowiedzialny za część muzyczną,
klub "Mózg".
Muzeum Artystów, decydując się na przeniesienie wystawy w jubileuszowym
roku 2000 na pozytywnie rozumianą "prowincję", do natury, do małych
miasteczek i osiedli, pragnęło stworzyć z dala od wielkich centrów
sztuki nową, ożywczą atmosferę, inspirującą zarówno dla uczestniczących
artystów, jak i dla mieszkańców owych "naturalnych" regionów. W
"Konstrukcji w Procesie" ważne są nie tylko same realizacje plastyczne,
ale i proces bezpośredniego uczestnictwa, zderzenie z realiami danego
miejsca, z pomocnikami i asystentami oraz niepowtarzalna atmosfera
wynikająca ze skupienia wielkiego potencjału  twórczego i kulturowego. W
VII edycji Konstrukcji w Procesie pt. "Ta ziemia jest kwiatem"
uczestniczyło ponad   140   artystów   z    6 kontynentów, w tym zarówno
artyści z małych ośrodków i odległych kultur, zwykle pomijani na
wielkich międzynarodowych pokazach, jak i prawdziwe gwiazdy sztuki
światowej.

Film składa się z kilku zaopatrzonych w podtytuły rozdziałów, w których
zaprezentowane zostały różne  etapy i aspekty wydarzenia: przygotowanie
prac ("Dzień powszedni, dzień roboczy"), realizacje odnoszące się do
środowiska naturalnego i społecznego ("Środowisko, environment"),
działania o charakterze medytacyjnym ("Modlitwa i medytacja"), spektakle
i performance ("Ta ziemia jest kwiatem i inne spektakle") oraz
wernisaże w różnych miejscowościach regionu ("Otwarcia, prezentacje,
celebracje").
Motywem przewodnim są krótkie fragmenty wypowiedzi uczestniczących
artystów i krytyków, stanowiące zarówno element konstrukcyjny filmu, jak
i swoisty komentarz.
"Kiedy dostałem zaproszenie, to odpisałem, że jeśli tacy ludzie mogą się
spotkać w takim miejscu, to rzeczywiście, ta ziemia jest kwiatem."
(Piotr Kurka)
"Każda Konstrukcja jest dla mnie pouczającym doświadczeniem. Artysta
musi się wykazać skromnością i pokorą, musi współpracować z innymi i
musi zaakceptować lokalne warunki, czasami dosyć trudne." (Ann Noel)
"Jestem Izraelczykiem i Polska bardzo mnie zaskoczyła. Oczywiście byłem
obciążony wszystkimi niemiecko-żydowsko-izraelskimi kompleksami. Całe
szczęście,że przyjechałem i że mogę zweryfikować moje wyobrażenie o
Polsce." (Dodi Reifenberg)
"Efektem jest jak zwykle produkt końcowy - są to prace wysokiej jakości,
zasługujące na najwyższe uznanie. A jednak ten efekt końcowy powstaje w
procesie, w którym artysta prezentuje się jako istota ludzka z dużo
większą otwartością, niż gdziekolwiek indziej we współczesnej sztuce
światowej". (Richard Vine)
"Jest to jedna z niewielu wystaw, która zawiera elementy życia
codziennego, piękno, kłopoty, konflikty i olśnienia, które po prostu
zdarzają się pomiędzy ludźmi w codziennym życiu". (Gregory Volk)

MARIA WAŚKO
Praca Marii Waśko obejmuje trzy uzupełniające się wzajemnie obszary:
własne działania artystyczne, organizację niezależnych wydarzeń  (Muzeum
Artystów, Konstrukcja w Procesie) oraz realizację filmów dokumentalnych
o sztuce.
Pokazy filmów (wybór):
Akademie der Künste, Berlin; DuMont Kunsthalle, Kolonia; Galeria
Wschodnia, Łódź; P.S.1 Museum, Nowy Jork; Kunstwerke, Berlin;
Lombard-Fried Gallery, Nowy Jork; Club VOID, Nowy Jork; Cinematheque,
Tel Awiw; Cinematheque, Jerozolima; Museum of Art, Hajfa; "WRO",
Wrocław.
Filmografia:
 "Wernisaż" (wspólnie z Ryszardem Waśko), 30 min., 1980; "Untitled", 45
min., 1988; "New York City", 45 min., 1990; "W drodze. Allen Ginsberg w
Muzeum Artystów", 50 min., 1993; "Instrukcja medytacji praktycznej", 40
min., 1993; "Ulica Kilińskiego" (wspólnie z Horstem Herzem), 30 min.,
1994; "Ulica Winnych Ogrodów", 30 min., 1994; "Wspólnie zasadzić
drzewo", 60 min., 1995; "Ten Times Short", 50 min., 1995; "Emmett
Williams oraz Obiad Fluxusu", 30 min., 1995; "Tylna 14", 30 min., 1996;
"Spotkanie", 30 min., 1997; "Mały różany ogród", 30 min., 1997; "Inne
kino", 60 min, 1999; "Ta ziemia jest kwiatem", 60 min, 2000.

Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab