ciąg dalszy wydarzeń wokół Zbigniewa Rybczyńskiego

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 15 Mar 2001, 21:16:47 MET


WOKÓŁ RYBCZYŃSKIEGO
Ciąg dalszy
18-19. 03. 2001 (niedziela - poniedziałek)


W naszym odwrotnie-chronologicznym przeglądzie prac filmowych Zbigniewa
Rybczyńskiego dochodzimy do filmów zrealizowanych przed wyjazdem za
granicę i rozwinięciem przez niego technologii elektronicznych. Będzie
można przekonać się, ze jego dzisiejsze badania stanowią swoiste
kontinuum z pierwszymi dokonaniami z lat 70tych.
Zbigniew Rybczyński, ur. w 1949 roku w Łodzi. Reżyser filmowy, absolwent
wydziału operatorskiego Łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej. Pierwszy
polski laureat Oscara za krótkometrażowy film Tango (1983). Od 1983 roku
przebywa za granicą. Realizuje filmy techniką wideo, z zastosowaniem
najnowoczesniejszych programów animacyjnych oraz systemu High
Definition. Od 1993 pracował w Berlinie w studio CBF (Centrum fur Neue
Bildgestaltung), którego był współtwórcą. Obecnie wykłada w
Kunsthohschule fűr Medien w Kolonii.
Jego twórczość rozpoczyna od filmów zrealizowanych w latach
siedemdziesiątych w łódzkiej "Filmówce" (Kwadrat) i Semaforze (Media,
Zupa, Nowa książka, Oj, nie mogę się zatrzymać, Tango), gdzie w
prostszy, nieomal "rzemieślniczy" sposób osiąga podobne efekty, jak w
filmach zrealizowanych przy wykorzystaniu zaawansowanej techniki.  
Rybczyński mówi o technicznych szczegółach swoich eksperymentów
filmowych. W Kwadracie obrazy składają się z kwadratów-pikseli, jak we
współczesnym obrazie komputerowym  (w roku 1972 była to zupełna nowość).
W Nowej książce rozbił ekran na 9 kadrów, których akcja dzieje się
jednocześnie. Bohater przechodzi z jednego kadru do drugiego. W Tangu w
kulminacyjnym momencie pojawia się na ekranie dwudziestu kilku
bohaterów. Każdy z nich został nagrany osobno. Połączenie ich w jednym
obrazie wymagało ogromnej precyzji i wykonania ręcznie 30 tysięcy masek. 
	Poniedziałkowe seanse poświecone zostały równie kunsztownej pracy
operatorskiej Rybczyńskiego, w tym w niezwykłym filmie Grzegorza
Królikiewicza, gdzie również wychodzą na jaw zainteresowania
Rybczyńskeigo. Później postanowił połączyć role operatora i reżysera, w
swoich iście autorskich dokonaniach. 

18	niedz.	19.00	 - filmy polskie: KWADRAT, 1972, 4 min., TAKE FIVE,
1972, 5 min., PLAMUZ, 1973,18 min., ZUPA, 1974, 8 min., NOWA KSIĄŻKA,
1975, 10 min., Oj, NIE MOGĘ SIĘ ZATRZYMAĆ, 1975, 10', ŚWIĘTO, 1976, 10',
PIĄTEK - SOBOTA, 1977, 3', TANGO, 1980, 8 min., MEDIA, 1980, 2'
20. 30 - Rybczynski operatorem
SCENY NARCIARSKIE Z FRANZEM KLAMMEREM, reż. Bogdan Dziworski,  1980, 22'
WDECH - WYDECH, reż. Bogdan Dziworski,  1981, 30'
WANDA GOŚCIMIŃSKA - WŁÓKNIARKA, reż. W. Wiszniewski, 1975, 21 min.
VIDEOKASETA, reż. Filip Bajon, 1976
19	Pon.	19.00	Rybczynski operatorem
   TAŃCZĄCY JASTRZĄB, reż. G. Królikiewicz, 1977, 98'

Zapraszamy i prosimy o publikację! - Monika Zarzycka (Promocja,
KINO.LAB)	

Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB