ZAPROSZENIE NA CZERWONY PAŹDZIERNIK

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 17 Paź 2000, 17:10:18 MEST


sERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PRZEGLĄ W NAJBLIŻSZY WEEK-END I ZA TYDZIEŃ.

20 -22. i 27 - 29. października (piątek/sobota/niedziela)
godz. 19.00
CZERWONY PAŹDZIERNIK


20.	Pt.	19.00 Niezwykłe przygody Mr Westa w kraju bolszewików reż. Lew
Kuleszow (ZSRR, 1924) 54'
21.	Sob.	19.00 Strajk, reż. Sergiusz Eisenstein (ZSRR, 1924) 70'
22.	Niedz.	19.00 Matka, reż. Wsiewołod Pudowkin (ZSRR, 1926) 59'

27.	
Pt.	
19.00 Październik, reż. Sergiusz Eisenstein (ZSRR, 1927) 56'
28.	Sob.	19.00 Pancernik Potiomkin, reż. S. Eisenstein (ZSRR, 1925) 65'
29.	Niedz.	19.00 Arsenał, reż. A. Dowżenko (ZSRR, 1928) 62'

Cyklem CZERWONY PAŹDZIERNIK pragniemy przypomnieć kilka wczesnych filmów
radzieckich pochodzących z lat 20., które zrewolucjonizowały kino. Nowa
sztuka radziecka zrywała z realizmem, miała być sztuką działania, ruchu,
użyteczności. Twórcy, tacy jak Eisenstein, Kuleszow, czy Pudowkin
tworzyli nowe formy sztuki dla nowego społeczeństwa. Dlatego właśnie
posługiwali się nowym językiem filmowym, zupełnie odmiennym od
dotychczasowego.
Chyba największy z nich (a z pewnością najbardziej znany), Sergiei
Eisenstein - reżyser, który twierdził, że potrafi sfilmować nawet
Kapitał Marksa, w pierwszym swoim filmie pt. Strajk przeniósł na ekran
"kolektywną akcję mas przeciwstawioną indywidualizmowi". Wprowadził tu
technikę montażu przeciwieństw - skontrastował masakrę demonstracji z
ubojem zwierząt. 
Jeden z najważniejszych filmów, które w ogóle kiedykolwiek powstały -
Pancernik Potiomkin zawiera "najbardziej sugestywne 6 minut w historii
światowej kinematografii" - scenę na schodach odeskich, rozbitą na wiele
osobnych wątków dzięki montażowi synchronicznemu. Październik z kolei to
przykład kina intelektualnego, jak nazywał swoje filmy Eisenstein, które
zastępowało obraz jednostkowego człowieka i jego losów obrazem pojęć
ogólnych, wywołanych na drodze montażu. Rzeczywiście nowa forma była tu
środkiem narzucającym sugestywnie treści.
Matka, Wsiewołoda Pudowkina dowodzi, jak różnorodna była "szkoła
radziecka". Pudowkin, należący do grupy tak zwanych "wściekłych"
nowatorów pod wodzą Lwa Kuleszowa, współreżyserował Niezwykłe przygody
Mr Westa w kraju bolszewików - wyśmiewające w stylu Harolda Lloyda
propagandę antyradziecką. 
W odróżnieniu od Eisensteina, Pudowkin stosuje montaż analogii:
przeplata sceny ruszenia lodów na Wołdze ze scenami ukazującymi
manifestację robotników. Taki montaż, zwany też przez Pudowkina
konstruktywnym, pozwala tak budować narrację, by ujawniać ukryte
sprężyny akcji, skrywane stany psychiczne, itp. 
Dowżenko z kolei spoetyzował epikę rewolucji. Jego Arsenał aż kipi od
nieskrywanej namiętności politycznej, ale równie wiele tu elementów
chłopskiej baśni. 
Rodzi się pytanie: Czy sugestywność skojarzeń proponowanych przez
wielkich twórców radzieckich jest nadal tak silna, że jesteśmy w stanie
ulec czarowi Rewolucji Październikowej?

Bilety w cenie 10 zł. (karnet 6 x 6 zł.) do nabycia w kasie CSW od
wtorku do niedzieli w godz. 11.00 - 17.00, w piątki do 21.00 lub przed
seansem. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 i 160.



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB