[Karty] Bank nie może zastrzec swojej karty?

Piotr J. Ochwał pjo at ochwal.net
Mon Jun 20 18:29:46 CEST 2011


Ja mam tą kartę zwrócić dopiero "na żądanie banku". Bank jak na razie
formalnie tegoż zwrotu ode mnie nie zażądał.


W dniu 20 czerwca 2011 18:27 użytkownik Roman Habrat
<roman.habrat at aster.pl> napisał:
> W dniu 2011-06-20 17:02, Piotr J. Ochwał pisze:
>>
>> W ramach robienią porządków, wysłałem niedawno do BZWBK wypowiedzenie
>> umowy rachunku bankowego (powołane na KC730). Dzwoni do mnie dzisiaj
>> bank i twierdzi, że nie zwróciłem im karty, a powinienem. Ja na to,
>> żeby sobie bank tę kartę zastrzegł, skoro klient nie zwrócił. Bank mi
>> na to, że nie może, że powinienem sam zadzwonić pod jakiś tam numer i
>> zastrzec. A ja na to, że karta jest własnością banku, a nie moją, a
>> właściciel przecież może robić ze swoją własnością co mu się żywnie
>> podoba. Emajrajt?
>
> Decydująca jest regulacja zapisana zwykle w umowie o prowadzenie rachunku
> (tylko proszę bez sofistyki, że po rozwiązaniu już umowa nie obowiązuje),
> więc trzeba tam zajrzeć.
>
> Możemy jednak pobawić się w dzielenie włosa na czworo, :)
> choć nie wiemy nawet jaki to typ karty...
>
> Rozważając rzecz po bankowemu, to jeśli karta wymaga przy użyciu
> akceptacji przez komputery banku, to zablokowanie rachunku wywołane
> wypowiedzeniem umowy jest wystarczające i karta jest bezużyteczna.
> W innym wypadku, bank może obawiać się, że ktoś tej karty użyje
> i przyjdzie ponosić koszty operacyjne odkręcaniem tego lub obciążaniem
> posiadacza (który może chcieć się wypierać).
>
> Rozważając rzecz po ludzku, to nie zwracając do banku jego własności,
> postępujesz niesłusznie i niejako wbrew prawu. Formalnie rzecz biorąc,
> dopuszcza się brak zwrotu gdy jest to niemożliwe z przyczyn obiektywnych,
> generalnie gdy karta została utracona, ale wtedy posiadacz ją zastrzega.
>
> Praktycznie, banki same zastrzegają, ale nie "kartę", a "sobie prawo"
> do obciążenia posiadacza operacjami dokonanymi przy użyciu tej karty
> także po wypowiedzeniu umowy.
>
> W tym wypadku pewnie wystarczyłoby gdybyś solennie zapewnił BZWBK,
> że nie możesz im zwrócić tej karty, bo ją dokumentnie zniszczyłeś
> (w ramach wypowiadania umowy), aby nie mogła być już więcej użyta.
> Wtedy bank może uznać, że procedura została wypełniona.
>
> Filozofujemy dalej?
> --
> Roman
> _______________________________________________
> Karty at listy.icm.edu.pl
> http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/karty
>



More information about the Karty mailing list