[Karty] =?ISO-8859-2?Q?Re: Re: =3D?ISO-8859-2?Q?Re: Re: Posiadacze kart Citi, ostatnia ch=

Sebastian Malarz sebmal at onet.pl
Tue Apr 21 12:05:10 CEST 2009

> Ktoś sie podszywa pod Sebastiana. ;) Nie wierzę by prawdziwy SebMal zapomniał
> o różnicy między okresami 'po utracie karty', a 'po zastrzeżeniu'.
> Zasada 'za wyjątkiem potwierdzonych kodem PIN' dotyczy tylko tego pierwszego.
> Inaczej mogłoby być tylko w przypadku kart-portmonetek.

Nikt się nie podszywa :-)

Jak wiemy, ustawa o EIP nie jest do końca jednoznaczna w tych
kwestiach i wiele zapisów można interpretować za kilka sposobów.

Poza tym - żeby była jasność - ustawa o EIP nie ogranicza odpowiedzialności
posiadacza za transakcje dokonane po zastrzeżeniu karty.

W zasadzie odpowiedzialność posiadacza jest podobna w obu przypadkach - zarówno
po utracie a przed zastrzeżeniem, jak i po zastrzeżeniu - bo w obu przypadkach
posiadacz odpowiada za transakcje do których doszło z jego winy, przy czym pierwszy
okres dodatkowo wspomina o obowiązkach związanych z ochroną kodu PIN, drugi natomiast
dla odmiany wspomina o winie "umyślnej" (co też jak wiemy, można "interpretować" :)

Być może problem jest czysto akadmicki :) niemniej jednak intryguje mnie
jak nasze banki będą podchodziły do takich teoretycznie możliwych sytuacji,
gdzie po zastrzeżeniu karty będą jeszcze realizowane transakcje potwierdzone
kodem PIN i autoryzowane offline. Doświadczenie podpowiada mi bogactwo
przyczyn, dla których - nawet zgodnie z ustawą - banki mogą (inna sprawa
czy będą) przerzucać odpowiedzialność za takie transakcje na posiadacza :)

Tak jak napisałem - to naprawdę tylko i wyłącznie czysto akademickie rozważania
jakie mi się teraz nasunęły przy dyskusji o potwierdzaniu transakcji kodem PIN.
Możliwe że jak sprawę dogłębie przeanalizuję i przemyślę, dojdę do jeszcze
innych wniosków :)

Pozdrawiam,
Sebastian Malarz