[Karty] Jak sądzicie - czy to jest fair?

Dawid Kulbicki dkulbicki at wp.pl
Mon Mar 13 16:50:54 CET 2006

Adrian Kurowski napisał(a):
> Mi właśnie o to chodzi, że KRD "ogranicza" bezpłatnie zagwarantowany
> ustawowo dostę do informacji poprzez wprowadzenie odpłatności za
> przygotowanie i przesłanie informacji. Oczywiście ja się tylko tutaj kłócę
> dla zasady, bo ZTCW nie fuguruję w KRD (na szczęście mogę sobie od czasu do
> czasu sprawdzić ten rejestr za darmo przy pomocy znajomych bankowców).

Widzisz, tylko że w tym przypadku KRD jest chyba kryte. Jedyne czego
można się czepić to zapis Dyrektywy 95/46/WE, która zobowiązuje państwa
członkowskie, aby zgodnie z ich ustawodawstwem udzielenie informacji
następowało bez nadmiernych opłat. Trudno byłoby uznać tą opłatę za
nadmierną, ale gdy osoba musi dojechać np ze Szczecina, to nie ma szans
na całkowicie nieodpłatną informację. Trzeba by było zastanowić sie nad
celem tego przepisu. Z drugiej strony KRD może udowodnić, że taki jest
koszt wysyłki/papieru/tonera itd.

Podkreślam też, że w świetle ustawy o ODO administratorem tych danych
jest podmiot przesyłający je do KRD.

> Jednakże wydaje mi się, że firma rozpoczynająca działlność polegająca na
> zbieraniu i przetważaniu informacji dotyczących dłużników powinna sobie
> wkalkulować w cenę swoich usług świadczonych przedsiębiorcom koszt
> udostępniania informacji konsumenckiej raz na pół roku, nawet za pomocą
> listu poleconego.

Niekoniecznie i boję się, że w świetle zapisów ustaw BIK może też wpaść
na ten wspaniały pomysł.

> Jak sądzisz Dawid, kto oprócz dziennikarzy mógłby zainteresować się
> tematem? GIODO? UOKiK? Może inna instytucja?

Ja bym napisał do GIODO via email. Oficjalnie zapytaj jakie jest
stanowisko GIODO w tej sprawie. Ja ostatnio pytałem o co innego i
dostałem odpowiedź listem poleconym, w ciągu 3 dni. Fakt, że czasami
odpowiedzi są mocno enigmatyczne, ale od tego trzeba zacząć.

--
Dawid