Re: [Karty] Jak sądzicie - czy to jest fair?

Adrian Kurowski adrian.kurowski at kartyonline.pl
Mon Mar 13 16:04:25 CET 2006

Dawid Kulbicki <dkulbicki at wp.pl> napisał(a):

> Wydaje się, że jeśli dane będą dotyczyły konsumenta i stanowią dane
> osobowe, to pobranie opłaty nawet za wysłanie informacji w formie
> pisemnej, jest niedopuszczalne (pod warunkiem, że żądanie jest nie
> częstsze niż raz na 6 miesięcy).
> Wynika to z interpretacji art. 32 ust. 5 ustawy o ochronie danych
> osobowych.

Mi właśnie o to chodzi, że KRD "ogranicza" bezpłatnie zagwarantowany
ustawowo dostę do informacji poprzez wprowadzenie odpłatności za
przygotowanie i przesłanie informacji. Oczywiście ja się tylko tutaj kłócę
dla zasady, bo ZTCW nie fuguruję w KRD (na szczęście mogę sobie od czasu do
czasu sprawdzić ten rejestr za darmo przy pomocy znajomych bankowców).
Jednakże wydaje mi się, że firma rozpoczynająca działlność polegająca na
zbieraniu i przetważaniu informacji dotyczących dłużników powinna sobie
wkalkulować w cenę swoich usług świadczonych przedsiębiorcom koszt
udostępniania informacji konsumenckiej raz na pół roku, nawet za pomocą
listu poleconego.

Jak sądzisz Dawid, kto oprócz dziennikarzy mógłby zainteresować się
tematem? GIODO? UOKiK? Może inna instytucja?

-adrian