Re: [Karty] Re: Karta doładowywalna BZWBK a instrument pieniądza elektronicznego

Dawid Kulbicki dkulbicki at wp.pl
Wed Feb 8 11:47:55 CET 2006

krzysztof korus wrote:
> Najlepiej coś zastosować per analogiam do tych
> instrumentów, ja opowiedziałem sie za odpowiednim stosowaniem ipe. Ma
> to taką konsekwencję, że posiadacz odpowiada tylko do 150 euro (bo
> tyle na ipe można przechowywać), ale też odpowiada za wszystkie
> straty w tym zakresie, bez względu na przyczynę.

I tu stosowanie przepisów per analogiam nie powinno być używane, ponieważ
jest mniej korzystne dla posiadacza, niż przepisy o kartach płatniczych
(instrument posiada wszystkie cechy karty płatniczej oprócz identyfikacji
posiadacza). Dzieje się tak dlatego, iż posiadacz będzie odpowiadał także po
zastrzeżeniu instrumentu. Przypadki, w których mógłby odpowiadać powyżej 150
euro raczej się nie zdażą, przy limicie maksymalnego doładowania w tej
kwocie.

Z drugiej strony bank *musi* podpisać umowę z posiadaczem, określając
wszystkie niezbędne zasady posługiwania się elektronicznym instrumentem
płatniczym (inaczej jest to sprzeczne z ustawą). Przypominam, że nie jest to
ipe (tu jest tylko wyłączenie formy pisemnej).

Jest to trudny temat, ale banki nie mogą dowolnie interpretować ustawy. Moim
zdanie forma ipe powinna być zarezerwowana tylko dla konkretnych
instrumentów, opierających się na podejściu posiadania pieniądza
elektronicznego. Jeśli przepisy nie będą w tej materii ścisłe to za chwilę w
ogóle nie będzie wiadomo co jest pieniądzem elektronicznym.

--
Dawid