[Karty] Re: z życia wzięte OT

Piotr J. Ochwal karty@listy.icm.edu.pl
Tue, 27 Sep 2005 21:29:05 +0200

"Jacek Cywiński" wrote:
> 1 % przesyłek ? Coż to za beznadziejna jakość powinno być 6 sigma, a nie 1
> na defekt na 100; oznacza to, że kontrola procesów jest mierna (co
> najwyżej)

Nie. To są błędy czynnika ludzkiego (mówię tutaj o skierowaniu w
niewłaściwym kierunku). Jeśli na przesyłkach badaniowych
(zaadresowanych zgodnie z PN-EN 13619:2004) jest taki wynik, to co
dopiero na byle jak zaadresowanej poczcie "rzeczywistej", nierzadko z
pomylonym kodem pocztowym? I - co ciekawe - dla priorytetowych i
ekonomicznych wyniki sa porównywalne (mimo, że ekonomiczne są z reguły
sortowane na węźle maszynowo, ale dochodzą błędy mechaniczne maszyny +
błędny kod wpisany przez operatora, gdy na wideokodowaniu przesyłka
wpadnie krzywo przed kamerę, albo sie skleją i wjadą dwie, albo widac
tylko kawałek kodu i operator wpisze jakieś głupoty, albo po prostu
się pomyli (tam się nie myśli, tam się trza spieszyć :-).

Już nie wspominam o silnym skorelowaniu ilości "mylnych skierowań" z
datami popularnych imienin, bo to też ładnie w statystykach wyłazi :))

> usługa droższa winna być zrealizowana prawidłowo,

alez jest realizowana prawidłowo. Rozporządzenie mówi, że przynajmniej
82% przesyłek priorytetowych ma być doręczanych następnego dnia. I ten
wymóg jest spełniony z ogromnym zapasem. Pretensje proszę kierować do
Ministerstwa Infrastruktury, że nie 99% tylko 82%

> w końcu za coś te pieniądze poczta bierze

bierze za to, że te przesyłki zostaną opracowane W PIERWSZEJ
KOLEJNOŚCI.

> jak tak dalej będzie ludzie zrezygnują z priorytetowych przesyłek.

Nie mam dostępu do dokładnych pocztowych statystyk, ale dobrzy ludzie
mówią, ze priorytet (szczególnie paczki) mają silną dynamikę wzrostową
z roku na rok. Sam w tym roku przekonałem dwie katowickie firmy do
porzucenia firm kurierskich i przestawienia się na polecony priorytet,
dzięki czemu każda z nich miesięcznie oszczędza od kilkuset do kilku
tysięcy złotych.

Inna sprawa, że w przypadku cięższych przesyłek, szczególnie
zagranicznych (ale krajowych już też) oferta PP jest droższa od oferty
kurierów.