[Karty] karty w UOKiK i nie tylko

karty@listy.icm.edu.pl karty@listy.icm.edu.pl
Fri, 18 Feb 2005 15:56:58 +0100


This is a multi-part message in MIME format...

------------=_1108738618-16481-0
Content-Type: text/html; charset="iso-8859-2"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 8bit

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META name="GENERATOR" content="onet.poczta">
<STYLE TYPE="text/css"><!--P {margin:0px}--></STYLE>
</HEAD><BODY>
<FONT face=Arial size=2>
<P>No to ile bedzie zmian?</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>Anka</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>Klauzule stosowane we wzorcach umownych przez Bank Millennium</FONT><FONT face=Arial size=2> naruszają</FONT><FONT face=Arial size=2> interesy konsumentów i </FONT><FONT face=Arial size=2>zostaną wpisane do rejestru postanowień niedozwolonych</FONT><FONT face=Arial size=2>. </FONT><FONT face=Arial size=2>Sąd Najwyższy oddalił dwie kasacje bankuSąd Najwyższy podzielił argumentację Prezesa UOKiK, który stwierdził, że </FONT><FONT face=Arial size=2>niektóre klauzule umieszczone we wzorcach umów stosowanych przez Bank Millennium</FONT><FONT face=Arial size=2>&nbsp;SA naruszają interesy konsumentów. W opinii Urzędu, niedozwolone jest zastrzeganie przez bank, że w sprawach nieuregulowanych regulaminem zastosowanie mają ogólne przepisy systemu kart Visa International. Klient nie ma bowiem możliwości zapoznania się z tymi regulacjami w momencie podpisywania umowy &#8211; </FONT><I><FONT face=Arial size=2>de facto</I></FONT><FONT face=Arial size=2> nie wie więc, na co się godzi.</!
 P>
<P align=justify>W wyroku Sąd Najwyższy uznał także, że rażąco narusza interesy konsumentów również druga kwestionowan</FONT><FONT face=Arial size=2>a przez Prezesa UOKiK klauzula. Millennium przyznaje sobie w niej prawo do informowania o zmianie w cennik</FONT><FONT face=Arial size=2>u telefonicznie bądź</FONT><FONT face=Arial size=2> przez wywieszenie stosownej </FONT><FONT face=Arial size=2>wiadomości</FONT><FONT face=Arial size=2> w banku. Zgodnie z kodeksem cywilnym, nowy wzorzec wydany w czasie trwania umowy </FONT><FONT face=Arial size=2>wiąże konsumenta, jeżeli został mu doręczony i nie wypowiedział on </FONT><FONT face=Arial size=2>kontraktu</FONT><FONT face=Arial size=2> w najbliższym terminie. Dotyczy to również zmian w cennik</FONT><FONT face=Arial size=2>u oraz tabeli</FONT><FONT face=Arial size=2> opłat i prowizji. Bank, nie informując konsumentów o prawie do wypowiedzenia umowy, nie zachow</FONT><FONT face=Arial size=2>uje zatem przewidzianego prawem trybu.</P!
 ></FONT><FONT face=Arial size=2>
<P align=justify>Obydwie klauzule zostaną umieszczone w rejestrze niedozwolonych postanowień umownych. Od tej pory zakazane będzie ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów, a część umowy je zawierająca będzie nieważna.</P></FONT><FONT face="Times New Roman">
<P>Jednocześnie Sąd Najwyższy odesłał do ponownego rozpatrzenia sprawę trzeciej kwestionowanej przez UOKiK klauzuli, w której bank zobowiązuje konsumenta do uiszczenia opłat za czynności związane z zastrzeżeniem karty.</P></FONT></BODY></HTML>
------------=_1108738618-16481-0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 8bit

No to ile bedzie zmian?

 

Anka

 

Klauzule stosowane we wzorcach umownych przez Bank Millennium

naruszają interesy konsumentów i zostaną wpisane do rejestru postanowień
niedozwolonych. Sąd Najwyższy oddalił dwie kasacje bankuSąd Najwyższy
podzielił argumentację Prezesa UOKiK, który stwierdził, że niektóre klauzule
umieszczone we wzorcach umów stosowanych przez Bank Millennium SA naruszają
interesy konsumentów. W opinii Urzędu, niedozwolone jest zastrzeganie przez
bank, że w sprawach nieuregulowanych regulaminem zastosowanie mają ogólne
przepisy systemu kart Visa International. Klient nie ma bowiem możliwości
zapoznania się z tymi regulacjami w momencie podpisywania umowy &#8211; de
facto nie wie więc, na co się godzi.

W wyroku Sąd Najwyższy uznał także, że rażąco narusza interesy konsumentów
również druga kwestionowan

a przez Prezesa UOKiK klauzula. Millennium przyznaje sobie w niej prawo do
informowania o zmianie w cenniku telefonicznie bądź przez wywieszenie
stosownej wiadomości w banku. Zgodnie z kodeksem cywilnym, nowy wzorzec
wydany w czasie trwania umowy wiąże konsumenta, jeżeli został mu doręczony i
nie wypowiedział on kontraktu w najbliższym terminie. Dotyczy to również
zmian w cenniku oraz tabeli opłat i prowizji. Bank, nie informując
konsumentów o prawie do wypowiedzenia umowy, nie zachowuje zatem
przewidzianego prawem trybu.

Obydwie klauzule zostaną umieszczone w rejestrze niedozwolonych postanowień
umownych. Od tej pory zakazane będzie ich stosowanie w obrocie prawnym z
udziałem konsumentów, a część umowy je zawierająca będzie nieważna.

Jednocześnie Sąd Najwyższy odesłał do ponownego rozpatrzenia sprawę trzeciej
kwestionowanej przez UOKiK klauzuli, w której bank zobowiązuje konsumenta do
uiszczenia opłat za czynności związane z zastrzeżeniem karty.

------------=_1108738618-16481-0--