[Karty] RE: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zniszczyć ka rtę czipową?

krzysztof korus karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 1 Aug 2005 15:57:55 +0200

jak uzasadnia się, że "pilot" na określenie zdalnego sterowania odmienia się
inaczej niż pilot - osoba czy przykładowo pilot - mały spadochronik? w
przypadku chip rozumiem, gdyż jest to słowo pochodzące z języka obcego. ale
w przypadku pilot - zdalne sterowanie to do mnie nie przemawia. nazwa
"pilot" została nadana urządzeniom zdalnego sterowania arbitralnie przez
polaków (nie pochodzi z obcego języka - vide ang. remote control, niem.
fernbedienung, fr. telecommande). Czy językoznawcy zakładają, iż polacy,
arbitralnie nadając urządzeniu zdalnego sterowania nazwę pilot, mieli w
zamiarze inaczej to odmieniać niż pilot - osoba? czyli iż zamiarem polaków
było stworzenie nowego rzeczownika "pilot", jedynie przypadkowo brzmiącego w
mianowniku tak samo jak pilot- osoba?
hris wątpiący ale językoznawcą nie będący

-----Original Message-----
From: karty-admin@listy.icm.edu.pl
[mailto:karty-admin@listy.icm.edu.pl]On Behalf Of Roman Habrat
Sent: Monday, August 01, 2005 3:46 PM
To: karty@listy.icm.edu.pl
Subject: Odp: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zniszczyć kartę czipową?

Hris ? zapisano w dniu 2005-08-01 15:05:49:
> a jaka jest normalna forma biernika rzeczownika "pilot"?

To właśnie zależy od tego czy to osoba (np. pilot samolotu)
czy przedmiot (np. pilot do telewizora).
W pierwszym wypadku jest (kogo widzę?): pilota,
a w drugim (co widzę?): pilot.

Prawidłowe jest: "Podaj mi pilot", a nie: "Podaj mi pilota".

Źródłem pomyłek jest najwyraźniej to, że starsi dorośli
poznali i utrwalili sobie pierwszą formę jako jedyną,
w czasach gdy urządzenia zdalnego sterowania nie były
w powszechnym użyciu. Teraz bardzo wielu z nich stosuje
tę formę bez zastanowienia do pilotów-przedmiotów,
a dzieci uczą się tego przez naśladownictwo.

Ciekawe, choć zrozumiałe, jest rozszerzanie się tego
mechanizmu na słowa, które wcześniej nie występowały
w języku, jak np. chipy.