Odp: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zniszczyć kartę czipową?

Roman Habrat karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 1 Aug 2005 15:45:33 +0200

Hris ? zapisano w dniu 2005-08-01 15:05:49:
> a jaka jest normalna forma biernika rzeczownika "pilot"?

To właśnie zależy od tego czy to osoba (np. pilot samolotu)
czy przedmiot (np. pilot do telewizora).
W pierwszym wypadku jest (kogo widzę?): pilota,
a w drugim (co widzę?): pilot.

Prawidłowe jest: "Podaj mi pilot", a nie: "Podaj mi pilota".

Źródłem pomyłek jest najwyraźniej to, że starsi dorośli
poznali i utrwalili sobie pierwszą formę jako jedyną,
w czasach gdy urządzenia zdalnego sterowania nie były
w powszechnym użyciu. Teraz bardzo wielu z nich stosuje
tę formę bez zastanowienia do pilotów-przedmiotów,
a dzieci uczą się tego przez naśladownictwo.

Ciekawe, choć zrozumiałe, jest rozszerzanie się tego
mechanizmu na słowa, które wcześniej nie występowały
w języku, jak np. chipy.