[Karty] Re: Citi rozsyla umowy do kart kredytowych

Roman Habrat karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 25 Apr 2005 10:30:48 +0200

Michał Leśniak ? zapisano w dniu 2005-04-23 20:40:38:
> 1. zrezygnować z karty w Citi
> 2. złozyć zawiadomienie o zapisie niedozwolonym we wzorcu umowy do
> UOKiK
> 3. dzwonić co dwa tygodnie  do UOKiK z pytaniem jak się ma sprawa

Hej, koledzy, nie wygłupiajcie się!
Zdecydowanie nadinterpretujecie ten zapis.
Dziwi mnie to trochę, bo już kiedyś o tym pisaliśmy,
ale widocznie nie każdy czytał wszystkie posty.

Otóż zapis ten jest wyłącznie po to by bank miał w umowie
podstawę do obsługi transakcji zdalnych (MO/TO/IO).
Bez tego bank ma formalnie prawo rozliczać tylko
transakcje z fizycznym przedstawieniem karty,
czyli te w POS-ach i bankomatach.
Obsługę transakcji zdalnych bank prowadził dotychczas
w zasadzie pozaumownie (mówiły o tym tylko regulacje VISA/MC,
których klient nie podpisywał), więc klienci mogliby
w zasadzie reklamować każdą taką płatność w oparciu
o brak podstawy do obciążenia.
Ten zapis po prostu uzupełnia listę rodzajów transakcji,
które bank może rozliczać czyli obciążać/uznawać konto klienta.

Po drugie, zapis ten nie zamyka bynajmniej możliwości
reklamacji. Punkt o braku odpowiedzialności banku jest
zasadny, gdyż odpowiedzialność za reklamowaną transakcję ponosi
zazwyczaj sprzedawca (np. zawyżył kwotę lub nie sprawdził
danych kupującego) lub frauder (ale do niego roszczenie też
ma sprzedawca, a nie posiadacz karty czy jego bank).
W razie reklamacji bank przekazuje ją do VISA czy MC, a tam
rozpatrują i np. robia chargeback.
Bank występuje tu niemalże jak poczta przez którą przesyłamy
podanie i nie obarczamy jej ew. odpowiedzialnością za odpowiedź
odmowną.
Więcej: lepsze banki (jak Citi) przywracają na konto reklamowaną
kwotę od razu, bez czekania na wynik reklamacji, mimo iż
przecież nie maja takiego obowiązku.

W tym wszystkim nie ma żadnej sprzeczności z ustawą.
Nie ma też żadnego pomniejszania bezpieczeństwa klienta.

Nie dziwię się, ze ostrożność kazała zwrócić uwagę na taki zapis,
ale odpuśćmy to już, bo tu wszystko jest w porządku.