[Karty] Re: Do poczytania

Piotr J. Ochwal karty@listy.icm.edu.pl
Thu, 15 Jan 2004 19:59:03 +0100

Maciej Bebenek wrote:
> A mi sie jednak wydaje, ze w przypadku podejrzenia popelnienia
> przestepstwa powinni niezwlocznie zawiadomic stosowne organy, a nie
> zakladac pulapke na myszy.

Art. 36. 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i
mienia w granicach chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w obiektach
chronionych oraz legitymowania osób, w celu ustalenia ich tożsamości,
2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku
stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego
obszaru lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku,
3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego
mienia, w celu niezwłocznego oddania tych osób Policji,
4) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art.
38 ust. 2, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub
odparcia ataku na pracownika ochrony,
5) użycia broni palnej w następujących przypadkach:
 a) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie lub
 zdrowie pracownika ochrony albo innej osoby,
 b) przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania
 natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego
 narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu pracownika
 ochrony albo innej osoby,
 c) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń
 palną pracownikowi ochrony,
 d) w celu odparcia gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu
 na ochraniane osoby, wartości pieniężne oraz inne przedmioty
 wartościowe lub niebezpieczne.
2. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający
możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i
nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także narażać na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.
3. Broni palnej nie używa się w stosunku do kobiet o widocznej ciąży,
osób, których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, osób w podeszłym
wieku oraz o widocznej niepełnosprawności.
4. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane w sposób
możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku do
której zostały podjęte.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
--
pjo