[Karty] Fwd: Artykuł z pb.pl: Klienci banków będą bezpieczniejsi

Grzegorz Dabrowski karty@listy.icm.edu.pl
Sun, 12 Oct 2003 11:39:49 +0200


> Tytuł: Klienci banków będą bezpieczniejsi
> Źródło: Puls Biznesu
> Data: 2003-10-13
> Autor: Marcin Glicz

> Treść:
> Nowa ustawa przenosi na banki odpowiedzialność za przypadki
> nieuprawnionego użycia karty płatniczej.

> Wczoraj weszła w życie ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych,
> regulująca m.in. kwestie związane z wydawaniem i użytkowaniem kart
> płatniczych. W znacznym stopniu zwiększa ona ochronę ich posiadaczy.

> Ważna zmiana

> Do tej pory za straty powstałe do momentu zastrzeżenia utraconej bądź
> skradzionej karty płacił  klient. Tylko nieliczne banki i to na
> szczególnych warunkach przejmowały odpowiedzialność za nieautoryzowane
> transakcje dokonane przed zastrzeżeniem. Obecnie od chwili utraty karty do
> momentu zgłoszenia tego faktu, klient odpowiada maksymalnie do kwoty 150
> EUR (około 675 zł). Warunkiem ograniczonej odpowiedzialności klienta jest
> jednak dopełnienie przez niego podstawowych obowiązków - m.in.
> nieudostępnianie PIN-u innym osobom i nieprzechowywanie karty razem z
> PIN-em). Za transakcje dokonane po zgłoszeniu utraty karty klient nie
> ponosi odpowiedzialności.

> O ile banki obecnie gwarantują przejęcie odpowiedzialności za
> nieautoryzowane transakcje, to większość z nich uchyla się od
> odpowiedzialności za transakcje dokonane z użyciem numeru PIN. Zgodnie z
> nową ustawą, bez znaczenia pozostaje fakt, czy chodzi o transakcje
> dokonane z użyciem PIN czy bez niego.

> Odpowiedzialność klienta

> Posiadacz karty odpowiada jednak za wszystkie transakcje, dokonane przez
> osoby, którym udostępnił kartę lub numer PIN.

> Ustawa zawiera także postanowienia dotyczące transakcji na odległość z
> użyciem karty. Aby karta mogła być wykorzystana do płatności bez jej
> fizycznego użycia, czyli np. do transakcji internetowych lub
> telefonicznych, stosowne postanowienia muszą znaleźć się w umowie o kartę
> płatniczą. W przeciwnym razie, posiadacza karty nie obciążają operacje
> dokonane bez fizycznego przedstawienia karty i elektronicznej
> identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego
> podpisu na dokumencie obciążeniowym.

> Do rąk własnych

> Drugą ważną nowością ustawy jest to, że bank będzie musiał podpisać z
> klientem odrębną umowę o korzystaniu z karty płatniczej. Umowa musi zostać
> zawarta na czas określony - jeżeli taki zapis się w niej nie znajdzie,
> uznaje się, że obowiązuje ona przez dwa lata. Banki będą musiały także
> zrezygnować z doręczania kart klientom w sposób, który nie daje im
> pisemnego potwierdzenia doręczenia karty wraz z określeniem terminu. Nie
> będzie więc już możliwe wysyłanie kart listem zwykłym.

> Zgodnie z nowymi przepisami klient może odstąpić od umowy o kartę
> płatniczą w terminie 14 dni od dnia otrzymania pierwszej karty, o ile nie
> dokonał żadnej operacji.

> Nowe rozwiązania przyniosą wiele korzyści, ale nie poprawią bezpieczeństwa
> przestarzałych i bardzo słabo zabezpieczonych przed fałszerstwami kart
> płatniczych z paskiem. W UE zyskują obecnie na popularności karty chipowe,
> których podrobienie jest niezwykle trudne. W Polsce karty chipowe
> wprowadził Kredyt Bank.

> Autor jest prawnikiem w Kancelarii Prawnej Chałas, Wysocki i Partnerzy