[6BONE-PL] Teredo Relay w 6bone

Marcin Kosieradzki phantom w acn.waw.pl
Pon, 9 Sty 2006, 16:14:02 MET

Witam,

Skoro lista chociaż na chwilkę ożyła ;) pozwolę sobie zadać pytanie:

Jak wygląda aktualnie sprawa implementacji Teredo w 6bone? Czy istnieją/są
planowane jakieś Teredo Relaye? Zastanawiam się czy Teredo, które jest
supportowane przez w Windows XP SP2, Windows 2003, (a także istnieje
przecież Miredo), a w Vista będzie domyślnie włączone - nie popchnie sprawy
IPv6 mocno do przodu... Szkoda by też było jakby takich relayów nie było, bo
będziemy mieli wtedy dwa oddzielne światy.

Pozdrawiam,
Marcin Kosieradzki

-----Original Message-----
From: 6bone-pl-bounces w listy.icm.edu.pl
[mailto:6bone-pl-bounces w listy.icm.edu.pl] On Behalf Of Rafal Maszkowski
Sent: Monday, January 09, 2006 12:34 PM
To: 6bone-pl w listy.icm.edu.pl
Subject: [6BONE-PL] przeniesienie listy, kilka myśli

On Mon, Jan 09, 2006 at 10:11:50AM +0100, Krzysztof Bartoszak wrote:
> Wyglada na to, ze odezwalem sie na liscie, ktorej uczestnicy dawno
> zapomnieli o jej istnieniu... :-P

Wygląda na to, że stan IPv6 jest agonalny. Jest wprawdzie bardzo aktywna
grupa poznańska, ale nawet ich wysiłki nie rozruszały środowiska. Nie wiem
czy ta lista jest jeszcze potrzebna, ale na pewno warto chociaż udostępnić
archiwa (od założenia w V 1998) w WWW:

	http://listy.icm.edu.pl/pipermail/6bone-pl/

(mogą się nie pojawić od razu).

Gdyby lista miała się jeszcze przydać to nowy adres:

	6bone-pl w listy.icm.edu.pl

Sam obecnie prawie wcale nie zajmuję się IPv6. Tylko w czasie nudnych zebrań
czytam książkę przekazaną przez Bartka Gajdę (dziękuję). Nowy (chociaż już
dość
zużyty) administrator 6bone-gw też jest przytłoczony codziennymi
obowiązkami.
Nie wiem czy przeżyjemy wyłączenie starego 6BONE 6 VI br. Podobne trudności
przeżywa zresztą art.pl, chociaż najnowszy administrator jest w trakcie
pisania automat do przetwarzania zgłoszeń, a póki co dzielnie przetwarza
ręcznie.

IPv6, które jeszcze 10 lat temu wydawało się bliskie oddaliło się niemal do
przyszłego stulecia. RIPE zdusił nadmierne przydziały IP, chociaż nadal
istnieją klasy B przydzielone kilkanaście lat temu i w połowie puste. Może
za kilka lat rozlegną się głosy, że trzeba koniecznie mieć v6, i teraz to
już na pewno - kto da się przekonać? Ale z pewnością będziemy wtedy lepiej
przygotowani, bo producenci oprogramowania mimo wszystko nie próżnują.

Realnie patrząc, to zapewne nie ma żadnych większych przeszkód w
konfigurowaniu
IPv6 w sieci szkieletowej UW, ale dopóki nie znajdzie się chociaż jeden
zdeterminowany chętny (instytut, akademik, ...) Dział Sieci Szkieletowej nie
ma powodu się tym zajmować. Tym chętnym mógłby być ICM (którego DSS
formalnie jest częścią), ale realna użyteczność v6 wydaje mi się mniejsza
niż multicastingu (bywają transmitowane ciekawe konferencje, ale nie mam
czasu na telewizję itp.). Zainteresowanie hobbystyczne może zdziałać cuda
(nadal tych cudów doświadczam - w sobotę zacytowany w "GW" bez podania
źródła...:), ale hobbies się zmieniają, przynajmniej w moim przypadku, a
życie dodatkowo utrudnia:
posiadanie dziecka jest zabójcze dla IPv6. Nie mówiąc już o pracy. Zeszły
rok spędziłem nad dosyć interesującym projektem, który dawał niewielki
margines na zajęcia drugoplanowe.