Fw: ipv6

Robert J. Wozny speedy w atm.com.pl
Śro, 13 Cze 2001, 16:44:03 MEST

"Robert Pliszko" <plesken w rms.pl> napisal(a):

> Mam takie durne pytanie:) co ma wspolnego bgpd ktore chodzi na ipv4 a bgpd
> ktore chodzi na ipv6 oprocz tego ze to jest ten sam protokol ale dziala na
> zupelnie innych protokolach IP? Dla ipv4 sa przydzielane AS-y poprzez
> ripe'a, ale ripe nie ma nic wspolnego z IPv6. Moje bgp jak wspomnialem ma

ripe/arin/ i tak dalej...

nigdzie nie ma osobnych zasad przyznawania AS'ow dla ipv6 - nawet mowi
sie gdzies (ripe-ilestam) ze ASN sa takie same...

> dzialac tylko w ipv6 a nie w ipv4, dlatego nie rozumiem dlaczego tu maja byc
> te same AS-y dla dwoch protokolow.

moga _byc_ ale nie musza ;>

> Swoja droga nikt mi nie przydzieli z ripe'a zadnego AS'a a to ze wzgledu na
> to ze mam tylko jedno lacze IPv4. W przypadku IPv6 przeciez moge sobie
> porobic tunele do innych administratorow ktorzy maja bgp i wtedy bede mial
> iles tam lacz w IPv6, pomimo ze w IPv4 mam jedno. W dodatku wystapienie do

_pomimo ze w IPv4 mam jedno_ - tu sie wszystko zawiera ;> "lacza" ipv6
bedziesz mial tunelowane - wiec jak ci padnie to twoje jedyne lacze to
adijos wszystkie tunele ;>

> ze AS-y z IPv4 sa takie same na IPv6, nie mniej jednak jak napisal sam Rafal
> Maszkowski cyt.

> "Najlepiej miec wlasnego prawdziwego ASa, ale poniewaz pNLAs i tak sa
> agrgowane
> na wyjsciach w swiat, wiec ASN moze byc prawie dowolny. Mozesz uzgodnic
> przez
> liste dyskusyjna."

przypomnij sobie hipotetyczna sytuacje z AS15694 (akurat moj i taki
sam w v4 jak i w v6)

> Wiec w czym problem? Zadalem pytanko dotyczace AS-a tylko dla IPv6, a wiem
> ze na tej liscie jest wiekszosc administratorow z Polski ktorzy bawia sie w
> bgp i w ten sposob latwo jest uniknac bledu polegajacego na przydzieleniu
> sobie czyjegos numerku. Wyjasnilem sie jasno?

sa 2 wyjscia ... albo przeczytasz rfc'eki ;> i wezmiesz sobie as'a z
serii prywatnych albo....
albo w przypadku pojawienia sie rzeczywsitego ASxxxx bedziesz
_zmuszony_ do rekonfiguracji (co moze sie nigdy jednakze nie zdazyc
;>)

--
Robert Woźny