Regulamin

Piotr Zurawski szur w ix.renet.pl
Pią, 25 Maj 2001, 19:50:21 MEST

On Fri, 25 May 2001, Marek Antoszkiewicz wrote:

> Witam
>
> Przysluchujac sie arugmentom osob popierajacych wprowadzenie znacznych
> restrykcji, podczas dyskusji nad tzw. 'regulaminem', odnosze coraz wieksze
> wrazenie, ze jest to proba odciecia znacznej czesci potencjalnych uzytkownikow
> tej sieci, od mozliwosci, ktore z zalozenia ma ona oferowac.

Nikt nikogo nie chce od niczego odcinac. Chcemy (chcem?) ukrocic pewne
dzialania nie majace na celu dobra tej sieci. Zrozum jedno: my
naprawde chcemy, zeby ta siec sie rozwijala. Jednak rozwoj to nie boty
ircowe, milion vhostow, bgp do kazdego sdi w polsce. A Ty obrazasz sie
o to, ze ktos stara sie wprowadzic porzadek. Popatrz jaki burdel byl
swojego czasu w tepsie. Oni do dzisiaj pozwalaja rutowac 192.168 po
swoim szkielecie klientom. Ta siec to nie potencjalne zrodlo
wirtualek. Chcemy odciac jedynie tych, ktorzy chca uzywac tej sieci w
sposob niestosowny. Mam tu na mysli mnozenie vhostow, wszelkie formy
agresji wobec innych uzytkownikow sieci.

> Moze dobrym pomyslem bylo by zapozanie sie z trescia umieszczona na stronie
> www.6bone.pl/o.html a dopiero nastepnie zastanowic sie nad wprowadzeniem
> restrykcji? Pozwole sobie zacytowac dwa fragmenty z tego arytkulu:
> "Udzial w 6BONE jest okazja do nauczenia sie pracy z siecia IPv6, jej
> routingiem i serwisami..."
> "W 6BONE mozna sie tez uczyc protokolow routingu dynamicznego bez obawy o
> zaklucenie porzadku calego swiata."

To popatrz na dalsza czesc:

"Ograniczenia jakie czasem chcemy narzuca to gwnie niezakadanie tuneli
bardzo topologicznie niezgodnych ze struktur sieci IPv4 lub zbyt wielu
tuneli do jednego miasta. Podczony wze powinien przestrzega zasad
obowizujcych w 6BONE."

To wlasnie ta kwestie ma regulowac regulamin. Jakies zasady musza
panowac. Nie tworzymy sieci, w ktorej kazdy sobie panem. Trzeba
przestrzegac pewnych regul.

> W swietle chociazby tych dwoch zdan wiekszosc, moim zdaniem smiesznych,
> restyrkcji traci sens. A chec wprwadzenia ich w zycie wydaje sie byc proba
> spelnienia aspiracji pewnej grupy osob, ktorym jak widac brakuje w zyciu
> odrobinki wladzy i ukierunkowania ich inwencji ;)

Ktore sa smieszne? Wyjasnij nam to. Swoja droga kazdy abuser mowi o
wszelkich zasadach, ze sa proba spelnienia aspiracji :>
To tak z doswiadczenia. W takim razie co bys wycial z tego regulaminu?
Zaproponuj cos? Narazie padly slowa krytyki, podeslij moze patcha na
to, co sie tam znajduje. Zrozum, my nie chcemy nikogo kontrolowac.
Chcemy _POPRAWNIE_ wybudowac szkielet przyszlej sieci. Ktos wczesniej
ladnie to ujal: jak tak dalej pojdzie, to za jakis czas bedziemy
musieli poprosic o nowe adresy, bo stara klase zepsulismy.

> 6BONE z zalozenia jest siecia wolna i otwarta dla wszystkich a jesli pojdziemy
> dalej sciezka, ktora staraja sie utorowac zwolennicy 'regulaminu',
> przynajmniej w dotychczasowej formie, to niedlugo dojdzie do tego, ze od
> starajacych sie o tunel zacznie sie wymagac posiadania konkrentego koloru
> wlosow czy oczu... IPv6 tylko dla wybranych? :> Dlaczego np. uzytkownicy sdi
> nie moga na rowni z innymi zapoznac sie z dzialaniem routingu dynamicznego
> skoro wlasnie to jest jednym z zadan sieci 6BONE??? Dodam tylko, ze mowa o
> modzie jest w tym wypadku raczej nie na miejscu.

Dobrze, zestawisz mi bgp do olsztyn.ampr.org? tam jest 1200 bps a
ruting idzie przez stany i na poziomie ipv4 jest asymroute. Sprobuj
utrzymac sesje BGP przez dluzej, niz 24 godziny. Ty nie rozumiesz
pewnych rzeczy: w niektorych firmach sam pad sesji bgp konczy sie
flames dla admina. Zadaniem sieci 6bone jest wdrozyc protokol IPv6 a
nie uczyc ludzi z marnymi laczami rutingu dynamicznego. Popros tepse o
bgp do polpaku po FR - wysmieja Cie. Jesli znajdziesz firme, ktora Ci
to zestawi po FR, daj mi znac :> IPv6 jest dla wszystkich, ale moim
zdaniem BGP powinno byc tylko dla tych, ktorzy spelniaja podane przeze
mnie wymagania.
Analogicznie kazdy moze postawic mail exchanger prawda? Postaw mail
exchanger dla domeny yahoo.com na sdi :> *g*
Jesli puscisz bgp dla SDI, dasz ludziom z sdi peerowac z ruterami
spoza pl, to nagle moze dojsc do sytuacji, ze rutery rozmiarow
6bone-gw wpisza trasy proponowane przez ten sdiruter do swoich tablic.
I wtedy co ? po 115200 przez polpak pojdzie cala polska? Ja codziennie
aktualizuje kilkanascie drzew zrodel po cvs/cvsup. oprocz tego ogladam
strony www po ipv6, czasami sciagam cos przez ftp. Zaloze sie, ze
takich jak ja jest wiecej. I co wtedy ? Biedny admin rutera bgp na sdi
wylaczy komputer? Bo nie wie, co sie dzieje? I na pare minut zostane
bez trasy do sieci? Zrozum czlowieku, zeby siec dzialala szybko, musi
byc zbudowana przy uzyciu wydajnych elementow. Dlaczego w innych
krajach operatorzy duzych sieci nie robia bgp na urzadzeniach 115200
miedzy wezlami? Moze dlatego, ze sa za malo wydajne? *g*
Uzytkownicy sdi nie moga byc rowni z tymi, ktorzy maja szybsze lacza,
bo nie sa w stanie zapewnic chociazby wystarczajacej dla wszystkich
przeplywnosci. Maja slabe wyjscie na swiat.

A teraz mam pytanie. Co wiesz o BGP ? czytales poswiecone temu RFC?
Bo mam wrazenie, ze btonisz sdiowcow nie znajac tematu.

--
Piotr Zurawski [fb]
szur w ix.renet.pl