[6bone-pl] Re: artykuł o v6

Wojtek Slusarczyk wojtek w SHADOW.EU.ORG
Sob, 31 Paź 1998, 11:03:35 MET

On Fri, 30 Oct 1998, Rafal Maszkowski wrote:

Hej,

> Właśnie piszę dla Linux&Unix. Jeżeli ktoś chce to mogę wysłać w całości. Mam
> jedno konkretne pytanie. Wspominam PLD, ale niewiele wiem. Co wyraźniejszego
> można powiedzieć zamiast drugiego zdania poniżej?
> Czy PLD-stable ma v6 czy lepiej inną wersję?

Jezelzeli chodzi o polska dystrybucje to tylko PLD Tornado (to jest wersja
devel - nastepca stable) ma:
PELNE, DOPRACOWANE I NIEPODWAZALNE ;) wspomaganie dla IPv6. Jedynym
realnym konkurentem dla PLD na tym gruncie moze byc FreeBSD (inria) ale
chlopaki z BSD juz od dosyc dawna tam dopracowuja ipv6...

Skoro Rafal piszesz o IPv6 w Polsce, to moglbys skromnie wspomniec tez o
osrodku Szczecinskim (Linux Forum in Szczecin ;) Skromnie tylko powiem, ze
ponad 60% routerow BGP4+ w calej Polsce stoi w ... Stolicy Pomorza
Zachodniego, 100 % serverow FTP w Polsce stoi w Szczecinie (chyba ze ktos
jeszcze sobie zrobil -> my mamy dwa). 100 % swerwerow WWW stoi w ...
Szczecinie (chyba, ze ktos sobie zrobil bo mamy tylko jeden), 100 %
serwerow NEWS stoi.. w Szczecinie (wprawdzie sie sypie ale go latamy ;)
9 maszyn pracujacych po ipv6 stoi w Szczecinie = 60 % calosci w Polsce ? ;)
4 z tych maszyn sa popedzane PLD Tornado, reszta na sztukowanych
RH-5.1/PLD-stable, 75% serverow SMTP stoi (kto zgadnie gdzie? ;) -> w
.... Szczecinie (sendmail-8.9.1a+ipv6)

> ------------
> Linux umożliwia bardzo łatwe uruchomienie IPv6 i zapoznanie się z samym IPv6 i
> jego routowaniem. Na ogół wymaga trochę dodatkowej pracy przy kompilacji
> programów i jądra, istnieje jednak dystrybucja PLD, która ma wiele gotowych
> programów działających z IPv6.

Na ogol wymaga troche odatkowej pracy przy kompilacji prograrmow i jadra,
wyjatek stanowi Linux PLD (Polish Linux Distribution), ktory posiada pelne
wspomaganie dla programow i serwisow sieciowych dzialajacych z protokolem
IPv6 i jest calkowicie zgodny ze standardem Unix98 ;)

A teraz tak na powaznie... Jest jeszcze troche klopotow z programami do
ipv6. Wiekszosc z nich portowal C. Metz z *BSD przy czym programy te sa
przygotowane do kompilacji na libc5 ilinkowania z biblioteka libinet6.a
Na glibc-2.1 nie potrzebujemy ani libinet6 ani libc5 ale przerabianie
niektorych programow tak jak bym sobie to zyczyl niekiedy jest poza moim
zasiegiem (nie jestem programista ;( Generalnie wszystkie programy chodza
ale sola w oku jest ta dziadowska biblioteka libinet6...

Zatem jezeli sa chetni aby sie przylaczyc do projektu, mogacych
pomoc/poprowadzic/poprawic ta dzialke (routing dynamiczny, ipv6) to
prosilbym o zapisanie sie na liste PLD
(pld-list w mailbox.tuniv.szczecin.pl -> automat to majordomo)...

pozdrowienia ze Szczecina
--
Wojtek Slusarczyk (091)4494148
Technical University of Szczecin