[Rejestr] Zapraszamy do konsultacji stanowiska rządu w sprawie europejskiej strategii otwartego dostępu do danych

Rafał Zieleniewski zielenie w kr.onet.pl
Nie, 19 Lut 2012, 11:24:49 CET


Witam

Przedstawiam moją opinię dot. ustawy o udostępniania informacji.

pozdrawiam
Rafał


Idea prawa do ponownego wykorzystania informacji publicznej doczekała się realizacji. Artykuł 1, wg brzmienia po noweli w dniu 16 września 2011 r. stanowi, że Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystaniu.

Bardzo piękna idea. Niestety, artykuł 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. ogranicza to prawo:

1.      Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: 

1)      organy władzy publicznej, 

2)      organy samorządów gospodarczych i zawodowych, 

3)      podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, 

4)      podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, 

5)      podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. 

2.      Obowiązane do udostępnienia informacji publicznej są organizacje związkowe i pracodawców reprezentatywne, w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.2)), oraz partie polityczne. 

3.      Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, będące w posiadaniu takich informacji.

Zupełny brak tu podmiotów prywatnych. Jest to brak niewytłumaczalny. Jest dla mnie oczywistą potrzeba nałożenia wymagania udostępniania informacji publicznej na media oraz przedsiębiorstwa realizujące zamówienia publiczne albo realizujące zadania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Chociaż, dla zasady, wszystkie przedsiębiorstwa powinny być poddane takiemu obowiązkowi. 

Podobnie celowe wydaje się nałożenie obowiązku udostępniania informacji na zarządy spółdzielni na wniosek spółdzielcy.

Poszerzenie ustawy o wymagania względem sektora prywatnego, takie same ja wymagania względem organów władzy publicznej, nie wydaje się uciążliwe. Obywatele tylko mogą na tym skorzystać.



Teraz chcę przejść do omówienia treści artykułu 23b punkt 2:

2.      Podmiot zobowiązany może określić warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej dotyczące: 

1)      obowiązku poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji publicznej od podmiotu zobowiązanego, 

2)      obowiązku dalszego udostępniania innym użytkownikom informacji w pierwotnie pozyskanej formie, 

3)      obowiązku informowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej,

4)      zakresu odpowiedzialności podmiotu zobowiązanego za przekazywane informacje.

Zupełnie brak jakiegokolwiek zobowiązania do publikacji fragmentu pozyskanych danych tak, aby znaczenie opublikowanej informacji było zgodne ze znaczeniem całej informacji opublikowanej pierwotnie. Mam tu na myśli także celowe usunięcie pewnych informacji. Chodzi o wykreślenie niewygodnych dla publikującego faktów, nazwisk czy nazwy instytucji.

Zablokowanie możliwości dezinformacji w oparciu o autorytet organów publicznych jest oczywistym wymaganiem.

 




From: Jaroslaw Lipszyc 
Sent: Sunday, February 12, 2012 10:20 PM
To: rejestr 
Subject: [Rejestr] Zapraszamy do konsultacji stanowiska rządu w sprawie europejskiej strategii otwartego dostępu do danych


Dostalem takie pismo.
Lipszyc


Zapraszamy do konsultacji stanowiska rządu w sprawie europejskiej strategii otwartego dostępu do danych 

12-02-2012, tagi: Dyrektywa2003/98/WE, Komunikat (2011) 882, stanowisko rządu

Przygotowaliśmy propozycję stanowisk rządu do opublikowanych przez Komisję Europejską w grudniu 2011 r. dokumentów dotyczących europejskiej strategii otwartego dostępu do danych:

1) wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiegoi Rady zmieniającej   dyrektywy 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego(COM(2011)877)

2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Otwarte dane - siła napędowa innowacji, wzrostu gospodarczego oraz przejrzystego zarządzania(COM(2011) 882)

Chcielibyśmy uzyskać Państwa opinię na temat ww. dokumentów.

1. Dyrektywa 2003/98/WE
Ustanawia minimalny zestaw reguł określających ponowne wykorzystywanie oraz praktyczne środki ułatwiające ponowne wykorzystywanie istniejących dokumentów będących w posiadaniu organów sektora publicznego. W ramach nowelizacji, Komisja Europejska proponuje:

. wprowadzenie ogólnej zasady, zgodnie z którą wszystkie dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być ponownie wykorzystane do dowolnych celów: komercyjnych lub niekomercyjnych, chyba że są one zabezpieczone prawami autorskimi osób trzecich;

. wprowadzenie zasady, że organy publiczne nie będą mogły pobierać opłat wyższych od kosztów wynikających z realizacji poszczególnych wniosków o przekazanie informacji (są to nieznaczne koszty); co w praktyce będzie oznaczało, że większość danych będzie oferowana bezpłatnie lub praktycznie nieodpłatnie, za wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków;

. wprowadzenie obowiązku udostępniania danych w powszechnie stosowanych, nadających się do odczytu maszynowego formatach, w celu zapewnienia możliwości skutecznego ponownego wykorzystywania danych;

. wprowadzenie nadzoru regulacyjnego w celu egzekwowania tych zasad;

. znaczne rozszerzenie zakresu dyrektywy, aby po raz pierwszy obejmował on również biblioteki, muzea i archiwa.

Projekt stanowiska rządu
Chcielibyśmy uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
  a.. Czy są Państwo za ustanowieniem niezależnego organu do nadzoru nad zasadami ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego? 
  b.. Czy są Państwo za rozszerzeniem zakresu stosowania dyrektywy na biblioteki, muzea i archiwa? 
  c.. Jakie zasoby publiczne powinny, Państwa zdaniem, zostać w przyszłości udostępnione w celu ponownego wykorzystywania: edukacyjne, kulturalne, naukowe? 
Prosimy odpowiedzi pod adresem adres: dsi.konsultacje w mac.gov.pl do 15 lutego 2012 r.


 2. Komunikat Komisji "Otwarte dane - siła napędowa innowacji, wzrostu gospodarczego oraz przejrzystego zarządzania"(COM(2011) 882)
Opisuje on działania do podjęcia przez Komisję Europejską i państwa członkowskie w celu zwiększenia otwartości zasobów publicznych.

Komunikat (2011) 882 uzasadnia potrzebę większej otwartości danych w Europie, prezentuje stan faktyczny i osiągnięcia w dziedzinie otwartych danych, definiuje określone wyzwania i szanse związane z otwartością danych.

Projekt stanowiska rządu
Chcielibyśmy uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
  a.. Jakie jeszcze inne, niż wymienione w Komunikacie KOM 2011 (882),działania pozalegislacyjne powinny być podejmowane przez Komisję Europejską lub/ i państwa członkowskie w celu zwiększenia otwartości danych? 
  b.. Jakie są Państwa zdaniem główne bariery (które należałoby rozwiązać w pierwszej kolejności), stojące na przeszkodzie otwartego dostępu do danych publicznych na poziomie UE? 
  c.. Jakie zasoby danych powinien Państwa zdaniem zawierać ogólnoeuropejski portal danych, który zostanie utworzony przez Komisję Europejską we współpracy państwami członkowskimi? 
Prosimy odpowiedzi pod adresem adres: dsi.konsultacje w mac.gov.pl do 15 lutego  2012 r.


-- 
Beata Chmiel

e-mail: beata.chmiel w gmail.com
skype: beata.chmiel
mobile: +48 601287217
www.obywatelekultury.pl









--------------------------------------------------------------------------------


_______________________________________________
Rejestr mailing list
Rejestr w isoc.org.pl
http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/rejestr/attachments/20120219/b5b50a9b/attachment-0001.html>


Więcej informacji o liście Rejestr