[Rejestr] scarlet extended vs SABAM

Piotr VaGla Waglowski vagla w vagla.pl
Wto, 29 Lis 2011, 02:50:21 CET

Igor Ostrowski napisal/a w dniu 2011-11-28 00:03:
> jak najbardziej!

Każdy widzi, coś dla siebie :) ja widzę w tym orzeczeniu m.in.
neutralność sieci :) i przyczynek do dyskusji o tzw. "mere conduit":
http://prawo.vagla.pl/node/9575

A jeśli chodzi o Grupę internet - wydaje się, że można zaproponować
prawodawcy, aby nieco inaczej sformułował delegację ustawową z art. 127
prim ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych, która to delegacja jest podstawą działania zarówno Zespołu,
jak i samej "Grupy internet" (będącej w istocie grupą roboczą w
rozumieniu § 5. Zarządzenia nr 83 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2000 r. w sprawie utworzenia Zespołu do Spraw Przeciwdziałania
Naruszeniom Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych), w której to delegacji
ustawowej dziś mowa o tym, że:

"Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze zarządzenia, utworzy zespół
do spraw przeciwdziałania naruszeniom prawa autorskiego i praw
pokrewnych oraz określi jego skład, zadania i tryb działania."

Skoro zespół ma być do spraw przeciwdziałania naruszeniom prawa
autorskiego, to - wedle dotychczas obserwowanej logiki zdarzeń - nie ma
w nim miejsca do dyskusji nad zasadnością takich lub innych regulacji w
sferze prawa autorskiego, które miałyby, np. ze względu na dobro
ogólnospołeczne, łagodzić rygory prawa autorskiego. W szczególności nie
ma w nim miejsca - jak się wydaje - do dyskusji o konieczności
silniejszej ochrony domeny publicznej, albo nad takimi kwestiami, jak
zasadność odpowiedzialności za naruszenie prawa autorskiego majątkowego
nawet bez winy (art. 79 ust. 1 pkt. 3 lit. b) ww. ustawy).

Tymczasem zasadnością dziś istniejących regulacji w tym obszarze
pochylają się nawet komisarze UE, w tym komisarz Neelie Kroes:

http://www.zdnet.co.uk/blogs/communication-breakdown-10000030/copyright-isnt-working-says-european-commission-10024835/

 Piotr 'VaGla' Waglowski     vagla [at] vagla [dot] pl
 VaGla.pl Prawo i Internet   http://www.vagla.pl