[Rejestr] Fwd: formaty danych

Jozef Halbersztadt jothal w o2.pl
Wto, 31 Maj 2011, 07:16:00 CEST

Panie Igorze,

Dotychczasowych przepisów mało kto przestrzegał, więc należy uznać, że Polska wprowadza na serio te zasady interoperacyjności z opóźnieniem. Dlatego wydaje mi nadwyraz racjonalne sięgnięcie do doświadczeń innych państw. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że w Niemczech ze względu na strukturę federalną i naleciałości kulturowe trzeba było podejść do tego problemu w sposób systematyczny, czego wynikiem jest obszerny i funkcjonujący od blisko 10 lat dokument SAGA (Standardy i Architektura dla Wdrożeń E-Goverment). Tak ustabilizowany, że rzadko dokonuje się w nim zmian. Gdybyśmy zaadaptowali te niemieckie reguły, a myślę że praktycznie i po cichu parę państw już to zrobiło, to można by pojąc próbę takiej konkretyzacji interoperacyjności w ramach UE.
http://www.cio.bund.de/DE/Standards/SAGA/saga_node.html
wersja angielska SAGA 4.0
http://www.cio.bund.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Standards_und_Architekturen/saga_4_0_englisch_download.pdf?__blob=publicationFile

SAGA definiuje trzy poziomy standardów: obligatoryjne, zalecane i pod obserwacją.
Nawet obligatoryjnych może być więcej niż jeden, czyli realizowana jest propozycja, choć w sposób bardziej elastyczny. Gdy są okoliczności, z których wynika, że musi być jeden standard, wtedy jest jeden standard. Lecz niekiedy dopuszcza się ich więcej, np. trzy. W pewnym sensie oznacza to czynienie ze standardu fikcji, lecz jest to także uznanie realiów.

Dodatkowe dwie kategorie powiększają jeszcze elastyczność systemu. Jeśli żaden z faktycznie funkcjonujących na rynku i popularnych standardów nie spełnia w sposób dostateczny np. wymogów otwartości to nie można uznać go za obowiązkowy, natomiast kwalifikuje się go do kategorii zalecanych. Pod obserwacją są z reguły nowsze wersje dotychczasowych standardów, które są weryfikowane pod kątem poprawy funkcjonalności i przekroczenia progu popularności.

Pozdrawiam
Józef Halbersztadt

Dnia 30 maja 2011 20:16 Igor Ostrowski <iostrowski w projektpolska.pl> napisał(a):

> Szanowni Panstwo,
> dostałem informację, że nie wszyscy z Państwa otrzymali moja wiadomość w sprawie formatów danych. Wysyłam jeszcze raz z prośbą o ew. opinie
> Pozdrawiam
> Igor Ostrowski
>

> Begin forwarded message:
>

> From: Igor Ostrowski <iostrowski w projektpolska.pl>
>
> Date: May 17, 2011 4:25:11 PM GMT+02:00
>
> To: rejestr <rejestr w isoc.org.pl>
>
> Subject: formaty danych
>

> Szanowni Panstwo,

> [...]

"Art. 18. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
informatyzacji, określi w drodze
rozporządzenia:
1) minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych, mając na
uwadze konieczność
zapewnienia:
a) spójności działania systemów teleinformatycznych używanych
do realizacji zadań publicznych
poprzez określenie co najmniej specyfikacji formatów danych oraz
protokołów komunikacyjnych i
szyfrujących, które mają być stosowane w oprogramowaniu
interfejsowym, przy zachowaniu
możliwości nieodpłatnego wykorzystania tych specyfikacji,
b) sprawnej i bezpiecznej wymiany informacji w postaci
elektronicznej między podmiotami
publicznymi oraz między podmiotami publicznymi a organami innych
państw lub organizacji
międzynarodowych,
c) dostępu do zasobów informacji osobom niepełnosprawnym
- z uwzględnieniem Polskich Norm oraz innych dokumentów
normalizacyjnych zatwierdzonych przez
krajową jednostkę normalizacyjną, zachowując zasadę równego
traktowania różnych rozwiązań"
JZ: a zatem chodzi o dostęp do zasobów informacji, a nie do samych
systemów. Aby mieć dostęp
do zasobów informacji osoby niepełnosprawne muszą mieć dostęp
do informacji oraz do systemu
ją serwującego.
Jacek Zadrożny

 _____