[Rejestr] PPP i re-use

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Wto, 30 Lis 2010, 13:55:54 MET

On Tue, 30 Nov 2010 13:02:42 +0100 Michał 'rysiek' Woźniak
<rysiek w fwioo.pl> wrote:

>Naprawdę w czym problem, by księgi wieczyste (i te elektroniczne,
>i papierowe)
>dostępne były a). dla urzędów; b). dla osób będących właścicielami
>bądź
>inaczej wpisanych do danej księgi; c). kogoś pominąłem?

Tak, każdego kto jest zainteresowany stanem prawnym danej
nieruchomości - począwszy od potencjalnego kupca czy inwestora, a
skończywszy na bankach i windykatorach. Taki jest właśnie sens
istnienia ksiąg wieczystych, że zawierają dostępne dla każdego
informacje o własności nieruchomości i nie można się powoływać na
ich nieznajomość przy zawieraniu transakcji. Rybiński dość trafnie
podsumował bilans kosztów i korzyści.

>Rozwiązanie prawne wpierw, potem dopracowanie technologii
>(podawanie numeru
>dowodu osobistego i PESEL przy pobieraniu księgi na ten przykład?
>to już
>znacznie utrudni "losowe" macanie ksiagwieczystych).

Tak na prawdę kontrowersje budzi dostępność tylko jednej sekcji
księgi wieczystej, choć podnoszone zagrożenia są mocno wydumane. W
"Rp" (15 listopada, C9) Grzegorz Kulpa zaproponował kompromisowe
rozwiązanie w postaci konieczności logowania się do KW, co
ograniczałoby anonimowość osób je przeglądających. Profil zaufany
ePUAP (jak już zostanie uruchomiony) wydaje się tutaj najlepszym
rozwiązaniem, ale tak czy inaczej ograniczenie dostępu powinno
dotyczyć tylko wspomnianej części KW zawierającej potencjalnie
kontrowersyjne informacji.

Wg mnie obecna forma dostępu do KW jest zupełnie wystarczająco
zabezpieczona bo jest zabezpieczenie przed robotami i zapewne jakiś
rejestr IP po stronie MS.

--
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl