[Rejestr] Jutrzejszy panel

Piotr Rutkowski prutkowski w mikromakro.pl
Sob, 27 Mar 2010, 00:20:33 CET

W nawiązaniu do tego, o czym Alek Tarkowski

Z tym "nie sposób wyłonić reprezentacji" to oczywiście  skrót myślowy. Nie
jestem autorem i nawet nie należę do sygnatariuszy, ale rozumiem, że to
reakcja na propozycję z listu z KPRM, gdzie pojawiła się dziwaczna zaiste
propozycja, by tzw. środowisko internautów cokolwiek by miało to znaczyć
wyłoniło reprezentację, która siądzie naprzeciw urzędników z Kancelarii i
pomoże sprowadzić prawo nowych technologii w sferę wirtualną. Wyłonienie
reprezentacji mogłoby nastąpić wyłącznie z wykorzystaniem mechanizmów
demokratycznych, a jaki jest sens, by powoływać taką partię internautów
chyba nikt nie wie.
Ty było potknięcie w dyskusji, odpowiedź też okazała się niezręczna i tyle.
Wiemy, że akurat nie o to chodzi, by to wyjaśniać.

Moim zdaniem, trzeba z dużym dystansem podchodzić do tego jak technicznie
organizować dyskusję z wykorzystaniem nowych mediów komunikacyjnych.
Ważniejsze jest, by to w ogóle robić, zamiast się kurczowo trzymać procedur
konsultacji, które nawiązują do archaizmów KPA, czy też ufać mądrości
departamentów prawnych w instytucjach wpisanych na listę uzgodnień
międzyresortowych. Wszyscy uczymy się serwisów społecznościowych, niektórzy
z nas wiedzą, jak ciekawie działa tam statystyczna selekcja, a każdy
doświadcza jakie te serwisy mają wady. Teraz chyba ważne jest, by uświadomić
tym, od których to zależy, że te techniczne narzędzia, absolutnie nieważne,
czy to Wiki, twitter, facebook, zwykłe repozytoria, czy lista taka jak ta,
mogą zmienić styl dyskusji i poprawić reprezentatywność, poza ezoteryczne
kręgi ekspertów dopuszczonych do rządowych tajemnic. Lepiej zostawić ciekawe
szczegóły związane z przepisami ustaw, które są akurat dzisiaj na biurkach,
a pogadać o podstawach systemu demokratycznego. Na pewno w tym kontekście
nie warto dyskutować o technice. Zawsze mówię, że to kanalizacja, której
ludzie na co dzień nie muszą oglądać.

Wracam dziś w nocy z Brukseli, nie wiem, czy ciałem zmęczonym do tej
dyskusji na kongresie zdołam dołączyć

pozdrowienia

Piotr Rutkowski
Instytut "MikroMakro"