[KINO.LAB] październik: Poranki Filmowe - Louis Malle - El Santo Superstar

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Pon, 27 Wrz 2010, 14:56:15 CEST


SOBOTNIE PORANKI FILMOWE
animacje z Polski, Czech i Słowacji
2-30 października, każda sobota miesiąca, godz. 12.00

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Louis Malle
5-26 października: Windą na szafot, Błędny ognik

EL SANTO SUPERSTAR
ikona meksykańskiej popkultury w KINO.LABie
22-26 października, piątek-wtorek

KONIEC ROSJI - pokazy specjalne
reż. Michał Marczak, nagroda Magic Hour (Planete Doc Review 2010)
23-25 października, sobota-poniedziałek

4. FESTIWAL FILMOWY PIĘĆ SMAKÓW
27 października - 1 listopada

Ponadto:
Od początku do końca - pokazy przedpremierowe: 1, 2, 3 października
The Doors - historia nieopowiedziana, reż. Tom DiCillo: 1-7 października
Kinoterapia: Punki we wsi - 2 października + Brick Line - 16 października
Bazyl. Człowiek z kulą w głowie, reż. Jean-Pierre Jeunet: 8-14 października
DKF Gender Lupa Obscura: filmy Anny Baumgart - 9 października, godz. 18.00
Jej droga, reż. Jasmila Žbanić: 15-21 października
FUTURE SHORTS: Magic Paris - 22 października, godz. 18.30
Międzynarodowy Dzień Animacji: 30 października, godz. 16.00

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program dzienny, ceny biletów: www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

SOBOTNIE PORANKI FILMOWE: animacje z Polski, Czech i Słowacji
2-30 października, każda sobota miesiąca, godz. 12.00, seanse z lektorem

Sobotnie Poranki Filmowe to część "Przedszkola Mediów" - opracowanej przez Centrum Sztuki WRO koncepcji edukacyjnych warsztatów, pokazów, wystaw i innych form aktywnego uczestnictwa w kulturze, przeznaczonych dla dzieci, pedagogów i rodziców. Projekt ma na celu przybliżenie zagadnień współczesnej sztuki, mediów i technologii komunikacji poprzez zabawę i różnego rodzaju zajęcia warsztatowe.
Program Poranków realizowany jest również w KINO.LABie, a na edycję jesienną złożą się najciekawsze filmy animowane z krajów Grupy Wyszehradzkiej, w tym z tak ważnych ośrodków animacji jak węgierskie studio KesckemetFilm, czeski Krátký Film, Studio QQ, polskie Studio Miniatur Filmowych czy Studio Filmów Rysunkowych.

2 października: animacje młodych twórców polskich
9 października: animacje SFU - retrospektywa Viktora Kubala
16 października: animacje studentów VSMU Bratislava
23 października: animacje ze Studia Filmów Rysunkowych Bielsko-Biała
30 października: animacje ze studia Krátký Film Praha

Film animowany daje niemal nieograniczone możliwości twórcze i niezwykle mocno oddziałuje na wyobraźnię. Jej inspiracją i natchnieniem stają się często charakterystyczne elementy kultury, baśnie i podania, legendy i opowieści. Dlatego, przy okazji poznawania dorobku filmowego krajów wyszehradzkich, widzowie Poranków mają wyjątkową możliwość bliższego spotkania także z kulturą tych krajów, ich sztuką i specyfiką.
Sobotni cykl jest również okazją do zapoznania się z bogactwem i możliwościami animacji, dając unikalną szansę obejrzenia na dużym ekranie zarówno filmów archiwalnych, artystycznych i autorskich, jak i najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie.

Bilety: 10 zł (ulgowe dla uczniów i studentów oraz dla dzieci do lat 7) i 12 zł (normalne). 
Dla opiekunów dzieci do lat 13 - wstęp wolny. 

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Louis Malle
W październiku w ramach stałego cyklu Francuskie Rendez-Vous zaprezentujemy dwa wczesne filmy jednego z najważniejszych twórców francuskiej Nowej Fali - Louisa Malle (1932-1995): "Windą na szafot" (1958) oraz "Błędny ognik" (1963). 

Louis Malle 
Wświecie filmowym pojawił się w 1956 roku jako kamerzysta i asystent Jacques'a-Yves'a Cousteau i Roberta Bressona. Dwa lata później zadebiutował głośnym filmem "Windą na szafot", w którym wystąpiła jedna z najbardziej obiecujących młodych francuskich aktorek - Jeanne Moreau, a muzykę napisał Miles Davis. W tym samym roku zrealizował głośny film "Kochankowie", który - podobnie jak wiele późniejszych dzieł Malle - poruszał kontrowersyjny, ale ważny, temat związków wbrew normom społecznym.

Windą na szafot/ Ascenseur pour l'échafaud, Francja 1958
5 i 20 października, godz. 18.30
Jazzująca opowieść o romansie i zbrodni prawie doskonałej, oparta na powieści Noëla Calefa. Utrzymany w klimacie noir debiut reżyserski, który stał się jednym z pomników francuskiej Nowej Fali. Florence Carala (Jeanne Moreau), znudzona żona bogatego przemysłowca, wraz ze swoim kochankiem Julienem (Maurice Ronet), planuje zamordowanie swojego męża i jednocześnie przełożonego Juliena. Mężczyzna bez większego trudu dostaje się do gabinetu pana Carali, zabija go i pozoruje samobójstwo. Jego dopracowany plan ucieczki kończy się jednak w momencie, kiedy zostaje uwięziony w windzie, która przestaje działać w momencie, gdy po zakończeniu pracy w budynku wyłączany jest prąd. Morderca ma jeszcze szansę wydostać się z windy w poniedziałek rano.

Błędny ognik/ Le feu folle, Francja 1963
12 i 26 października, godz. 18.30
Film, którym reżyser zyskał ogromną przychylność krytyki międzynarodowej (otrzymał m.in. Nagrodę Specjalną Jury oraz Nagrodę Włoskich Krytyków Filmowych na MFF w Wenecji), ale także uznał za swoje pierwsze w pełni udane dzieło. Rozgrywająca się w ciągu dobry opowieść o alkoholiku leczącym się z nałogu i depresji w prywatnym szpitalu. Alain Leroy (Maurice Ronet), pomimo złego stanu zdrowia, wychodzi ze szpitala i postanawia odnowić stare znajomości, co ma mu pomóc oderwać się od samobójczych myśli. Film w przejmujący sposób ujmuje jego zmagania się z depresją i oderwaniem od rzeczywistości, wymownie portretując psychikę bohatera.

--------------------------------------------------------------------------------

EL SANTO SUPERSTAR
ikona meksykańskiej popkultury w KINO.LABie 
22-26 października, piątek-wtorek

Filmy o przygodach Santo - superbohatera w srebrnej masce, stanowią ciekawy fenomen w świecie filmów znanych jako trash movies. Jednak w przypadku Santo to nie niski budżet, tandetne efekty specjalne i kiepski scenariusz są tu największą atrakcją. Widzów przyciąga sama postać Santo - człowieka-legendy, który - w przeciwieństwie do wielu innych filmowych superbohaterów - istniał naprawdę. Swoją sławę zdobył jeszcze za życia, a postać, w którą wcielał się w filmach była tą samą, jaką wykreował na ringu. Filmy poświęcone Santo łączą w sobie wszystko, co dla Meksyku charakterystyczne: kulturę macho i przemoc związane z lucha libre, specyficznie żarliwą religijność i związaną z nią naiwną wiarę w zwycięstwo dobra, a także kontrasty i kolorystykę - tutaj przerysowane do granic możliwości.

Santo to postać stworzona przez zawodnika meksykańskich zapasów Rodolfo Guzmána Huertę (1917 - 1984), który nigdy nie marzył o karierze aktorskiej. Był on przede wszystkim gwiazdą zapasów lucha libre, które w połowie ubiegłego wieku przeżywały w Meksyku okres swojej świetności, a sami zawodnicy cieszyli się popularnością, niejednokrotnie przyjmującą formę czci dla bohaterów narodowych.
Santo zawsze występował na ringu w srebrnej masce, której według legend nie zdejmował nawet do snu. Stąd też jego pseudonim - Santo, El Enmascarado de Plata (Święty, Srebrna Maska). Jego popularność była ogromna, a rzesze fanów widziały w nim superbohatera. Bardzo szybko stał się ikoną meksykańskiej pop kultury, szczególnie za sprawą serii komiksów poświęconych jego postaci.
Wystąpił w ponad 50 filmach, w których wcielił się w rolę Santo w srebrnej masce. Jak przystało na suprebohatera - w filmach zwalczał zło i stawiał czoła zagrażającym ludzkości i światu czarnym charakterom, wampirom, zombi, kosmitom, szalonym naukowcom. Z wszystkich pojedynków oczywiście wychodził zwycięsko, a dobro odnosiło kolejne triumfy. Santo wystąpił w niemal każdym gatunku filmowym: od horroru i thrillera po melodramat. Zawsze jako zamaskowany posłaniec dobra.
Śmierć Santo w 1984 roku wstrząsnęła Meksykiem. Żegnano go jak bohatera narodowego, w jego pogrzebie uczestniczyły tłumy, a on sam został pochowany w swojej srebrnej masce.

--------------------------------------------------------------------------------

KONIEC ROSJI, reż. Michał Marczak
23-25 października, sobota-poniedziałek

"Koniec Rosji" opowiada historię dziewiętnastoletniego rekruta Aleksieja. Chłopak przylatuje do oddalonej od cywilizacji małej strażnicy na północnych rubieżach Rosji, aby odbyć służbę wojskową. To jeden z niewielu posterunków granicznych strzegących olbrzymich, niezamieszkałych połaci państwa rosyjskiego nad Oceanem Arktycznym. W strażnicy znajduje się sześciu żołnierzy. Każdy z nich tkwi w tym miejscu już długo, być może zbyt długo. Okazuje się, że część z nich ma swoje smutne tajemnice. Trudno jest im stąd wrócić do świata ludzi i własnej przeszłości. Łatwiej jest im odbywać absurdalną służbę pilnowania zatopionej w śniegu północnej granicy państwa, setki kilometrów od najbliższej ludzkiej osady.

Film otrzymał Nagrodę Magic Hour na festiwalu Planete Doc Review 2010.
W poniedziałek 25 października po seansie odbędzie się spotkanie z twórcami filmu.

MICHAŁ MARCZAK
Członek zespołu filmowego "Paladino", obok Macieja Cuske, Marcina Sautera i Thierriego Paladino. Wspólnie wykładają w Przedszkolu Filmowym przy Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Od 2005 roku realizuje głównie projekty dokumentalne i fabularne jako reżyser i operator. W latach 1999-2003 jako scenarzysta i reżyser zrealizował również wiele teledysków oraz reklam. Reżyserii uczył się m.in. w Institute of the Arts w Los Angeles (2001-2003) oraz w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie (kurs dokumentalny od 2006 roku).

--------------------------------------------------------------------------------

4. FESTIWAL FILMOWY PIĘĆ SMAKÓW
27 października - 1 listopada

Coroczny przegląd kinematografii Azji Wschodniej, którego osią programową będzie w tym roku kino Singapuru. W tej sekcji zaprezentowana zostanie retrospektywa filmów najbardziej rozpoznawalnego na świecie przedstawiciela tej kinematografii, niemal zupełnie nieznanego w Polsce, Erica Khoo (m.in. My Magic, 2008, Be with me, 2005). 
Obok Singapuru najważniejszą sekcją festiwalu będzie przegląd współczesnego kina koreańskiego, Taste of Korea. Poza najnowszym dziełem znanego dobrze w Polsce reżysera Kim Ki-duka - "Dream", w programie znajdą się filmy czterech innych najważniejszych koreańskich reżyserów, które nigdy nie trafiły do dystrybucji w polskich kinach: Park Chan-wooka (I'm Cyborg, but That's OK), Im Kwon-taeka (Beyond the years), Lee Chang-donga (Oasis) i Bonga Joon-ho (Barking dogs never bite). Pondato, w programie kontynuacja ubiegłorocznego przeglądu kina z Tajlandii, które szturmem zdobywa światowe festiwale, w tym filmy Anochy Suwichakornpong, m.in. laureat Grand Prix konkursu głównego 10. MFF Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu oraz Tiger Award na MFF w Rotterdamie - "Zwyczajna Historia" (Mundane History / Jao Nok Krajok). Program uzupełnią prawdziwe filmowe perełki z innych krajów Azji Wschodniej - Chin, Filipin, Wietnamu, Kambodży.

Karnety w sprzedaży do 20 października na stronie internetowej Festiwalu: www.piecsmakow.pl. 
Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Sztuki Arteria.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0001.html>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 114761 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0006.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 44719 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0007.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 42138 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0008.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 76721 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0009.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 32791 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0010.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 70160 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100927/e00fa5d6/attachment-0011.jpe>


Więcej informacji o liście KINO.LAB