[KINO.LAB] Czerwiec: Agnes Varda - Jacques Audiard - Jane Campion

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Pią, 21 Maj 2010, 10:34:19 EDT


FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda
Z kobiecego punktu widzenia
1-29 czerwca

JACQUES AUDIARD: W rytmie serca + Prorok
18-24 czerwca

FILMY JANE CAMPION
Jaśniejsza od gwiazd, Anioł przy moim stole, Fortepian
19-30 czerwca

KINOTERAPIA. ZWIĄZKI
12 czerwca, godz. 11.00: Świetlik, reż. Phil Morrison
26 czerwca, godz. 11.00: Gwiezdny pył, reż. Andrzej Kondratiuk 
Po seansach: dyskusja i warsztaty kinoterapeutyczne

Ponadto:
CO NAS KRĘCI, CO NAS PODNIECA, reż Woody Allen: 1-3 czerwca
JA TEŻ!, reż. Antonio Naharro, Álvaro Pastor: 4-9 czerwca
WEŹ TO NAKRĘĆ! - najlepsze filmy warsztatowe: 10 czerwca, godz. 20.30
DUBEL, reż. Johan Grimonprez: 11-17 czerwca
EKRAN OTWARTY: forum filmów niezależnych: 14 czerwca, godz. 20.30
KANARKI NA KRÓTKO '09: krótkie filmy z wysp kanaryjskich: 17 czerwca, godz. 18.00

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji, opisy filmów, ceny biletów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda. Z kobiecego punktu widzenia 
1-29 czerwca

Czerwcowy cykl Francuskie Rendez-Vous poświęcony będzie postaci Agnes Vardy - ikony francuskiej Nowej Fali i francuskiego ruchu feministycznego, której wczesne filmy - takie jak "Cleo od 5 do 7" - stanowią filar nowofalowej estetyki.
Artystka nieustannie dzieli swoje zainteresowania twórcze pomiędzy film i fotografię. W ostatnich latach Agnes Varda tworzy niemal wyłącznie dokumenty i zadziwiające instalacje, balansujące na granicy kina dokumentalnego właśnie i stricte plastycznego konceptu. Pokazywane podczas festiwalu w Wenecji w 2008 roku "Plaże Agnes" wyrastają z jej fascynacji zapisywana rzeczywistości, obecnej także w wielu wcześniejszych filmach, także fabularnych, w których często - opowiadając historie fikcyjnych postaci - portretowała swoje czasy i przemiany społeczno-kulturowe.

Cleo od 5 do 7/ Cleo de 5 a 7, Francja/ Włochy 1962, 90'
Cleo, młoda piosenkarka u szczytu życiowego powodzenia, dowiaduje się że może być chora na raka. Wyniki badań mają być znane w ciągu dwóch godzin. Film ukazuje dwie godziny, w trakcie których Cleo dokonuje przewartościowania swojego dotychczasowego życia.

Jedna śpiewa, druga nie/ Une chante, l'autre pas, Francja/ Belgia 1976, 120'
Stylizowany na dokument film opowiada historię dwóch młodych kobiet: Pomme i Suzanne. Pomme pomaga Suzanne znaleźć pieniądze na usunięcie kolejnej ciąży. Z kolei Pomme, po nieudanych próbach zrobienia kariery artystycznej, wyjeżdża do Iranu z narzeczonym Dariuszem, jednak rozczarowana postawą mężczyzny wkrótce wraca do Francji, tutaj nawiązuje nowe kontakty i wyrusza w trasę z nowym zespołem.
Film portretując obie kobiety i ich środowisko, nakreśla także atmosferę ruchu feministycznego we Francji późnych lat 60. i 70.

Bez dachu i praw/ Sans toit ni loi, Francja/ Wlk. Brytania 1985, 105'
Film obrazuje ostatnie dni bezdomnej młodej dziewczyny, która w samotnej wędrówce bezdrożami Francji widziała istotę swojego buntu przeciw normom społecznym i ekspresję swojej wolności i niezależności. Scenariusz filmu prawie w całości został oparty na faktach, a pierwowzorem bohaterki była bezdomna Setine, pochodząca z Algierii. W roli głównej wystąpiła wschodząca wówczas gwiazda młodego francuskiego pokolenia - Sandrine Bonnaire.

Zbieracze i zbieraczka/ Les glaneurs et la glaneuse, Francja 2000, 82'
Tematem tego głośnego dokumentu jest wielowiekowa tradycja zbierania resztek plonów pozostałych na polu po żniwach. Dawniej pokłośnicami bywały wiejskie kobiety, w filmie Vardy zbieranie resztek jest sposobem na życie dla wielu grup społecznych: bezdomnych, młodzieży, filantropów i artystów.
Europejska Akademia Filmowa przyznała filmowi otrzymał tytuł najlepszego europejskiego dokumentu w 2000 roku.

--------------------------------------------------------------------------------

JACQUES AUDIARD
Prorok: 18-24 czerwca
W rytmie serca: 19-23 czerwca

Jacques Audiard jako reżyser i scenarzysta zadebiutował w 1994 roku filmem "Patrz na upadających mężczyzn" (Regarde les hommes tomber) z Mathieu Kassovitzem i Jeanem-Louisem Trintignantem, zdobywając uznanie zarówno widowni, jak i krytyków, którzy przyznali filmowi 3 Cezary (dla Jacques'a Audiarda za najbardziej obiecujący debiut reżyserski, dla Mathieu Kassovitza za najlepszy debiut aktorski oraz za najlepszy montaż).
Każdy kolejny film Audiarda utwierdzał pozycję reżysera jako jednego z najciekawszych twórców współczesnego francuskiego kina autorskiego, nawiązującego w swych filmach do najlepszych tradycji mistrzów francuskich thillerów, takich jak Jean-Pierre Melville czy Henri Georges-Clouzot.

Zwłaszcza jego dwa ostatnie filmy - "W rytmie serca" oraz "Prorok" - przyniosły mu szeroki rozgłos i uznanie także poza Francją, włącznie z nominacją do Oscara dla "Proroka" opowiadającego historię Malika, skazanego na sześć lat więzienia 19-latka, który w trakcie odsiadywania wyroku poznaje członków włoskiej mafii prowadzącej swoje interesy także z więzienia.


--------------------------------------------------------------------------------

FILMY JANE CAMPION
19-30 czerwca
W czerwcu w KINO.LABie zaprezentujemy najnowszy film Jane Campion "Jaśniejsza od gwiazd", a także przypomnimy wcześniejsze filmy tej reżyserki: "Anioł przy moim stole" (1990) oraz "Fortepian" (1993).

JANE CAMPION
Urodziła się w Nowej Zelandii, gdzie studiowała antropologię. Później wyjechała do Australii i rozpoczęła naukę w Sydney College of Arts, a po uzyskaniu dyplomu... zapisała się do Australian School of Film and Television, po której ukończeniu zaczęła zajmować się realizowaniem filmów. Jej pierwszy film - krótkometrażowy "Ćwiczenia z dyscypliny - skórka" (An Exercise in Discipline - Peel, 1982) - wzbudził entuzjazm wśród widzów i krytyki, która nagrodziła go m.in. Złotą Palmą w Cannes. Jej kolejne filmy były niejednokrotnie honorowane najważniejszymi nagrodami filmowych, w tym na Oscarami, Złotymi Globami, nagrodami Złotej Palmy i MFF w Wenecji.

Jaśniejsza od gwiazd/ Bright Star, Australia/ Francja/ Wielka Brytania 2009, 120'
Londyn, początki XIX wieku. Film to historia związku młodego poety Johna Keatsa oraz panny zdobrego domu Fanny Brawne, zainspirowany listami poety pisanymi do narzeczonej. W filmie narracja prowadzona jest z punktu widzenia dziewczyny, która mimo początkowego braku zainteresowania poezją i literaturą, z czasem zaczyna studiować literaturę wraz ukochanym. Dla Fanny związek z poetą będzie wiązać się również z porzuceniem wielu konwenansów, którymi było dotychczas wypełnione jej życie.

Anioł przy moim stole/ An Angel at My Table, Australia, Nowa Zelandia, Wielka Brytania 1990, 157'
Adaptacja trzech autobiograficznych opowiadań znanej nowozelandzkiej pisarki Jane Frame, której twórczość zasłynęła jako inspirowana szaleństwem, mimo że jej autobiografie, pełne bólu i prawdy, podważają ten mit. Jane Campion w swoim filmie stara się przybliżyć życie i twórczość pisarki opowiadając kolejno o jej dzieciństwie, latach nauki, pobycie w szpitalu psychiatrycznym aż do okresu sukcesów literackich i podróży.

Fortepian/ The Piano, Australia/ Francja/ Nowa Zelandia 1993, 121' 
Połowa XIX wieku. Ada opuszcza wraz z nieślubną córką Europę i przenosi się do nowozelandzkiego buszu, gdzie ma spotkać "poślubionego korespondencyjnie" męża będącego plantatorem bawełny. Ada jest niemową, a jej jedynym łącznikiem ze światem jest fortepian.
"Fortepian" był najczęściej nagradzanym filmem reżyserki - otrzymał m.in. Oscara dla najlepszej aktorki pierwszo- i drugoplanowej oraz za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszej aktorki czy Złotą Palmą dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki.


--------------------------------------------------------------------------------

KINOTERAPIA. ZWIĄZKI
12 czerwca, godz. 11.00: Świetlik, reż. Phil Morrison
26 czerwca, godz. 11.00: Gwiezdny pył, reż. Andrzej Kondratiuk 
Po seansach: dyskusja i warsztaty kinoterapeutyczne

Projekt Kinoterapia w marcu zainaugurował drugi cykl, którego motywem przewodnim są związki - znaczące relacje między ludźmi, przede wszystkim miłość.
Program każdego spotkania w ramach cyklu to pokaz filmu, dyskusja z psychologami i terapeutami, ludźmi filmu, wykładowcami SWPS, a także warsztaty rozwoju osobistego.
Celem całości projektu jest intymne spotkanie z filmem, traktowanym jako współczesny mit, w którym można odkryć aspekty własnego losu, zobaczyć podobieństwa z doświadczeniami innych ludzi, zmierzyć się z własnymi stereotypami. "Seanse bez popcornu" mają na celu głębszą refleksję nad kinem w opozycji do pospiesznego i pobieżnego kontaktu z filmem. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na łączenie refleksji kulturoznawczej, filmoznawczej z podejściem psychologicznym, natomiast warsztaty umożliwią zrównoważenie intelektualnej interpretacji opowieści filmowej z emocjonalnym jej przeżywaniem.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0001.html>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 31333 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0005.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 27684 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0006.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 20616 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0007.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 34700 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0008.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 51549 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100521/a59f1fc9/attachment-0009.jpe>


Więcej informacji o liście KINO.LAB