[KINO.LAB] 7-13.05: Agnes Varda - WRO -10 lat KINO.LABu

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Wto, 4 Maj 2010, 09:32:43 EDT


FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda
Plaże Agnes + Jedna śpiewa, druga nie
całość przeglądu do 25 maja

WRO 09 EXPANDED TOUR
prace z wrocławskiego Biennale 2009
7-8 maja, piątek-sobota

10 LAT KINO.LABu: POWRÓT WILCZYCY
8 maja, sobota, godz. 19.30
po seansie - impreza urodzinowa w Cafe Okna w CSW

KINOTERAPIA: John i Mary + dyskusja i warsztaty
8 maja, sobota, od godz. 11.00

SHORT WAVES 2010
festiwal polskich filmów krótkometrażowych
9 maja, niedziela, godz. 19.30

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji, opisy filmów, ceny biletów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda
całość przeglądu: 4-25 maja

Majowe Francuskie Rendez-Vous poświęcone będzie postaci Agnes Vardy - ikony francuskiej Nowej Fali i francuskiego ruchu feministycznego, której wczesne filmy takie jak "Cleo od 5 do 7" i "Szczęście" stanowią filar nowofalowej estetyki.
W ostatnich latach Agnes Varda tworzy niemal wyłącznie dokumenty i zadziwiające instalacje, balansujące na granicy kina dokumentalnego właśnie i stricte plastycznego konceptu. Artystka nieustannie dzieli swoje zainteresowania twórcze pomiędzy film i fotografię.

Plaże Agnes/ Plages d'Agnes, reż. Agnes Varda, Francja 2008, 110'
7 maja, piątek, 18:00 + 8 maja, sobota, 16:00 + 9 maja, niedziela, 17:00 + 10 maja, poniedziałek, 19:00 
11 maja, wtorek, 18:00 + 12 maja, środa, 19:00  + 13 maja, czwartek, 20:30
"Kiedy patrzysz w głąb ludzi, widzisz krajobrazy, gdy spojrzysz w głąb mnie, ujrzysz plaże" - mówi obecnie już 80-letnia, lecz wciąż aktywna artystycznie weteranka Nowej Fali, Agnes Varda. W swojej filmowej autobiografii zabiera widzów w podróż poprzez kolejne wewnętrzne pejzaże - plaże symbolizujące jej dzieciństwo w Belgii, małżeństwo z Jacques'em Demym, feministyczne lata walki, podróże, emocje towarzyszące powstaniu kolejnych filmów, prezentują świetną formę reżyserską. Zawsze posiadała niezwykłą zdolność płynnego przekraczania gatunków i stylistyk, pokazywania uczuć bez popadania w czułostkowość, kreowania sztucznej rzeczywistości bez osuwania się w pretensjonalną teatralność.
W tym filmowym pamiętniku reżyserka zaklina przeszłość, pokazuje zdjęcia rodzinne, fragmenty filmów, inscenizuje kluczowe w jej życiu wydarzenia, a wszystko opatruje autoironicznym komentarzem. Patrzy wstecz na swoje życie i zdaje się, że wciąż powtarza: "je ne regrette rien", bo najważniejsze jest to, że "żyję i pamiętam". 

Jedna śpiewa, druga nie/ Une chante, l'autre pas, reż. Agnes Varda, Francja/ Belgia 1976, 120'
11 maja, wtorek, godz. 20.00
Stylizowany na dokument film opowiada historię dwóch młodych kobiet: Pomme i Suzanne. Piosenkarka Pomme nawiązuje romans z Dariuszem i wyjeżdża z nim do Iranu, jednak rozczarowana postawą mężczyzny wkrótce wraca do Francji i stara się kontynuować karierę artystyczną. Z kolei ciężarna Suzanne po samobójstwie męża zostaje sama z dwójką dzieci. Po tym, jak spotyka Pomme decyduje się na aborcję.
Film portretując obie kobiety i ich środowisko, nakreśla także atmosferę ruchu feministycznego we Francji późnych lat 60. i 70.

--------------------------------------------------------------------------------
WRO 09 EXPANDED TOUR 
prace z wrocławskiego Biennale 2009
7-8 maja, piątek-sobota (program międzynarodowy i program polski)

Zestaw prezentujący najciekawsze prace z międzynarodowego programu Biennale Sztuki Mediów WRO, które w maju i czerwcu 2009 po raz 13 odbyło się we Wrocławiu. Wiele z prezentowanych wówczas prac miała podczas Biennale swoje światowe premiery, zaś znakomita większość pokazana została w Polsce po raz pierwszy.
W piątkowym programie międzynarodowym znalazł się wybór nagrodzonych na Biennale filmów, w tym zdobywca pierwszej nagrody "Hopeless Land" autorstwa niezależnego chińskiego artysty Wei Liu, który w swoim filmie ukazuje codzienność chłopów z podmiejskich okolic Pekinu, którzy przychodzą na wysypisko, przeszukują śmieci i odpadki, aby uzupełnić podstawowych dochód.
Ponadto m.in. wyróżniony "Plot Point" Nicolasa Provosta będący obrazem zatłoczonych ulic Nowego Jorku zmieniających się w fikcyjną, filmową scenerię, co pozwala artyście na zakwestionowanie granic pomiędzy inscenizowaną, sugerowaną rzeczywistością a autentyczną fikcją
Sobotni zestaw filmów polskich stanowi obraz aktualnej kondycji polskiego wideo, różnorodnego i pełnego nowych energii. Obok najnowszych prac Adama Abla, Piotra Bosackiego, Angeliki Fojtuch, Marcina Giżyckiego, Joanny Hoffman i Piotra Jarosa, zawiera prace artystów najmłodszych, jeszcze przed dyplomem. Filip Chrobak, Michał Piotrowski, Mateusz Sadowski, Jan Szewczyk i Przemysław Węgrzyn, na zwracającym uwagę poziomie oryginalnie wykorzystują wideo jako narzędzie rejestracji.

--------------------------------------------------------------------------------

10 LAT KINO.LABu: seans otwarcia - POWRÓT WILCZYCY
8 maja, sobota, godz. 19.30: Powrót wilczycy, reż. Marek Piestrak, Polska 1990, 90'
po seansie - impreza urodzinowa w Cafe Okna w CSW

Dokładnie 12 maja 2010 roku minie równo 10 lat od pierwszego seansu w KINO.LABie. Tegoroczna "okrągła" rocznica zainspirowała nas do stworzenia w miesiącu urodzin specjalnego urodzinowego programu, który podkreślać ma niecodzienny charakter kina - skupionego przede wszystkim na artystycznych filmach autorskich i klasyce kina światowego, ale także podejmującego tematykę kiczu czy wtórności we współczesnym kinie.
Program urodzin nawiązuje do wybranych wydarzeń filmowych organizowanych przez KINO.LAB - stąd większość tytułów to filmy, które już pokazywaliśmy: "Powrót wilczycy", rozpoczynający urodziny, to jeden z faworytów i najszerzej komentowanych przez publiczność pozycji kontrowersyjnego przeglądu "Jądro ciemności - najgorsze filmy polskie lat 80." z 2002 roku. Z kolei innowacyjny narracyjnie film "Człowiek, który kłamie" Alaina Robbe-Grilleta reprezentuje stały cykl filmowy Francuskie Rendez-Vous, a chiński niemy klasyk z 1934 roku "Bogini" - jedno z najciekawszych tegorocznych wydarzeń w kinie - przegląd Stare Kino Chińskie. Sam film publiczność zgromadzona na seansie nagrodziła brawami.
W repertuarze znalazł się także najnowszy film Ulrike Ottinger - "Koreański kufer ślubny". W ten sposób w programie urodzin zaprezentujemy najnowsze dokonania artystki, której szeroka retrospektywa w 2008 roku (towarzysząca wystawie jej prac w CSW Zamek Ujazdowski) cieszyła się ogromnym zainteresowaniem przez dwa miesiące jej trwania.

Program urodzinowy rozpoczniemy 8 maja seansem filmu "Powrót wilczycy", po którym zapraszamy na imprezę urodzinową w Cafe Okna w Zamku Ujazdowskim.

Bilety na film: 10-12 zł. 
Wstęp na imprezę po seansie - wstęp wolny.

--------------------------------------------------------------------------------

KINOTERAPIA: John i Mary + dyskusja i warsztaty
8 maja, sobota, od godz. 11.00

Projekt Kinoterapia w marcu zainaugurował drugi cykl, którego motywem przewodnim są związki - znaczące relacje między ludźmi, przede wszystkim miłość.
Program każdego spotkania w ramach cyklu to pokaz filmu, dyskusja z psychologami i terapeutami, ludźmi filmu, wykładowcami SWPS, a także warsztaty rozwoju osobistego.
Celem całości projektu jest intymne spotkanie z filmem, traktowanym jako współczesny mit, w którym można odkryć aspekty własnego losu, zobaczyć podobieństwa z doświadczeniami innych ludzi, zmierzyć się z własnymi stereotypami. "Seanse bez popcornu" mają na celu głębszą refleksję nad kinem w opozycji do pospiesznego i pobieżnego kontaktu z filmem. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na łączenie refleksji kulturoznawczej, filmoznawczej z podejściem psychologicznym, natomiast warsztaty umożliwią zrównoważenie intelektualnej interpretacji opowieści filmowej z emocjonalnym jej przeżywaniem.

John i Mary/ John and Mary, reż. Peter Yates, USA 1969, 92'
John (Dustin Hoffman) jest projektantem wnętrz. W pewien piątkowy wieczór poznaje w barze Mary (Mia Farrow). Spędzają razem noc. Ponieważ żadne z nich nie jest szczególnie zainteresowane kontynuacją znajomości, sobotni poranek wprawia oboje w zakłopotanie. Mimo wszystko podczas śniadania próbują nawiązać nieco bliższą znajomość. Jednak po tym, jak Mary staje się świadkiem rozmowy Johna z byłą dziewczyną, natychmiast postanawia uciec z jego mieszkania.

--------------------------------------------------------------------------------

SHORT WAVES 2010: festiwal polskich filmów krótkometrażowych
9 maja, niedziela, godz. 19.30

Na program złożą się najlepsze polskie krótkometrażówki wyprodukowane po 2008 roku, a podczas projekcji będzie można zobaczyć zarówno filmy premierowe, jak i te, które nagradzano już na innych wydarzeniach filmowych.
Na Festiwal zostało nadesłanych ponad 150 filmów - wśród nich animacje, dokumenty, fabuły, teledyski, video-art i reklamy, spośród których wybrane zostały najbardziej reprezentatywne pod względem tematyki i formy.

W programie znalazły się m.in.: "Kaszel Umarlaka" Krzysztofa Borówki - realizm magiczny w gwiazdorskiej obsadzie, "Powrót" Anny Błaszczyk - siedmiominutowe science-fiction o powrotach z gwiazd po latach, kiedy już nic nie wydaje się takie samo czy nagrodzony na Festiwalu Ale Kino! "Rabbit Case" Jakuba Wrońskiego - animacja, w której wilk nie goni zająca jak w radzieckiej kreskówce, ale pomaga mu wyjść z pociągowej traumy. Ponadto - "Koniec" Agnieszki Pokrywki - oparta na fragmencie "Rzeźni nr 5" Kurta Vonneguta opowieść o II wojnie światowej obserwowanej na wstecznym biegu, "Niewidzialni" Katarzyny Gondek - wysmakowany formalnie film dokumentujący lekcje tańca dla niewidomych, któremu daleko do płaczliwego melodramatu o osobach niepełnosprawnych, a także teledysk "Everytime" Katarzyny Kijek i Przemysława Adamskiego do piosenki brytyjskiego zespołu Oi Va Voi, zrealizowany w całości przy użyciu niszczarki do papieru oraz aparatu fotograficznego. 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0001.html>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 28574 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0006.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 63034 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0007.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 9075 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0008.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 39739 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0009.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 13764 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0010.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 18952 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100504/65aa68d6/attachment-0011.jpe>


Więcej informacji o liście KINO.LAB