[KINO.LAB] 13-20 sierpnia: KINO.LATO - niemiecka klasyka - Obywatel Kane - Jean Cocteau - Future Shorts

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Śro, 12 Sie 2009, 14:45:30 CEST


GORĄCE KINO.LATO na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego
13 sierpnia, czwartek: Om Shanti Om, reż. Farah Khan
14 sierpnia, piątek: Kochanek, reż. Jean-Jacques Annaud
15 sierpnia, sobota: Dzikie żądze/Blisfully Yours, reż. Apichatpong Weerasethakul
16 sierpnia, niedziela: Euforia, reż. Ivan Vyrypayev
              początek seansów w sierpniu: godz. 21.30 (po zmroku)

KLASYCZNE FILMY NIEMIECKIE Z LAT 20. i 30.   
Metropolis: 13 sierpnia, czwartek, godz. 18:00
Błękitny Anioł: 14 sierpnia, piątek, godz. 18:00 + 15 sierpnia, sobota, godz. 18:30 + 
16 sierpnia, niedziela, godz. 18:30 + 17 sierpnia, poniedziałek, godz. 19.00

OBYWATEL KANE, reż. Orson Welles
16 sierpnia, niedziela, godz. 16:00 + 19 sierpnia, środa, godz. 19:00 
+ 20 sierpnia, czwartek, godz. 20:00

Francuskie Rendez-Vous: JEAN COCTEAU 
18 sierpnia, wtorek, godz. 19.00: Orfeusz

FUTURE SHORTS Extra_03: krótkie filmy z całego świata
20 sierpnia, czewartek, godz. 18.00

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

GORĄCE KINO.LATO na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego 
 13 sierpnia, czwartek: Om Shanti Om, reż. Farah Khan 
14 sierpnia, piątek: Kochanek, reż. Jean-Jacques Annaud
15 sierpnia, sobota: Dzikie żądze/Blisfully Yours, reż. Apichatpong Weerasethakul
16 sierpnia, niedziela: Euforia, reż. Ivan Vyrypayev
              początek seansów w sierpniu: godz. 21.30 (po zmroku)

Om Shanti Om, reż. Farah Khan, Indie 2007, 162'
Bollywood w CSW? Jeśli jest odpowiednio gorąco - czemu nie? Rok 1977. Om Makhija jest statystą marzącym o wielkiej karierze aktora. Beznadziejnie zakochany w heroinie Shanti dwa razy idzie jej na ratunek. Za drugim razem oboje przypłacają to śmiercią, a dusza Oma odradza się w nowo narodzonym synu Rajesha Kapoora. Po 30 latach Om Kapoor jest wielką gwiazdą, ale wspomnienia z poprzedniego wcielenia zaczynają dawać o sobie znać. 
Kochanek/ L'Amant, reż. Jean-Jacques Annaud, Francja/UK/Wietnam 1992, 115'
Ekranizacja autobiograficznej powieści Marguerite Duras. Dosyć skandaliczna historia o erotycznej relacji piętnastolatki ze znacznie starszym mężczyzną. Jakby nie było, ona nieletnia a jemu dzisiaj groziłaby cela. Ale sprawy się toczą w roku 1929 i do tego w Sajgonie, więc nikt nikogo o nic nie oskarża, bo niezbyt zamożna rodzina bohaterki - chociaż nie toleruje związku z powodów rasowych - nie czuje skrępowania w korzystaniu z jego znacznie lepszego statusu materialnego. Atmosferę podgrzewa również fakt istnienia narzeczonej tytułowego kochanka - kobiety z dobrej, zamożnej rodziny. Bez wątpienia mniej rozrywkowej. 

Dzikie żądze/Blisfully Yours, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia/Francja 2002, 125'
Upalne KINO.LATO nie mogłoby odbyć się bez tego filmu, który idealnie oddaje atmosferę bezlitośnie gorącego tajskiego popołudnia (czyli prawie czterdzieści stopni). W trakcie pikniku gdzieś na pograniczu tajsko-birmańskim niespodziewanie rozpala się gorący, jakby temperatury było mało, romans. Sytuację podgrzewa nieciekawe położenie jednego z jego uczestników - chłopak jest w Tajlandii nielegalnym imigrantem. Film to dzieło ikony azjatyckiego, a może i światowego kina niezależnego, który równolegle do sukcesów na światowych festiwalach boryka się z cenzurą na własnym podwórku, gdzie jego filmy mogą być pokazywane w niepełnej wersji ze względu na kontrowersje polityczne i obyczajowe. Pozycja obowiązkowa w kategorii kino współczesne. 

Euforia/Eyforiya, reż. Ivan Vyrypayev, Rosja 2006, 74'
Wyobraźmy sobie bezlitosną miłość, która przychodzi znikąd, tak po prostu, rozpala do granic wytrzymałości, tak, że wszystko przestaje mieć znaczenie. Wyobraźmy sobie, że ta miłość która spotyka dwoje ludzi, którzy nigdy nie kochali, więc nie potrafią sobie z nią poradzić. Wyobraźmy sobie, że miłość ta za nic ma przysięgi małżeńskie i zazdrość wściekłego małżonka, który tej miłości obiektem nie jest. Euforia to piękna bajka, która jeśli nie urzeka historią, to na pewno dzikim krajobrazem, pięknymi zdjęciami tego krajobrazu i porywającą muzyką. 

Gorące KINO.LATO to siódma edycja odbywającego się każdego lata na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego festiwalu KINO.LATO. Program składa się z pokazów filmowych i koncertów, a kolejne odcinki festiwalu mają miejsce w każdy weekend lipca i sierpnia. 
Co roku temat festiwalu koncentrował się wokół poszczególnych gatunków filmowych takich jak: kino fantastyczno-naukowe, western i film drogi. Tym razem jednak tematem przewodnim festiwalu jest nie gatunek, ale motyw upału, gorąca, czyli tego, co z latem i wakacjami kojarzy się najbardziej. Stąd nazwa tegorocznego festiwalu - Gorące KINO.LATO.
W naszej gorącej jak w piekle podróży udamy się zarówno w świat magii, zbrodni i niepohamowanych namiętności, uwikłania w politykę w gorącym klimacie Afryki i Ameryki Południowej, będziemy towarzyszyć bohaterom w ich ucieczce od konwenansów, od społeczeństwa w upał i suszę pustyni. Niejednokrotnie poczujemy smak swobody, radości i wolności towarzyszącej letniej przygodzie. Otulą nas opary absurdu, którymi trudno oddychać w parny, duszny, wakacyjny dzień. Czeka nas lato pełne miłości, podsycające ciekawość i wyobraźnię. Lato, które nie tylko wyzwala seksualne sny i marzenia, ale także prowadzi do konfrontacji z samym sobą - czy to w "zimnej" Austrii czy w tropikalnym klimacie Indii i Indochin.
Pełny repertuar i opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

KLASYCZNE FILMY NIEMIECKIE Z LAT 20. i 30.   
W sierpniowym repertuarze KINO.LABu znalazły się klasyczne filmy niemieckie z okresu międzywojennego: "Gabinet doktora Caligari" Roberta Wiene (1920), "Metropolis" Fritza Langa (1927) i "Błękitny anioł" Josefa von Sternberga (1930). Przegląd trwa do 17 sierpnia.

Metropolis, reż. Fritz Lang, Niemcy 1927, 153'
13 sierpnia, czwartek, godz. 18:00
Jeden z przełomowych filmów w historii kina, początkowo odrzucony przez widzów i krytykę. Monumentalne dzieło opowiadające historię miasta przyszłości, w którym rządzi wąska i uprzywilejowana kasta Myślicieli, żyjących na powierzchni w dobrobycie i Robotników - żyjących w podziemnym mieście, pracujących dla dobra ludzi z powierzchni.
Film zaliczany jest do klasyki kinematografii. Lang wyprzedził epokę i umieścił w tym filmie wszystko, co znamy z historii kina science fiction: futurystyczne miasto, cyborgi, roboty, wielkie maszyny. Dodatkowo film i jego efekty to majstersztyk, osiągnięty bardzo ciężką pracą - każdy efekt powstawał drogą kolorowania kliszy, klatka po klatce, a makiety były robione ręcznie, z wielką dbałością o szczegóły. Do dziś kino fantasty, science fiction i futurystyczne pełnymi garściami korzysta z langowskich koncepcji. 

Błękitny Anioł/ Der Blaue Angel, reż. Josef von Setrnberg, Niemcy 1930, 124' 
14 sierpnia, piątek, godz. 18:00 + 15 sierpnia, sobota, godz. 18:30 + 16 sierpnia, niedziela, godz. 18:30 + 17 sierpnia, poniedziałek, godz. 19.00
Marlena Dietrich stworzyła tu niezapomnianą kreację, wcielając się w postać śpiewaczki kabaretowej, kobiety pozbawionej przesądów, zasad moralnych, odrzucającej gorset obyczajów. Aktorka zaprezentowała tu nowy styl gry, niemal usuwając w cień znakomitego partnera - Emila Janningsa. 
Film opowiada historię profesora pruskiej szkoły, wpadającego w sidła tancerki kabaretowej i staczającego się na dno pod wpływem niszczącego uczucia. Reżyser odważnie, jak na tamte czasy, przedstawił w filmie zagadnienie wyzwolenia seksualnego kobiet. Jest tu aż gęsto od aluzji i symboli o zabarwieniu erotycznym. Klimat ten potęgują piosenki, śpiewane gardłowym, zmysłowym głosem Marleny Dietrich. 

--------------------------------------------------------------------------------

OBYWATEL KANE/ Citizen Kane, reż. Orson Welles, USA 1941, 119'
16 sierpnia, niedziela, godz. 16:00 + 19 sierpnia, środa, godz. 19:00 + + 20 sierpnia, czwartek, godz. 20:00
Kiedy 76 letni Charles Foster Kane, magnat prasowy, na łożu śmierci wypowiada jedno jedyne słowo - "różyczka" wszyscy zgromadzeni w ogromnym zamku Kane'a Xanadu, popadają w konsternację nie mogąc znaleźć powiązania między "różyczką" a życiem Kane'a. Nawet przeprowadzona przez grupę dziennikarzy wnikliwa analiza kronik filmowych nie daje odpowiedzi na pytanie, co mogłaby oznaczać to enigmatyczne sformułowanie.
Jeden z reporterów postanawia na własną rękę rozszyfrować zagadkę. Najpierw poznaje szczegóły nieszczęśliwego dzieciństwa Kane'a, potem przeprowadza wywiady z czterema najważniejszymi postaciami z jego życia. Problem jednak w tym, że żadna z nich nie potrafi wyjaśnić znaczenia "różyczki", a rozwiązanie tej intrygującej kwestii staje się coraz bardziej nieosiągalne.

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU 
18 sierpnia, wtorek, godz. 19.00: ORFEUSZ/ Orphee, Francja 1950, 112'
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty. 

JEAN COCTEAU
Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Do grona jego przyjaciół i współpracowników zaliczali się m.in. Pablo Picasso, Erik Satie, Marcel Proust, Colette, Sergiej Diagilew. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.

--------------------------------------------------------------------------------

FUTURE SHORTS Extra_03 
20 sierpnia, czewartek, godz. 18.00
Future Shorts Extra 3 to wakacyjny, gorący zestaw filmów krótkometrażowych i wideoklipów, w którym niczym w rozżarzonym tyglu mieszają się języki i narody. Będzie to taneczny spacer ulicami Hollywood w teledysku grupy The Presets oraz oscarowa przejażdżka tramwajem w "Schwarzfahrer" Pepe Danquarta. Pokażemy razem z Marcelem Sawickim, na czym polega samotność japońskiego kucharza szybkich zamówień w sercu Los Angeles - miasta uosabiającego coraz bardziej zmniejszający się świat. Kolejne punkty programu obejmą wizytę u posiadacza największej kolekcji płytowej w "The Archive" (reż. Sean Dunne) oraz spotkanie ze złowieszczo uśmiechniętym Zaczarowanym Ołówkiem, który potrafi sprawić, że marzenia stają się rzeczywistością.
Czasem jednak marzenie zamienia się w koszmar, o czym przekona was "Pencil Face" Christiana Simmonsa. Będzie można też zobaczyć, jak wirtualna rzeczywistość skraca dystans między Rumunią a USA w filmie Constantina Popescu "The Yellow Smiley Face". Na zakończenie zaś - wielogłos mieszkańców miasta możliwości - Nowego Jorku.

--------------------------------------------------------------------------------

Bilety na filmy w cenie 10-12 zł.

--------------------------------------------------------------------------------

Festiwal Gorące KINO.LATO zrealizowano dzięki wsparciu Urzędu Miasta St. Warszawy i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, we współpracy z Fundacją Sztuka i Współczesność, Ambasadą Francji, Czeskim Centrum. 
Sponsor Strategiczny: ASTER.
Partnerzy: MediaOne, Citymedia, RedBull. 
Patron techniczny: Webtel.
Patroni medialni: Aktivist, Artinfo, Exclusiv, Elle, Filmweb.pl, Gazeta Wyborcza, Gentleman, Interia.pl, Radio Kampus, KINO, Komputer Świat, Move Out, Pino TV, Sztuka.pl, Świat Obrazu, Warexpo, Warsaw Insider, TVN Warszawa.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 33924 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 57540 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 19107 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 75849 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 68815 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0011.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 16249 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0012.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 16505 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090812/2047e87a/attachment-0013.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB