[KINO.LAB] Francuskie Rendez-Vous z Jeanem Cocteau

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 4 Maj 2009, 16:39:58 CEST


KINO.LAB zaprasza we wszystkie wtorki maja na filmy jednego z największych indywidualistów kina francuskiego JEANA COCTEAU 
--------------------------------------------------------------------------------

JEAN COCTEAU (1889-1963)

Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.
W roku 1918 Jean Cocteau nawiązał romans z 15-letnim wówczas, młodym pisarzem Raymondem Radiguet. To pierwsza wielka miłość poety, której tragiczny koniec nastąpił po pięciu latach. Śmierć kochanka, który zapadł na tyfus, pchnęła Cocteau w uzależnienie od opium. Z problemem tym borykał się przez wiele lat, a skutkiem tych doświadczeń była bardzo osobista książka, wydana w 1930 roku, zatytułowana "Opium". W tym samym roku powstał także pierwszy film Cocteau "Krew poety", będący początkiem trylogii realizowanej na przestrzeni całego życia, a zwanej trylogią orficką.
W latach 40. Jean Cocteau spotkał młodego aktora - Jeana Maraisa, który stał się jego partnerem w życiu prywatnym i zawodowym - dzielili nie tylko wspólne życie, lecz także pasję twórczą. Marais stał się ulubionym aktorem Cocteau, jego inspiracją.

ORFEUSZ/ Orphée, Francja 1950, 112' 
5 i 19 maja, godz. 19.00 / wtorki
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty. 

PIĘKNA I BESTIA/ La Belle et la bete, Francja 1946, 96' 
12 maja, godz. 18.00 + 26 maja, godz. 19.00 / wtorki
Zubożały magnat mieszka w swojej wiejskiej posiadłości z synem Ludovicem i trzema córkami - Félicią, Adélaidą i Bellą. Félicia i Adélaida poniżają najmłodszą Bellę, wykorzystując ją jako swoją służącą. Pewnego dnia wracając z podróży ojciec gubi się w lesie i dociera do dziwnego zamku. Kiedy zrywa różę dla Belli, pojawia się właściciel - pół-człowiek pół-bestia - posiadający magiczną moc. Obiecuje darować mu życie pod warunkiem podarowania mu jednej z jego córek. Bella poświęca się dla ojca i przybywa do zamku, odkrywając że wbrew pozorom Bestia nie jest dzikim zwierzęciem pozbawionych ludzkich uczuć. 

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090504/4c804b1e/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 29849 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090504/4c804b1e/attachment-0002.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 16249 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090504/4c804b1e/attachment-0003.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB