[KINO.LAB] MAJ: Isaac Julien - Jean Cocteau - Krotko po baskijsku - Ernst Lubitsch - Future Shorts

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 27 Kwi 2009, 16:10:01 CEST


PROLETARIUSZE WSZYSTKICH KRAJÓW ŁĄCZCIE SIĘ!
POLAK POTRZEBNY OD ZARAZ, reż. Ken Loach
1 maja, piątek, godz. 16.00 i 20.00
2 maja, sobota, godz. 18.00 + 3 maja, niedziela, godz. 19.00

FILMY ISAACA JULIENA / 4-31 maja
wokół wystawy WESTERN UNION: small boats

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU
ORFEUSZ: 5 i 19 maja, godz. 19.00
PIĘKNA I BESTIA: 12 maja, godz. 18.00 + 26 maja, godz. 19.00 
  
URODZINY KINO.LABu: OBYWATEL KANE 
12 maja, godz. 20.00 - pokaz przedpremierowy

KRÓTKO PO BASKIJSKU / 15-16 maja

LUBITSCH W DRODZE DO HOLLYWOOD / 22-27 maja
filmy Ernsta Lubitscha, m.in. "Sumurn" i "Dzika kotka" z Polą Negri

FUTURE SHORTS FESTIWAL / 28 maja, godz. 20.30
najlepsze krótkie metraże z całego świata

10. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH
25 maja - 4 czerwca

Ponadto:
Jagodowa miłość + Delta + Euforia + Człowiek na linie + Walc z Baszirem + Ekran Otwarty + Kinoterapia: Spotkania na krańcach świata + Wokół holenderskiego Dnia Królowej: Kroonjuwelen: hard times, good times, better times

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

PROLETARIUSZE WSZYSTKICH KRAJÓW ŁĄCZCIE SIĘ! - POLAK POTRZEBNY OD ZARAZ, reż. Ken Loach
1 maja, piątek, godz. 16.00 i 20.00 + 2 maja, sobota, godz. 18.00 + 3 maja, niedziela, godz. 19.00
Z okazji Międzynarodowego Dnia Pracy, zapraszamy na seanse filmu "Polak potrzebny od zaraz" (It's a Free World...) Kena Loacha - brytyjskiego reżysera, zajmującego się przede wszystkim współczesną tematyka społeczną, często wybierającego na bohaterów swoich filmów robotników, bezrobotnych, ludzi wyrażających lewicowe poglądy, do których otwarcie przyznaje się sam Loach. 

Polak potrzebny od zaraz/ It's a Free World..., reż. Ken Loach, Hiszpania/ Niemcy/ Polska/ Wielka Brytania/ Włochy, 2007, 96'
Angie (Kierston Wareing) pracuje w agencji zajmującej się rekrutacją pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej dla brytyjskich przedsiębiorstw. Podczas jednego z wypadów do klubu wraz ze współpracownikami wdaje się w kłótnię z szefem. Skutkuje to natychmiastowym zwolnieniem z pracy. Angie nie traci jednak zapału i postanawia, razem z przyjaciółką Rose, założyć własny biznes o podobnym profilu działalności. Rekrutuje pracowników wprost z ulicy (głównie Polaków), najczęsciej do fabryk i do prac na budowie.


--------------------------------------------------------------------------------

FILMY ISAACA JULIENA - wokół wystawy WESTERN UNION: small boats / 4-31 maja
Isaac Julien jest jednym z najbardziej nowatorskich brytyjskich artystów wideo. Ukończył St. Martin's School of Art, gdzie studiował malarstwo i film artystyczny. W 2001 roku był nominowany do Turner Prize. Jego prace znajdują się w najlepszych kolekcjach światowych - między innymi w Tate Modern, Centrum Pompidou, Muzeum Guggenheima i Hirshhorn. 
W Zamku Ujazdowskim artysta zaprezentuje najnowszą, imponującą pięciokanałową instalację wideo "WESTERN UNION: small boats", która stanowi refleksję na temat kosztów społecznych migracji zarobkowej do Europy. 
W programie filmowym towarzyszącym wystawie znalazły się m.in. najnowszy film Juliena "Derek" z 2008 roku, poświęcony awangardowemu brytyjskiemu artyście Derkowi Jarmanowi, zajmującemu się malarstwem, reżyserią, teatrem literaturą. Jako pierwszy w Wielkiej Brytanii w swoich filmach podejmował otwarcie wątki homoseksualne. Narrację w filmie prowadzi Tilda Swinton, która jest także autorką scenariusza, a sam Jarman określał ją jako swoją największą muzę. 

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU (1889-1963)

Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.
W roku 1918 Jean Cocteau nawiązał romans z 15-letnim wówczas, młodym pisarzem Raymondem Radiguet. To pierwsza wielka miłość poety, której tragiczny koniec nastąpił po pięciu latach. Śmierć kochanka, który zapadł na tyfus, pchnęła Cocteau w uzależnienie od opium. Z problemem tym borykał się przez wiele lat, a skutkiem tych doświadczeń była bardzo osobista książka, wydana w 1930 roku, zatytułowana "Opium". W tym samym roku powstał także pierwszy film Cocteau "Krew poety", będący początkiem trylogii realizowanej na przestrzeni całego życia, a zwanej trylogią orficką.
W latach 40. Jean Cocteau spotkał młodego aktora - Jeana Maraisa, który stał się jego partnerem w życiu prywatnym i zawodowym - dzielili nie tylko wspólne życie, lecz także pasję twórczą. Marais stał się ulubionym aktorem Cocteau, jego inspiracją.

ORFEUSZ/ Orphée, Francja 1950, 112' // 5 i 19 maja, godz. 19.00 / wtorki
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty. 

PIĘKNA I BESTIA/ La Belle et la bete, Francja 1946, 96' // 12 maja, godz. 18.00 + 26 maja, godz. 19.00 / wtorki
Zubożały magnat mieszka w swojej wiejskiej posiadłości z synem Ludovicem i trzema córkami - Félicią, Adélaidą i Bellą. Félicia i Adélaida poniżają najmłodszą Bellę, wykorzystując ją jako swoją służącą. Pewnego dnia wracając z podróży ojciec gubi się w lesie i dociera do dziwnego zamku. Kiedy zrywa różę dla Belli, pojawia się właściciel - pół-człowiek pół-bestia - posiadający magiczną moc. Obiecuje darować mu życie pod warunkiem podarowania mu jednej z jego córek. Bella poświęca się dla ojca i przybywa do zamku, odkrywając że wbrew pozorom Bestia nie jest dzikim zwierzęciem pozbawionych ludzkich uczuć. 

--------------------------------------------------------------------------------

URODZINY KINO.LABu: OBYWATEL KANE/ Citizen Kane, reż. Orson Welles, USA 1941
12 maja, godz. 20.00 - pokaz przedpremierowy
Kiedy 76 letni Charles Foster Kane, magnat prasowy, na łożu śmierci wypowiada jedno jedyne słowo - "różyczka" wszyscy zgromadzeni w ogromnym zamku Kane'a Xanadu, popadają w konsternację nie mogąc znaleźć powiązania między "różyczką" a życiem Kane'a. Nawet przeprowadzona przez grupę dziennikarzy wnikliwa analiza kronik filmowych nie daje odpowiedzi na pytanie, co mogłaby oznaczać to enigmatyczne sformułowanie. Jeden z reporterów postanawia na własną rękę rozszyfrować zagadkę. 
"Obywatel Kane" Wellesa został uznany za jedno z najbardziej przełomowych dzieł w historii kina. Otrzymał 9 nominacji do Oscara, m.in. za najlepszy film roku oraz reżyserię.
 
--------------------------------------------------------------------------------

KRÓTKO PO BASKIJSKU 
Na program złoży się 21 krótkich filmów, podzielonych na trzy bloki, dotykających ważnych i kontrowersyjnych tematów. Na program w KINO.LABie złożą się najlepsze filmy zrealizowane od 2001 do 2007 roku: animacje, dramaty, komedie, filmy eksperymentalne. Filmy zostały nakręcone zarówno przez znanych już reżyserów, jak i tych, którzy dopiero zaczynają karierę.
Filmy były prezentowane podczas wielu festiwali, przeglądów, na których były nagradzane i wyróżnianie. Pokazy w KINO.LABie są jedną z pierwszych prezentacji filmów w Polsce. 

--------------------------------------------------------------------------------

LUBITSCH W DRODZE DO HOLLYWOOD / 22-27 maja (piątek-środa)

Ernst Lubitsch
Urodził się w Berlinie w 1892 roku. W młodości występował w zespole Maxa Reinhardta i grał w krótkich filmach komediowych. Od 1914 roku sam zajął się reżyserią. Jego pierwszymi filmowymi sukcesami były komedia "Księżniczka ostryg" (1919) i kostiumowy film "Madame Dubary" (1919) z Polą Negri.
W ciągu kilku kolejnych lat nakręcił jeszcze kilka filmów, w których wystąpiła Pola Negri: "Carmen" (1918), "Oczy mumii" (1918), "Samurun" (1920), "Dzika kotka" (1921). Szybko został dostrzeżony w Stanach Zjednoczonych i zaangażowany do Hollywood, gdzie zrealizował wkrótce kolejne filmy: "Rositę, śpiewaczkę ulicy" (1923) z Mary Pickford, "Cesarzową" (1924) z Polą Negri.
Udźwiękowienie filmu umożliwiło mu zajęcie się musicalem. Zrealizował wówczas "Paradę miłości" (1929), "Monte Carlo" (1930), "Wesołą wdówkę" (1934). Tworzył również kolejne komedie: "Sztukę życia" (1933), "Ninoczkę" (1939) z Gretą Garbo, "Być albo nie być" (1942) z Carol Lombard.
Jego charakterystyczny styl filmowy określano jako Lubitsh Touch. W 1946 otrzymał Oscara za całokształt twórczości. Rok później zmarł w Hollywood na zawał serca.

Dzika kotka/ Die Bergkatze, wyst. Pola Negri, Niemcy 1921, 82'
22 maja, piątek, godz.19.00
Droga od Schönhauser Allee do Hollywood, reż. Robert Fischer, 2006, 110'
23 maja, sobota, godz.16.00
Nie chcę być mężczyzną/ Ich möchte kein Mann sein, Niemcy 1920, 45'
24 maja, niedziela, godz. 20.00
Ostrygowa księżniczka/ Austernprinzessin, Niemcy 1919, 60'
24 maja, niedziela, godz. 18.30
Anna Boleyn, wyst. Emil Jannings, Henny Porten, Niemcy 1920, 118'
25 maja, poniedziałek, godz.19.00
Sumrun, wyst. Pola Negri, Paul Wegner, Ernst Lubitsch, Niemcy 1920, 103'
27 maja, środa, godz. 20.30

Pełne opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl/info.php?id=257

--------------------------------------------------------------------------------

FUTURE SHORTS FESTIWAL - najlepsze krótkie metraże z całego świata / 28 maja, godz. 20.30
Future Shorts Festiwal kontynuuje dotychczasową tradycję Future Shorts czyli pokazy najlepszych krótkich form filmowych z całego świata, zmieniając częstotliwość i charakter pokazów. Na Future Shorts Festiwal będa pojawiać się filmy najlepsze z najlepszych, nagradzane i wyróżniane na innych festiwalach. 

--------------------------------------------------------------------------------

10. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH / 25 maja - 4 czerwca
Tegoroczny 10. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich jest szóstą ogólnopolską edycją imprezy. Celem Festiwalu jest prezentowanie wszystkich wartościowych form filmowych powstających w Ameryce Łacińskiej, od kasowego kina rozrywkowego po dzieła autorskie i eksperymentalne.
Wydarzeniem Festiwalu będzie pokaz specjalny znakomitego niemego filmu brazylijskiego "Limite" (1931) w reżyserii Mária Peixoto z muzyką na żywo. Pokaz podczas 10. FFLA będzie polską premierą tego filmu.
 
--------------------------------------------------------------------------------

Ponadto:
* Jagodowa miłość/ My Blueberry Nights, reż. Wong Kar Wai, Chiny/ Francja/ Hong Kong 2007: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2677  
* Delta, reż. Kornél Mundruczó, Niemcy/Węgry 2008: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2694  
* Euforia, reż. Ivan Vyrypayev, Rosja 2006: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2695 
* Człowiek na linie/ Man on Wire, reż. James Marsh, USA/ Wielka Brytania 2008 http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2696  
* Walc z Baszirem/ Vals im Bashir, reż. Ari Folman, Francja/ USA/ Izrael 2008: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2697  
* Ekran Otwarty (22 maja, piątek, godz. 20.30) - otwarte formum filmów niezależnych, artystycznych: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2684  
* Kinoterapia: Spotkania na krańcach świata, reż. Werner Herzog (16 maja, sobota, godz. 11.00): http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2690  
* Wokół holenderskiego Dnia Królowej: Kroonjuwelen: hard times, good times, better times, Holandia 2008 (17 maja, godz. 20.00): http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2698

--------------------------------------------------------------------------------

BILETY (poza Kinoterpią i 10. Festiwalem Filmów Latynoamerykańskich): 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).
Bilety na Kinoterapię: 60 zł normalny, 54 zł (10% zniżki) dla studentów SWPS
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 38561 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 66643 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 91665 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 16249 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 15564 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0011.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 100806 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0012.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 73868 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090427/56633ab2/attachment-0013.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB