[KINO.LAB] BRUCE CONNER - pionier teledysku i mistrz found-footage wreszcie w Pl

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pią, 28 Paź 2005, 20:31:53 MEST


3 - 4. listopada Poznań, Stary Browar

5 - 6 . listopada, Warszawa, KINO.LAB CSW

we współpracy z Ambasadą USA w Warszawie oraz Trust for Mututal Understanding

patronat medialny: Warsaw Voice

 

WIELCY AMERYKAŃSCY FILMOWCY EKSPERYMENTALNI
Bruce Conner i inni z Canyon Cinema

________________________________

 

Filmy przedstawi Dominic Angerame - artysta, filmowiec i kurator, od 35 lat dyrektor Canyon Cinema.

  Bruce Conner to wszechstronny artysta tworzący na zachodnim brzegu Stanów Zjednoczonych. Uznanie zdobył przede wszystkim za sprawą swoich rzeźb, asamblaży i eksperymentalnych filmów. Na początku lat 70. Conner związał się na kilka lat z amerykańskim rynkiem galeryjnym a jego prace (głównie rzeźby) pojawiły się we wszystkich ważniejszych amerykańskich muzeach. Po kilku latach Conner zerwał kontakty z nowojorskim, zinstytucjonalizowanym światem sztuki i wrócił na zachodnie wybrzeże, gdzie mieszka i tworzy do dziś. 

  Prace Connera doczekały się uznania ponownie w roku 2000, kiedy to otwarto objazdową, retrospektywną wystawę prac artysty zatytułowaną 2000BC: The Bruce Conner Story. Równocześnie jego film A Movie został wpisany (jako jeden z nielicznych filmów eksperymentalnych) do Rejestru Narodowej Biblioteki Kongresu w Stanach Zjednoczonych, zawierającego listę najwybitniejszych osiągnięć kultury amerykańskiej.
             Filmowe prace Connera są uznawane obok filmów Kennetha Angera za jedną z głównych inspiracji teledysków ery MTV. Związany początkowo z kulturą bitników Conner wprowadzał do swoich filmów już we wczesnych latach 60. bardzo szybki (dziś powiemy "teledyskowy") montaż oraz obrazy wyprzedzające o kilka lat estetykę, która opanowała czasy kontestacji. Ścieżka dźwiękowa jego filmów często składa się z kolaży nagrań popowych. Kultura popularna wykorzystała elementy filmów Connera w uproszczony, przeciwny do zamierzeń artysty sposób. Rozpłynął się gdzieś krytyczny stosunek do amerykańskiej rzeczywistości lat 60., a elementy wizualne zostały przekształcone w kierunku modnej estetyki psychodelicznej i pop-artowskiej. Sam Conner zrealizował na prośbę Briana Eno i Davida Byrne film do jednego z utworów ich przełomowej, samplingowej (techniki będącej de facto dźwiękowym odpowiednikiem found-footage) płyty My Life in A Bush of Ghosts - America is Waiting.



  Ulubioną techniką Connera jest found-footage - jego filmy składają się z przemieszanych fragmentów zapomnianych dokumentów, kronik filmowych i fabularnych filmów klasy B. Ich undergroundowy (tani, "brudny") i nieco melancholijny charakter koreluje z przedstawianą w nich negatywną, choć nie pozbawioną elementów ironii i humoru oceną kondycji współczesnego społeczeństwa. Na przestrzeni niemal 50 lat Bruce Conner zrealizował zaledwie kilkanaście krótkich filmów, które konsekwentnie budują jego "sentymentalnie katastroficzną" wizję artystyczną. Wiele z tych filmów istnieje w kilku, a czasem kilkunastu różnych wersjach co dobitnie świadczy o obsesyjnym perfekcjonizmie Connera, który potrafi pracować nad kilkunastominutowym filmowym kolażem nawet kilka lat.

   

  Jego najważniejsze prace to m.in.: Report (Raport) z 1967 roku, dotyczący zabójstwa Kennedy'ego; Marylin Times Five (Marylin razy pięć) z 1973 roku, zrealizowany przy wykorzystaniu zdjęć z nagą Marylin Monroe; Mongoloid z 1978 roku (z muzyką zespołu Devo); czy America is Waiting (Ameryka czeka) z 1981 roku. Conner od lat związany jest z Canyon Cinema z San Francisco.

   

  Canyon Cinema
  Koniec lat 50. to początki organizowania się niezależnych amerykańskich twórców filmowych, których twórczość często bardzo różniła się pod względem tak formy, jak i treści. Nazywano ich twórcami awangardowymi, undergroundowymi lub eksperymentalnymi, a łączyła ich wspólna wizja twórczości filmowej jako formy osobistej ekspresji, wolnej od ograniczeń i konwencji kina mainstreamowego. Ruch ten niesłychanie zyskał na sile wraz z pojawieniem się w Kalifornii Canyon Cinema - instytucji, która początkowa nazywana była "pływającą filmoteką", a dziś jest jednym z najważniejszych na świecie dystrybutorów kina niezależnego i awangardowego. Filmy znajdujące się w kolekcji CC dokumentują rozwój kina niezależnego od lat 50. po dziś dzień.

   

  Filmy przedstawi Dominic Angerame - artysta, filmowiec i kurator, od 35 lat dyrektor Canyon Cinema. Drugiego dnia przeglądu, obok trzech dłuższych prac Connera zaprezentuje również kilka filmów awangardowych z kolekcji CC - prace Marthy Colburn, Davida Shermana,  Matthiasa Müllera i własną.

   

  Program projekcji w Warszawie:

  5.11 (sobota), godz. 19.00 - Bruce Conner (88')

  Ten second film, 1965, 10''

  Mongoloid, 1978, 4'

  America is Waiting, 1982, 4'

  A Movie, 1958, 12'

  Report, 1963/67, 13'

  Take the 5:10 to Dreamland, 1977, 5'

  Valse Triste, 1979, 5'

  Breakaway, 1966, 5'

  Cosmic Ray, 1961, 4'

  Looking for Mushrooms (Long version), 1961/67, 15'

  Television Assasination, 1963/95, 14'

  The White Rose, 1967, 7'

   

  6.11 (niedziela) godz. 19.00 - Bruce Conner i inni z Canyon Cinema (89')

  Luke, reż. B. Conner, 20'

  Crossroads, reż. B. Conner, 1976, 36'

  Consume, reż. D. Angerame, 2003, 12'

  Evil of Dracula, reż. M. Colburn, 1997, 2'

  Home Stories, reż. M. Müller, 1991, 6'

  Tuning the Sleeping Machine, reż. D. Sherman, 1996, 13'

   

  Kino zastrzega sobie możliwość niewielkich zmian w programie.                                Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ulgowe dla studentów, emerytów i bezrobotnych po okazaniu legitymacji. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab  
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20051028/f4352a99/attachment.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/gif
Size: 20557 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20051028/f4352a99/attachment.gif 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB