[KINO.LAB] Malewicz w filmie

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 23 Lut 2004, 13:42:53 MET


PRZEGLĄD FILMÓW O
KAZIMIERZU MALEWICZU
Przygotowany we współpracy z Instytutem im. A. Mickiewicza
25 – 29. lutego

25 Śr 17.30 Wstęp wygłosi dr Iwona Luba
++ Program I: Kazimierz Malewicz. Czarny kwadrat, reż. Josif Siemionowicz
Pasternak, 1988, 60’ / Kazimierz Malewicz. Przemienienie, reż. Aleksander
Pietrowicz Kriwonos, 1992, 44’
Kazimierz Malewicz. Jeden z największych artystów ХХ wieku - nowator i
reformator, którego artystyczne idee stanowią dorobek kultury naszych
czasów. Kazimierz Malewicz był jednym z artystów, którzy zapoczątkowali
awangardę, twórca nowej metody w sztuce - suprematyzmu, znany światu jako
autor słynnego "Czarnego kwadratu ". Film stanowi próbę wniknięcia w
osobliwy świat artysty, którego twórcze idee obalały utarte wyobrażenie o
sztuce.

Po seansie zapraszamy na lampkę wina.

26 Czw 18.00 Kazimierz Malewicz – przegląd filmów o artyście
Program II: Rosyjska awangarda. Romans z rewolucją, reż. A. P. Kriwonos,
2000, 52’ /
Film о losach czterech wybitnych działaczy awangardy rosyjskiej:
kulturoznawcy, ideologa awangardy - Nikołaja Punina, i artystów Kazimierza
Malewicza, Pawła Filonowa i Władimira Tatlina. Film o sztuce skrywanej przez
długie pięćdziesiąt lat za żelaznymi drzwiami muzealnego magazynu. Film
zdobył główną nagrodę FIPA D'OR BIARRITZ 2000 na 13 Festiwalu International
De Programmes Audiovisuels (FIPA) w Biarritz (Francja) w kategorii
"Najlepszy film dokumentalny".
+++ Kazimierz Malewicz, reż. Arkadij Lwowicz Cyneman, 1989, 21'/
 Sztuka dla milionów, reż. Jacek Petrycki, Tomasz Pobóg-Malinowski, 1983, 18
’

27 Pt 18.00 Kazimierz Malewicz – przegląd filmów o artyście
Program III: Kazimierz Malewicz. Czarny kwadrat, reż. Josif Siemionowicz
Pasternak, 1988, 60’ / Kinooko, reż. Dżiga Wiertow, 1925, 30’
Cykl filmów o Malewiczu uzupełniamy projekcjami 3 filmów (niemych)
najbardziej radykalnego przedstawiciela awangardy filmowej, Wiertowa.
O filmie Kinooko Wiertow powiedział: "Pierwsza w świecie próba stworzenia
dzieła filmowego bez udziału aktorów, dekoratorów, reżyserów, bez
korzystania z atelier, dekoracji i kostiumów. Wszystkie osoby działające
czynią to, co zazwyczaj robią w życiu. Prawdziwy film atakuje za pomocą
kamery naszą rzeczywistość i - ukazując pełne sprzeczności warunki życia
społecznego i materialnego - rozwija tematykę twórczej pracy. (...) Kinocy
idą od tworzywa do utworu filmowego (nie odwrotnie) i nie uważają za
słuszne, by przy rozpoczęciu pracy przedstawiać “scenariusz". Scenariusz
jako twór literackiego koncypowania zniknie w najbliższych latach
całkowicie".

28 Sob 18.00 Kazimierz Malewicz – przegląd filmów o artyście
Program IV: Kazimierz Malewicz. Przemienienie, reż. Aleksander Pietrowicz
Kriwonos, 1992, 44’ / Szósta część świata, reż. Dżiga Wiertow, 1926, 55’
Film Szósta część świata kontynuuje i rozwija temat rewolucji
proletariackiej na Ukrainie. Wykonany został na polecenie Centrali Handlowej
dla reklamowania radzieckich towarów za granicą. Wiertow rozbudował
koncepcję filmu, tworząc poemat o wielkim, bogatym, pracowitym i pokojowym
kraju, rozciągającym się od tajgi po środkowoazjatyckie obszary pustynne, od
wysokich gór po przestwory oceanów.

29 Nd 18.00 Kazimierz Malewicz – przegląd filmów o artyście
Program V: Kazimierz Malewicz, reż. Arkadij Lwowicz Cyneman, 1989, 21’ /
Człowiek z kamerą, reż. Dżiga Wiertow, 1929, 65’
W tym dokumencie Wiertow realizuje w praktyce swoją teorię «kinooka».
Bohaterem filmu nie jest człowiek, lecz właśnie kamera. Widz śledzi, jak
operator pędzi autem przez miasto, wspina się na kominy i wisi na jadącym
pociągu. Szeregi scen przerywane są sekwencjami z laboratorium i montażowni.
Widzowie przeżywają powstawanie filmu. Reżyser, który od czasu rewolucji
październikowej kręci kroniki tygodniowe, odrzuca fikcję w filmach: «Precz z
burżuazyjnymi bajkowymi scenariuszami! Niech żyje życie takim, jakim jest!»
Zamiast tego Wiertow kładzie nacisk na agitacyjne oddziaływanie środków
formalnych takich, jak zbliżenia, rytmiczne rozczłonkowanie i kolorowanie
pojedynczych scen. Oficjalna krytyka radziecka piętnuje jednak jego film
jako formalistyczny: Wiertow wprawdzie wirtuozersko wykorzystuje techniczne
możliwości kamery filmowej, ale nie pokazuje życia codziennego ludzi.
________________________________________________________________
Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość
miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12
71-3 wew. 201 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew.
201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
http://csw.art.pl/kino_lab




Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB