[KINO.LAB] KINO w BUDOWIE - cykl filmów hiszpańskojęzycznych

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pią, 17 Paź 2003, 17:59:53 MEST


Przepraszamy za spóźnienie (wielkie), ale mieliśmy utrudniony dostęp do
serwera i dopiero w tym momencie możemy wysłać następujące zaproszenie:

KINO W BUDOWIE/CINE EN CONSTRUCCION
17 – 20. października
Program przygotowany przez Instytut Cervantesa i Ambasadę Hiszpanii w
Warszawie


17. 10 (piątek), godz. 19.00
         El juego de la silla (Gra w krzesła), reż. Ana Katz, Argentyna
2002, 93’ i spotkanie z reżyserką (z udziałem Iwony Siekierzyńskiej i
Piotra Kobusa, prowadzi Magda Sendecka) pt. Co słychać w naszych kinach?
+ zapraszamy na lampkę hiszpańskiego wina
18. 10 (sob),   godz. 19.00 Historias mínimas (Małe historie), reż.
Carlos Sorin, Argentyna 2002, 93’
   godz. 21.00 Sudeste (Południowy wschód), reż. Sergio Bellotti,
Argentyna 2002, 98’
19. 10 (niedz),  godz. 19.00 La espera (Oczekiwanie), reż. Aldo Garay,
Urugwaj 2002, 63’
20. 10 (pon),   godz. 19.00 t’s for you, reż. Bruno Lázaro,
Hiszpania/Kanada 2002, 102’

KINO W BUDOWIE to inicjatywa, przy której współdziałają „Festival
Internacional de Cine de Donostia–San Sebastián” i Spotkania „Cinémas
d’Amérique Latine de Toulouse”, mająca na celu promocję i pomoc dla
latynoamerykańskich i hiszpańskich pełno-metra-żowych filmów fabularnych
z problemami finansowymi w produkcji, tak by ułatwić im dalszą promocję.

W związku z tym, w październiku, jednocześnie w pięciu miastach zostanie
wyświetlony jeden z piątki filmów, wybranych spośród już ukończonych,
czemu towarzyszyć będzie zawsze projekcja pozostałych czterech w
formacie wideo. Chodzi o Historias mínimas który zostanie zaprezentowany
w Rabacie, El juego de la silla w Warszawie, Sudeste w Utrechcie, La
espera w S?o Paulo, i It’s for you w Manili. Podczas tych premier będą
obecni reżyserzy tych filmów, którzy otworzą dyskusję na ich temat oraz
przedstawią oba wcześniej wspomniane festiwale. Każdego reżysera
przedstawi filmowiec z kraju, w którym odbędzie się pokaz na taśmie
35mm, tworząc nastrój wspólnoty ludzi filmu i otwierając możliwości
nowych kontaktów zawodowych.

El juego de la silla (Gra w krzesła), Argentyna, 2002, 93’
Víctor Lujine mieszka w Kanadzie od wielu lat i wraca, po raz pierwszy,
do Argentyny, delegowany przez swoja firmę. Ma tylko jeden dzień na
odwiedzenie Buenos Aires i spotkanie z rodziną, z którą prawie nie
korespondował. Rodzina Lujine, poruszona jego przybyciem, stara się
nadrobić stracony czas. Odgrywają nieprzerwaną serię rodzinnych rytuałów
na jego cześć i usiłują okazać mu swoją miłość. Zabawy, piosenki i
posiłki wypełniają jego krótki pobyt. Wymuszona próba utrzymania
nietkniętymi dawnych więzi kończy się niespodziewanym finałem.

Przychodzisz na jedno z wielu, podobnych do wszystkich poprzednich,
spotkań rodzinnych. Serdecznie się witasz i wieszasz płaszcz. Prawie nie
rozmawiając z pozostałymi, siadasz na końcu długiego stołu. Potem,
wygodnie oddalony od reszty, nalewasz sobie lampkę wina. Powoli, trochę
pod wpływem alkoholu i jakby z pewnego oddalenia, obserwujesz swoich
krewnych, którzy jak mali bohaterowie, dyskutują na temat zwykłych
czynności i jedzenia. Nagle zdajesz sobie sprawę, żę te uświęcone
tradycje rodzinne stały się dziwne i niezrozumiałe. Cieniutka linia
dzieląca „normalność” od „szaleństwa” gdzieś się rozmyła  i zaczynasz
pytać się samego siebie o naturę tych postaci i, rzecz jasna, o swoją
tym bardziej. Ana Katz

Ana Katz (Buenos Aires, Argentyna, 1975)
Reżyser i scenarzysta. Aktorka i reżyser teatralny. Odbyła studia na
Fundación Universidad del Cine (FUC) w Buenos Aires, gdzie uzyskała
dyplom z reżyserii. W czasie studiów reżyserowała liczne filmy
krótkometrażowe, między innymi jej film Ojalá corriera viento (Oby
powiał wiatr) brał udział w festiwalach w S?o Paulo (Brazylia), Meksyku,
Kijowie, Rotterdamie, Hawanie i Mar del Plata (Argentyna). Studiowała
także aktorstwo na różnych uczelniach i uczestniczyła w wielu
inscenizacjach teatralnych. Sztuką El juego de la silla (Gra w krzesła)
zdobyła nagrodę razem z teatrem San Martín i była nominowana do nagrody
ACE dla Najlepszego Reżysera. Współpracowała jako asystent reżysera
Pablo Trapero przy kręceniu Mundo grúa (1999). Obecnie wykłada w
Katedrze Reżyserii Filmowej na FUC i pracuje nad scenariuszem El amigo
francés (Francuski przyjaciel), swojego nowego filmu pełnometrażowego.
El juego de la silla (Gra w krzesła), jej pierwsze dzieło fabularne,
otrzymało I Nagrodę „Casa de América” Pomocy dla Kina
Latynoamerykańskiego, 2002.
Historias minimas   (Małe historie)
Tysiące kilometrów na południe od Buenos Aires, troje bohaterów
podróżuje pustymi drogami południowej Patagonii. Don Justo,
osiemdziesięciolatek, emerytowany właściciel sklepu z towarami
kolonialnymi i gospodarstwa domowego. Roberto, lat czterdzieści,
podróżujący w interesach. I María Flores, dwadzieścia pięć lat, ze swoją
córeczką. Ich podróże naznaczone są niezwykłością i chociaż każde z nich
podróżuje na własny rachunek, to na tych pustych drogach patagońskich
ich historie i marzenia przeplatają się ze sobą.
La espera   (Oczekiwanie)
Matka, córka, sąsiad. Razem i osobno, te osoby kultywują swoje
frustracje i pretensje w anonimowych, pustych przestrzeniach, ciągnąc
głuche i chore kontakty oparte na wzajemnej zależności. Elena, córka
znajduje sposób by zmienić sposób życia, w nowym związku z Ernesto, ale
na przeszkodzie staje czyjaś intryga, bo zaczyna otrzymywać listy od
tajemniczego wielbiciela.
Sudeste   (Południowy wschód)
Film jest magiczną podróżą przez rzekę i stanowi udaną kombinację mitów
z napięciem intrygi kryminalnej, na fascynującym tle wysp tworzących
deltę rzeki Paraná. Boga, młody człowiek urodzony na wyspie jest
świadkiem przeczutej i przyjętej ze spokojem śmierci swojego ojca,
Starego. Taki jest punkt, z którego startuje Boga, i który postrzega
jako początek swojej prawdziwej wolności. Rybak z konieczności, wnikliwy
obserwator rzeki, rozpoczyna podróż, która nie ma określonego celu. Na
losy Bogi rzucają swój cień inne postacie z marginesu, które nawiedzają
przestrzeń, uznaną przez niego za własną. Ponieważ rzeka to nie tylko
prądy czy wyspy, ale również brzegi, z których w główny nurt spadają
wszelkie odpadki. Na skutek spotkania z Cabecitą, mieszanką głupca i
świętego, a potem z Pampą, działającym na brzegu przestępcą, przemoc i
występek, wespół z rzeką, przyspieszają i komplikują akcję filmu. Ale
rzeka, stanowiąc wyjaśnienie historii, pozostaje cały czas monotonnym
świadkiem codziennych zdarzeń.
It’s for you
Julian, student z Toronto, wraca z podróży do Barcelony, gdzie zakochał
się w dziewczynie zwanej Sundra. Julian decyduje się wysyłać jej listy w
formacie wideo. Nagrywa swoje codzienne zajęcia. Początkowo, Sundra
zapomina o nim, ale zainteresowanie wraca po otrzymaniu pierwszego
„listu”. Taśmy Juliana stają się coraz bardziej introspekcyjne, aż do
dnia, kiedy dzwoni do Sundry o siódmej rano i słyszy w słuchawce męski
głos. Sundra przekona Juliana żeby on też miał kochanki i żeby wysyłał
jej swoje doświadczenia nagrane na wideo, tak by oboje ich zaznali. Po
wielu spotkaniach i napadzie depresji, Julian odkrywa, co powinien
zrobić.

_________________________________________________________________
Bilety w cenie 8 zł, 10 zł. na otwarcie, 12 zł na dwa seanse) do nabycia
w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca
nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 160 do odbioru
najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 160. Stałe informacje
o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab





Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB