[KINO.LAB] przegląd filmowy MySCI-FIcation/ MySCI-FIkacja

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 10 Cze 2003, 16:33:51 MEST


Zapraszamy na przeglad filmowy
MySCI-FIkacja / MySCI-FIcation
12-15. czerwca
Przegląd przygotowany we współpracy z Instytutem Słowackim w Warszawie

12.06, Czw     19.00  Dezerterzy i pielgrzymi, reż. Juraj Jakubisko,
Włochy/Czechosłowacja 1968, 101`
13. 06, Pt     21.30  Człowiek, który kłamie, reż. Alain Robbe-Grillet,
Francja/Czechosłowacja 1969, 93`
14. 06 Sob 19.00 Eden i póĽniej, reż. Alain Robbe-Grillet,
Francja/Czechosłowacja 1970, 93`
                     20.30  Trzeci smok, reż. Peter Hledík,
Czechosłowacja 1985, 72`
15.06 Niedz 20.30  Jestem znikąd (I am from Nowhere), reż. Georg Misch,
Austria 2002 (film w słowackiej wersji językowej z angielskimi napisami)

Seanse będą poprzedzone projekcjami słowackich filmów krótkometrażowych:

Vesmirna odysea II / Odyseja kosmiczna II, reż. Jan Sverak, 1988, 16’
Cerna sobota / Czarna sobota, reż. Petr Slaby
Vynález krásy / Wynalezienie piękna, reż. Pavel Klusák, 20`
Ocet, reż. Vít Klusák, 2001, 21`
Obec B / Wioska B, reż. Filip Remunda, 2002, 25‘

Replika festiwalu filmowego odbywającego się co roku w Strecnie na
Słowacji. Hasło tegorocznego festiwalu odnosi się ogólnie do kwestii
mistyfikacji, science-fiction i kreacji w filmie. Prezentowane filmy
(min. Zbiegowie i pątnicy Juraja Jakubisko, autora niezapomnianej
Tysiącletniej pszczoły oraz dwa eksperymentalne, wyprodukowane w
Czechosłowacji obrazy w reżyserii Alaina Robbe-Grilleta, czołowego
twórcy francuskiej „nowej powieści”) oraz film o wiosce, z której
pochodzi Andy Warhol łączy kreacyjne podejście do materii filmowej,
apokaliptyczna poetyka, poszukiwanie prawdy na obrzeżach akceptowanej
przez ogół rzeczywistości – we śnie, marzeniu, halucynacji. W końcu,
nawet najbardziej nierealne wizje mogą okazać się prorocze...

Zbiegowie i pątnicy (Zbehovia a pútnici), reż. Juraj Jakubisko
Trzy filmowe nowele, pełne fantazji, absurdu i stylizowanego atawizmu są
swoistym ostrzeżeniem przed ciemną stroną ludzkiej natury
Cz. 1 – “Zbiegowie” opowiada o przygodach cygańskiego dezertera, który
wyrwawszy się z okopów I wojny światowej powraca do rodzinnej wioski, i
nieoczekiwanie wpada w oko cyklonu rozszalałych ludzkich namiętności,
które wywołują potworny kataklizm.
Cz.2 – “Dominika” – to historia przypadkowego spotkania pod koniec wojny
grupy niemieckich żołnierzy z oddziałem partyzantów dowodzonych przez
pijanego oficera. W ogólnym zamieszaniu zginie wielu niewinnych ludzi,
którzy przypadkowo znaleĽli się w nieodpowiednim miejscu w niewłaściwym
momencie.
Cz.3 – “Pątnicy” rozgrywa się w świecie po katastrofie atomowej.
Podziemny schron, przywodzący na myśl dom wariatów pełen jest
zdziwaczałych starców. Śmierć (w “Zbiegach” – fircykowaty Biały Huzar,
hitlerowski oficer w “Dominice”) – tutaj ukazana jako bezzębny
staruszek, wybiera się na skażoną powierzchnię Ziemi wraz z młodą
pielęgniarką, Ewą. Tam, uzmysłowiwszy sobie bezsens własnego istnienia,
umiera. Po części barokowa, po części ekspresjonistyczna, halucynacyjna
scenografia opiera się na motywach zaczerpniętych z naiwnej sztuki
ludowej. Wykorzystując alegorię i tworząc abstrakcyjne postacie
pozbawione motywacji psychologicznej Jakubisko nawiązuje do
średniowiecznej poezji i ludowego teatru.
Premiera odbyła się w 1968 roku na festiwalu w Wenecji, ale film nie
pojawił się póĽniej w kinach za sprawą protestów cenzury. Dalsze dzieje
filmu są również symptomatyczne. Negatyw „Zbiegów” zaginął, a jedyna
istniejąca kopia (z hiszpańskimi napisami) ocalała tylko dlatego, że
film został sprzedany do Kolumbii.

Mężczyzna, który kłamie (Muľ, ktorý luľe), reż. Allain Robe-Grillet
 Po wojnie, w malej wiosce w górach pojawia się mężczyzna o imieniu
Borys. W miejscowej knajpie dowiaduje się o zniknięciu pewnego mężczyzny
- Jana Robina. Borys zjawia się w domu Jana, przedstawia jego rodzinie
jako przyjaciel zaginionego i opowiada zmyśloną historię jego śmierci.
J.L. Trintignant kapitalnie oddaje dwuznaczny charakter głównego
bohatera, który czasem wydaje się być szczery aż do granic bólu, a
czasem pokazywany jest z ironicznym dystansem. Robbe-Grillet (założyciel
i główny przedstawiciel francuskiej „nowej powieści” w swojej twórczości
wskazuje na niejednoznaczność wydarzeń, które mogą równie dobrze okazać
się wymysłami lub marzeniami sennymi) demonstruje, że narracja może być
zwodnicza – Borys swoimi opowieściami omamia kelnerkę w knajpie oraz
trzy młode kobiety – Marie, Sylwię i Laurę. Punkt widzenia zmienia się w
zależności od okoliczności – bohaterowie okazują się zdrajcami i
odwrotnie. Na końcu, Borys przeczuwający nieuchronny powrót Jana,
zmienia się w niego i opowiada całą historię zdrady i zemsty z punktu
widzenia tego ostatniego. Robbe-Grillet zrealizował swój film we
współpracy z bratysławskim filmowym studiem „Koliba” - warto zwrócić
uwagę na kilka ciekawostek: scenę, w której oficer niemiecki w pierwszej
wersji wyzwolenia Jana Robina z więzienia czyta dziennik PRAWDA, i datę
bratysławskiej premiery: 21. sierpień 1968.

Eden i póĽniej (Eden a potom), reż. Alain Robbe-Grillet
Drugi film zrealizowany przez Alaina Robbe-Grilleta we wspólpracy ze
słowackim laboratorium filmowym "Koliba”. Robbe-Grillet w swoich
dziełach literackich i filmowych kładł nacisk nie tyle na wyrazisty
rozwój akcji, co “grę” postaci i przedmiotów pozbawioną szczególnej
motywacji psychologicznej, dbając przy tym o wyrazistą metaforyczność
wypowiedzi. Niejasna kryminalna historia o skradzionym obrazie przeradza
się w spekulatywne rozważania na temat roli języka. W kawiarni Eden
spotyka się grupa studentów, odgrywających improwizowane spektakle.
Wraz z pojawieniem się egzotycznego obcokrajowca Duchemina rozwija  się
romans... Zakochana dziewczyna nagle przenosi się na afrykańską wyspę,
gdzie spotyka znajomych z kawiarni. To oni okażą się być złodziejami,
którzy za wszelką cenę będą starali się zdobyć upragniony obraz.
Igrająca z konwencjami poetyka Robbe-Grilleta, płynnie przechodząca od
rzeczywistości do świata wyobraĽni niektórym z pewnością wyda się
nieznośna i nieprzyswajalna.

Trzeci smok (Tretí ąarkan), reż. Peter Hledik
Film fantastyczny dla młodzieży o  sennych awanturach trzech uczniów,
którzy za pomocą rakiety wyruszają na nieznaną planetę Luridę,
zamieszkaną przez cywilizację podobna do naszej. Jednak jej destrukcyjny
charakter doprowadzi do apokalipsy... Wszyscy czekają na pomoc,  która
nie nadchodzi. Legenda, teraĽniejszość, przeszłość i przyszłość Ziemi
przedstawiono tu w uproszczonej formie.

Jestem znikąd (I am from Nowhere), reż. Georg Misch
 Mikova to mała wioska w słowackich górach, blisko granicy z Polską.
Upadek żelaznej kurtyny nie wpłynął zbytnio na życie tutejszych
mieszkańców. Tak jak przedtem wodę czerpią ze studni, każdy
przejeżdżający samochód wywołuje sensację, a system głośników
rozmieszczonych wzdłuż drogi wciąż wykorzystywany jest do nadawania
ogłoszeń i patriotycznej muzyki. Mieszkają tu krewni niejakiego Andrijko
Varholi, którzy do momentu kiedy w TV nadano informację o jego śmierci,
myśleli, że zarabia na życie jako malarz pokojowy. Mikovą od Manhattanu
dzieli podobny dystans jak rusińskie ikony i pop-art albo Andrijkę
Varhola od Andy’ego Warhola.
_________________________________________________________________
Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 201 do odbioru najpóĽniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
csw.art.pl/kino_lab
MySCI-FIkacja
12-15. czerwca
Przegląd przygotowany we współpracy z Instytutem Słowackim


12.06, Czw 19.00  Dezerterzy i pielgrzymi, reż. Juraj Jakubisko,
Włochy/Czechosłowacja 1968, 101`
13. 06, Pt 21.30  Człowiek, który kłamie, reż. Alain Robbe-Grillet,
Francja/Czechosłowacja 1969, 93`
14. 06 Sob 19.00 Eden i póĽniej, reż. Alain Robbe-Grillet,
Francja/Czechosłowacja 1970, 93`
                       20.30  Trzeci smok, reż. Peter Hledík,
Czechosłowacja 1985, 72`
15.06 Niedz 20.30  Jestem znikąd (I am from Nowhere), reż. Georg Misch,
Austria 2002 (film w słowackiej wersji językowej z angielskimi napisami)

Seanse będą poprzedzone projekcjami słowackich filmów krótkometrażowych.

Replika festiwalu filmowego odbywającego się co roku w Strecnie na
Słowacji. Hasło tegorocznego festiwalu odnosi się ogólnie do kwestii
mistyfikacji, science-fiction i kreacji w filmie. Prezentowane filmy
(min. Zbiegowie i pątnicy Juraja Jakubisko, autora niezapomnianej
Tysiącletniej pszczoły oraz dwa eksperymentalne, wyprodukowane w
Czechosłowacji obrazy w reżyserii Alaina Robbe-Grilleta, czołowego
twórcy francuskiej „nowej powieści”) oraz film o wiosce, z której
pochodzi Andy Warhol łączy kreacyjne podejście do materii filmowej,
apokaliptyczna poetyka, poszukiwanie prawdy na obrzeżach akceptowanej
przez ogół rzeczywistości – we śnie, marzeniu, halucynacji. W końcu,
nawet najbardziej nierealne wizje mogą okazać się prorocze...

Zbiegowie i pątnicy (Zbehovia a pútnici), reż. Juraj Jakubisko
Trzy filmowe nowele, pełne fantazji, absurdu i stylizowanego atawizmu są
swoistym ostrzeżeniem przed ciemną stroną ludzkiej natury
Cz. 1 – “Zbiegowie” opowiada o przygodach cygańskiego dezertera, który
wyrwawszy się z okopów I wojny światowej powraca do rodzinnej wioski, i
nieoczekiwanie wpada w oko cyklonu rozszalałych ludzkich namiętności,
które wywołują potworny kataklizm.
Cz.2 – “Dominika” – to historia przypadkowego spotkania pod koniec wojny
grupy niemieckich żołnierzy z oddziałem partyzantów dowodzonych przez
pijanego oficera. W ogólnym zamieszaniu zginie wielu niewinnych ludzi,
którzy przypadkowo znaleĽli się w nieodpowiednim miejscu w niewłaściwym
momencie.
Cz.3 – “Pątnicy” rozgrywa się w świecie po katastrofie atomowej.
Podziemny schron, przywodzący na myśl dom wariatów pełen jest
zdziwaczałych starców. Śmierć (w “Zbiegach” – fircykowaty Biały Huzar,
hitlerowski oficer w “Dominice”) – tutaj ukazana jako bezzębny
staruszek, wybiera się na skażoną powierzchnię Ziemi wraz z młodą
pielęgniarką, Ewą. Tam, uzmysłowiwszy sobie bezsens własnego istnienia,
umiera. Po części barokowa, po części ekspresjonistyczna, halucynacyjna
scenografia opiera się na motywach zaczerpniętych z naiwnej sztuki
ludowej. Wykorzystując alegorię i tworząc abstrakcyjne postacie
pozbawione motywacji psychologicznej Jakubisko nawiązuje do
średniowiecznej poezji i ludowego teatru.
Premiera odbyła się w 1968 roku na festiwalu w Wenecji, ale film nie
pojawił się póĽniej w kinach za sprawą protestów cenzury. Dalsze dzieje
filmu są również symptomatyczne. Negatyw „Zbiegów” zaginął, a jedyna
istniejąca kopia (z hiszpańskimi napisami) ocalała tylko dlatego, że
film został sprzedany do Kolumbii.

Mężczyzna, który kłamie (Muľ, ktorý luľe), reż. Allain Robe-Grillet
 Po wojnie, w malej wiosce w górach pojawia się mężczyzna o imieniu
Borys. W miejscowej knajpie dowiaduje się o zniknięciu pewnego mężczyzny
- Jana Robina. Borys zjawia się w domu Jana, przedstawia jego rodzinie
jako przyjaciel zaginionego i opowiada zmyśloną historię jego śmierci.
J.L. Trintignant kapitalnie oddaje dwuznaczny charakter głównego
bohatera, który czasem wydaje się być szczery aż do granic bólu, a
czasem pokazywany jest z ironicznym dystansem. Robbe-Grillet (założyciel
i główny przedstawiciel francuskiej „nowej powieści” w swojej twórczości
wskazuje na niejednoznaczność wydarzeń, które mogą równie dobrze okazać
się wymysłami lub marzeniami sennymi) demonstruje, że narracja może być
zwodnicza – Borys swoimi opowieściami omamia kelnerkę w knajpie oraz
trzy młode kobiety – Marie, Sylwię i Laurę. Punkt widzenia zmienia się w
zależności od okoliczności – bohaterowie okazują się zdrajcami i
odwrotnie. Na końcu, Borys przeczuwający nieuchronny powrót Jana,
zmienia się w niego i opowiada całą historię zdrady i zemsty z punktu
widzenia tego ostatniego. Robbe-Grillet zrealizował swój film we
współpracy z bratysławskim filmowym studiem „Koliba” - warto zwrócić
uwagę na kilka ciekawostek: scenę, w której oficer niemiecki w pierwszej
wersji wyzwolenia Jana Robina z więzienia czyta dziennik PRAWDA, i datę
bratysławskiej premiery: 21. sierpień 1968.

Eden i póĽniej (Eden a potom), reż. Alain Robbe-Grillet
Drugi film zrealizowany przez Alaina Robbe-Grilleta we wspólpracy ze
słowackim laboratorium filmowym "Koliba”. Robbe-Grillet w swoich
dziełach literackich i filmowych kładł nacisk nie tyle na wyrazisty
rozwój akcji, co “grę” postaci i przedmiotów pozbawioną szczególnej
motywacji psychologicznej, dbając przy tym o wyrazistą metaforyczność
wypowiedzi. Niejasna kryminalna historia o skradzionym obrazie przeradza
się w spekulatywne rozważania na temat roli języka. W kawiarni Eden
spotyka się grupa studentów, odgrywających improwizowane spektakle.
Wraz z pojawieniem się egzotycznego obcokrajowca Duchemina rozwija  się
romans... Zakochana dziewczyna nagle przenosi się na afrykańską wyspę,
gdzie spotyka znajomych z kawiarni. To oni okażą się być złodziejami,
którzy za wszelką cenę będą starali się zdobyć upragniony obraz.
Igrająca z konwencjami poetyka Robbe-Grilleta, płynnie przechodząca od
rzeczywistości do świata wyobraĽni niektórym z pewnością wyda się
nieznośna i nieprzyswajalna.

Trzeci smok (Tretí ąarkan), reż. Peter Hledik
Film fantastyczny dla młodzieży o  sennych awanturach trzech uczniów,
którzy za pomocą rakiety wyruszają na nieznaną planetę Luridę,
zamieszkaną przez cywilizację podobna do naszej. Jednak jej destrukcyjny
charakter doprowadzi do apokalipsy... Wszyscy czekają na pomoc,  która
nie nadchodzi. Legenda, teraĽniejszość, przeszłość i przyszłość Ziemi
przedstawiono tu w uproszczonej formie.

Jestem znikąd (I am from Nowhere), reż. Georg Misch
 Mikova to mała wioska w słowackich górach, blisko granicy z Polską.
Upadek żelaznej kurtyny nie wpłynął zbytnio na życie tutejszych
mieszkańców. Tak jak przedtem wodę czerpią ze studni, każdy
przejeżdżający samochód wywołuje sensację, a system głośników
rozmieszczonych wzdłuż drogi wciąż wykorzystywany jest do nadawania
ogłoszeń i patriotycznej muzyki. Mieszkają tu krewni niejakiego Andrijko
Varholi, którzy do momentu kiedy w TV nadano informację o jego śmierci,
myśleli, że zarabia na życie jako malarz pokojowy. Mikovą od Manhattanu
dzieli podobny dystans jak rusińskie ikony i pop-art albo Andrijkę
Varhola od Andy’ego Warhola.

_________________________________________________________________
Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 201 do odbioru najpóĽniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
csw.art.pl/kino_lab





Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB