[KINO.LAB] Tacy jesteśmy , cz.II

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pią, 25 Kwi 2003, 15:25:10 MEST

Szanowni Państwo!
Zapraszamy na drugą część pokazu filmów o problemie upośledzenia
umysłowego:

26. 04. (sobota), godz. 17.00 --------- Elling, reż. Petter Naess,
Norwegia 2001, 89’
27.04. (niedziela), godz. 17.00 ---------------- Filmy krótkometrażowe i
dokumentalne:

ROZWÓJ, 2001, reż. Borys Lankosz, scenariusz: Marcin Koszałka, Borys
Lankosz, 45’
W samym środku Ojcowskiego Parku Narodowego stoi dom. Znalazło w nim
schronienie siedemdziesięciu starszych schorowanych mężczyzn. Są wśród
nich niepełnosprawni, upośledzeni, obłąkani, niewidomi, głuchoniemi.
Czekają na śmierć. Próbują walczyć z tak bardzo ograniczającą ich
materią. Każdy przejaw wyjścia na zewnątrz, w kierunku drugiej istoty
staje się niesłychanie podniosłym aktem. Ich duchowym zwycięstwem.

TO SME MY, reż i zdj. Jana Pirohova, Słowacja 2000, ok. 25’
Ciepła opowieść o upośledzonych ludziach, którzy mimo wielu przeszkód
odnaleźli miejsca, w których są potrzebni. - „Srebrny Dinozaur” na
festiwalu ETIUDA 2002

STĘPEM, MARSZ..., reż. Andrzej Titkow, 1999, 26 ‘
Michał mówi o sobie: jestem dobry, mądry, uczciwy, nie kłamię, sprzątam
w pokoju, pomagam mamie... chcę być gwiazdorem, chcę być sławny. Ma
siedemnaście lat. Jego marzenia są podobne do pragnień innych
nastolatków, lecz w odróżnieniu od nich dopiero zdobywa wiadomości i
umiejętności, jakie oni wynieśli z pierwszych klas szkoły podstawowej.
Za to uczestniczy w zajęciach, o których być może śni niejeden z nich.
Michał urodził się z zespołem Downa. (...)
Michał jest inny i inny jest jego świat, w który próbuje wprowadzić
widzów jak umie, chwilami nieporadnie. Odmienność tego skośnookiego
chłopca budzi sympatię. A film, mieszający dokumentalny zapis z poetycką
impresją, obala stereotypowe przekonania o upośledzeniu i zarazem
pokazuje trud i radość pokonywania ograniczeń wynikających z
genetycznych obciążeń, które nie muszą być tak ciężkie, jeśli
dźwigającemu je da się szansę. [źródło: www.tvp.com.pl]

PAWEŁ, reż. Jacek Bławut, 1998, 26‘
Filmowa opowieść o wyjątkowym młodzieńcu, Pawle Moszczyńskim.
Upośledzony umysłowo stał się światową gwiazdą olimpiad specjalnych.
Sport pomógł mu wywalczyć sobie w życiu i osiągnąć to, czego niejeden w
pełni sprawny mógłby mu pozazdrościć.

Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 201 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
csw.art.pl/kino_lab