[KINO.LAB] ponowny pokaz filmu Sobibór

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 22 Kwi 2003, 17:28:31 MEST

Szanowni Państwo!

Instytut Francuski w Warszawie i KINO.LAB CSW
przepraszają za brak seansu 19. kwietnia
i ponownie zapraszają na pokaz filmu
Sobibór,
w reż. Claude’a Lanzmanna, Francja, 1982, 95’

który odbędzie się w sali kinowej CSW Zamek Ujazdowski
we środę 30. kwietnia o godz. 18.45

Dokument „Sobibór”, ukończony przez reżysera w 2001 r., zawiera
wstrząsający obraz obozowej rzeczywistości roku 1943, historię buntu i
masowej ucieczki więźniów sobiborskiego obozu zagłady. Była to jedyna
tego typu udana ucieczka w czasie II wojny światowej.
Zasadniczą część filmu stanowi wstrząsająca rozmowa z jednym z
nielicznych żyjących uczestników ucieczki i współorganizatorem powstania
w Sobiborze. Na konferencji prasowej w Łodzi Claude Lanzmann przyznał,
że temat powstania w Sobiborze pojawił się podczas kręcenia materiałów
do filmu „Shoah”. W 1979 r. przeprowadził on w Izraelu rozmowę z jednym
ze współorganizatorów powstania w obozie. „Wtedy tej rozmowy nie mogłem
włączyć do ‘Shoah’, ponieważ nie pasowała do architektury tego filmu.
Wiedziałem jednak, że ta rozmowa to rzecz bardzo mocna i ważna. Problem
polegał na tym, jak z tego zrobić film kinowy. Musiałem nakręcić
miejsca, krajobrazy, potrzebowałem opowiedzieć historię tego człowieka.
To wszystko wymagało czasu i dlatego ten film powstał tyle lat później”
– mówił Lanzmann. Claude Lanzmann (ur. w 1925 r. w Paryżu) pierwszy swój
film „Dlaczego Izrael” zrealizował w 1973 roku. Ogromne uznanie i sławę
przyniosło mu dzieło o holokauście - „Shoah” z 1985 r. Praca nad tym
dziewięcioipółgodzinnym dziełem zajęła Lanzmannowi 11 lat, a sam montaż
trwał pięć lat. Film prezentowany był w ponad 80 krajach.

WSTĘP WOLNY !!!!!!!!!