KOBIETA Z KAMERĄ cz. II - pokazy, warsztaty + wykład

Ulka Sniegowska snieg w csw-cca.pl
Śro, 13 Lis 2002, 16:53:09 MET


KOBIETA Z KAMERˇ, cz. II, przegląd filmów kobiecych
+ prezentacja organizacji WOMEN MAKE MOVIES (Nowy Jork)
oraz warsztaty Distribution and Managment in Film
15 – 21. listopada 2002
KINO.LAB, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Program przygotowany przy współpracy z
Ambasadą USA w Warszawie, Trust for Mutual Understanding
Sponsor: INTERTEXT

Festiwal KOBIETA Z KAMERˇ ma na celu prezentację nieznanych polskiej
publiczności eksperymentalnych i artystycznych filmów i taśm wideo
najważniejszych reżyserek z całego świata zgromadzonych przez drugą
(obok londyńskiej CINENOVy, prezentowanej w kwietniu br.)
najważniejszych organizacji zajmujących się produkcją, dystrybucją i
promocją filmów kobiet i o kobietach, WOMEN MAKE MOVIES (obchodzącej w
tym roku 30tolecie działalności) z Nowego Jorku.
Filmy mają zarówno postać fabuł jak i dokumentów i animacji, tak
klasyków jak i nowych nabytków z ostatnich lat. Wśród autorek filmów
znanych z polskich ekranów pojawią się filmy krótkometrażowe Jane i Anny
Campion, Agnes Vardy i Sally Potter. Wiele miejsca zajmują w programie
filmy kobiet z pozaeuropejskich kręgów kulturowych, szczególnie krajów
arabskich (Mona Hatoum, Kim Langiotto, Trin T Minh-ha, Tracey Moffat).
Większość prac, szczególnie dokumentów, odnosi się do kwestii
psychologicznych i społecznych (takich jak rak piersi w Body Beautiful
Ngozi Onwurah, prostytucja i wyzysk w Performing the Border Ursuli
Bienmann, wyobcowanie we własnym domu w Basement Girl Midi Onodera,
emigracja realna i wewnętrzna) i rasowych, a także poszukiwania dla nich
stosownego filmowego języka wyrazu. W przeglądzie znalazły się również
klasyczne pozycje teorii feministycznej takie jak Thriller Sally Potter
czy Lady Lazarus (na podstawie poezji Sylvii Plath).
Przegląd ma na celu podniesienie świadomości o artystycznych formach
wypowiedzi i filmie jako narzędziu społecznym. Dlatego też istotnym
elementem uzupełniającym przegląd filmów będzie wykład Debry Zimmerman
prowadząceji WMM o metodach działania organizacji tego typu z
perspektywy 30 lat działalności.

WOMEN MAKE MOVIES (www.wmm.com) to wielokulturowa, wielorasowa
organizacja typu non–profit zrzeszająca artystów medialnych. Jej
zadaniem jest produkcja, promocja, dystrybucja i prezentowanie
niezależnych filmów kinowych oraz wideo tworzonych przez kobiety i o
nich opowiadających. WMM powstała w 1972 roku na fali sprzeciwu wobec
nikłej i nieadekwatnej obecności kobiet w mediach.
 Wspieranie dystrybucji jest najistotniejszym programem realizowanym
przez WMM. Jako najważniejszy dystrybutor filmów kobiecych w Ameryce
Północnej WMM współpracuje z organizacjami i instytucjami
wykorzystującymi do realizacji swoich programów niekomercyjne,
edukacyjne instytucje takie jak: centra sztuki medialnej, muzea, galerie
sztuki, uczelnie i inne instytucje non–profit od szpitali i więzień po
związki zawodowe i armię.
W zbiorach WMM znajduje się ponad czterysta filmów dokumentalnych,
eksperymentalnych, animowanych, fabularnych oraz produkcji łączących w
sobie cechy różnych gatunków. Prezentują one szeroki wachlarz stylów,
tematyki i perspektyw. Ponad połowa filmów jest dziełem kobiet z innych
kręgów kulturowych, wiele poświęconych jest lesbijkom, kobietom w
podeszłym wieku oraz niepełnosprawnym.
Z około sześciuset pozycji zgłaszanych co roku do katalogu WMM
wybieranych jest jedynie kilka prac wybijających się pod względem
artystycznym i ciekawych merytorycznie, poświęconych  zarówno
zagadnieniom dotyczącym szerszej publiczności jak i niewielkich grup
społecznych. Wiele filmów z kolekcji WMM zdobyło nagrody na ważnych
festiwalach filmowych w Cannes, Sundance, Berlinie i Nowym Jorku.


15. 11., pt. , godz. 19.00 oraz 17. 11., niedz., godz. 19.00  Program I
KRÓTKIE FILMY EKSPERYMENTALNE z WMM: S. Potter, S. Lahire, Sh. Thakur i
C. Cook:
1. Thriller, Sally Potter; 34 min.; cz/b, Wielka Brytania 1979
2. Lady Lazarus. The Work of Sylvia Plath, Sandra Lahire, 25 min.;
kol/cz/b, Wielka Brytania 1991
3. Seven Hours To Burn, Shanti Thakur, 9 min.; kolor/cz/b, USA/Kanada
1999
4. Beyond Voluntary Control, Cathy Cook, 30 min.; kolor, 2000

15. 11., pt. , godz. 21.00 oraz 17. 11., niedz., godz. 21.00  Program II

VIDEO-ART z WMM, w tym prace takich artystek jak Mona Hatoum, Sadie
Benning,  Fatimah Tobing Rony, Midi Onodera, Ursula Bienmann:
1. Measures of Distance, Mona Hatoum; 15 min.; kolor, Wielka Brytania
1988
2. Sadie Benning, fragment; 15 min., kol/cz/b, USA 1989
3. On Cannibalism, Fatimah Tobing Rony; 6 min.; kolor, US/Indonezja 1994

4. The Basement Girl, Midi Onodera; 12 min; kolor, 16mm; Kanada 2000
5. Performing the Border, Ursula Biemann; 42 min; kolor,
Szwajcaria/Meksyk 1999

16. 11., sob., godz. 17.00 oraz 18. 11., pon., godz. 19.00  Program III
MATKI I CÓRKI – retrospektywa łącząca dokument i filmy fabularne
1. The Body Beautiful, Ngozi Onwurah, 23 min.; kolor, Wielka Brytania
1991
2. Night Cries. A Rural Tragedy, Tracey Moffatt; 19 min.; kolor,
Australia 1990
3. The Audition, Anna Campion; 24 min.; kolor, Wielka Brytania 1990
4. Peel, Jane Campion, 9 min.; kolor, 1982 Austraila

16. 11., sob., godz. 19.00 oraz 19. 11., wt., godz. 20.00  Program IV
The Fourth Dimension, Trinh T. Minh-ha; 87 min.; USA 2001
Filmowa próba zrozumienia Japonii poprzez jej sztukę, kulturę i
obyczaje.

16. 11., sob., godz. 21.00 oraz 20. 11., śr., godz. 18. 00  Program V
Filming Desire: A Journey Through Women’s Film, Marie Mandy;, 60 min.,
Francja 2000
Dokument o sposobach filmowego ujmowania przez kobiety tematów takich
jak erotyzm i pożądanie. Wywiady z Agnes Vardą, Sally Potter, Jane
Campion, Euzhan Palcy, Catherine Breillat

17. 11., nie., godz. 17.00 oraz 20. 11., śr., godz. 18. 00  Program VI
Divorce Iranian Style, Kim Longinotto and Ziba Mir-Hosseini, 80 min.;
Wielka Brytania 1998

18. 11., pon., godz. 18.00:  Wykład Debry Zimmerman o działalności Women
Make Movies. Po wykładzie na lampkę wina zaprasza Attache Kulturalny
Ambasady USA.

21. 11, czw., godz. 19.00  Z archiwum polskiego filmu eksperymentalnego
– Kobieta z kamerą w Polsce lat 70. (suplement)
Na przegląd złożą się filmy artystek polskich zrealizowane w latach
siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. W większości będą to realizacje
pokazywane po raz pierwszy od momentu ich powstania. Na przegląd złożą
się filmy min. : A. Kutery, J. Singer, N. LL, J, Marcoli, I. Lemke
Konart, E. Zarzyckiej.


.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB