przegląd filmów ANDY'EGO WARHOLA w KINO.LABie

Ulka Sniegowska snieg w csw-cca.pl
Czw, 17 Paź 2002, 19:58:17 MEST


PRZEGLˇD filmów ANDY’ego WARHOLA
KINO.LAB CSW; 19 - 24. paĽdziernika 2002

++++ CHEAP CLUB
22. 10, godz. 22.00: JAZZGOT DRAMATYCZNY – (impreza
muzyczno-performerska inspirowana atmosferą Fabryki Warhola)

cz. I cyklu WIELCY AMERYKAŃSCY FILMOWCY EKSPERYMENTALNI
w ramach Festiwalu Słowackiego i wystawy „Słowackie korzenie Warhola” w
CSW

Kuratorzy: prof. Marc Siegel, University of California, Los Angeles; Ula
Śniegowska, CSW
Współorganizatorzy: Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Warszawie,
Trust for Mutual Understanding.
PrzewoĽnik: FedEx; Sponsorzy: LIDEX
Patroni: CITY Magazine, Radiostacja, Fluid, Warsaw Insider, Przekrój

19. 10, sob., godz. 18.00
? Tarzan and Jane regained... sort of, 1963, 80,5 min, B/W & color,
sound
19. 10, sob., godz. 19.30
? Blow Job, 1964, 36 min., B&W, silent
? Harlot, 1964, 66 min., sound
20. 10, niedz., godz. 19.00
? Haircut #1, 1963, 27 minut, silent
? Soap Opera, (co-dir. by Jerry Benjamin), 1964, 47 min., B&W, sound
21. 10 pon., godz. 19.00 Vinyl, 1965, 66 min, B&W, sound
22. 10 wt., godz. 19.00 Outer and Inner Space, 1965, 66 min., B&W, sound

23. 10 śr, godz. 18.00 wykład Marca Siegela
23. 10 śr, godz. 20.00 Lonesome Cowboys, 1967, 109 min., color, sound


Tarzan and Jane Regained... sort of, 1963, 80,5 min, czarno-biały,
dĽwiękowy
Pierwsza długometrażowa realizacja Warhola powstała w czasie pobytu w
Los Angeles; przypomina typowy dla przełomu lat 50. i 60. film z kręgu
nowojorskiej awangardy. W tytułowych rolach wystąpili Taylor Mead i
Naomi Levine, ścieżkę dĽwiękową zrealizowano według pomysłu i z narracją
Taylora Meada. Tarzan and Jane to parodia popularnej hollywoodzkiej
serii filmów przygodowych. Bohater spotyka gwiazdy filmowe, sławnych
artystów i inne znane osoby, m.in. Dennisa Hoppera i Claesa Oldenburga.
Ta produkcja, w której wykorzystano kolorową taśmę, dĽwięk,
eksperymentalne ustawienia kamery, a całość została starannie
opracowana, jest ze wszech miar nietypowa dla wczesnego etapu filmowego
Warhola.

Blow Job, 1964, 36 min, czarno-biały, niemy
Blow Job nazywa się „żartem pornograficznym”. Zrealizowany w jednym,
nieruchomym ujęciu ukazującym głowę młodego mężczyzny będącego stroną
bierną w czasie stosunku oralnego, film trwa dokładnie tyle, ile
przedstawiony akt miłosny. Właściwej akcji nie widać, jej odbiciem są
jedynie nieznaczne zmiany wyrazu twarzy bohatera. Znakomity przykład
przewrotnego wykorzystania techniki filmowej - wybierając takie
ustawienie kamery Warhol zakpił zarówno z fanów filmów pornograficznych
jak i cenzorów.

Soap Opera, z pomocą reżyserską Jerry’ego Benjamina, 1964, 47 min,
czarno-biały, dĽwiękowy
Soap Opera to wyraz fascynacji Warhola telewizją i jeden z jego
pierwszych eksperymentów z tym potężnym medium. Na nieukończoną
realizację składają się fragmenty niemych filmów Warhola oraz reklam
telewizyjnych autorstwa Lestera Persky’ego ukazujących produkty
Pillsbury Cake Mix, Secret Deodorant, Beauty Set Shampoo oraz inne. Soap
Opera stanowi najpełniejszy przegląd ikon pop-artu, jaki pojawił się w
filmie Warhola, przywodzący na myśl jego prace malarskie i graficzne.

Outer and Inner Space, 1965, 66 min, czarno-biały, dĽwiękowy
Jeden z najwcześniejszych przykładów eksperymentalnego filmu wideo oraz
pierwsza realizacja Warhola wykorzystująca efekt podwójnego ekranu. Edie
Sedgwick siedzi przed wielkim ekranem telewizyjnym, który ukazuje jej
obraz odtwarzany z nakręconej wcześniej taśmy wideo.
Aktorka reaguje niepokojem na własny wizerunek, rozmawia z kimś spoza
kadru. Eksperyment z podwójnym ekranem ujawnia w całej pełni młodzieńczą
urodę superstar Warhola, żywość jej usposobienia i tragiczne „pęknięcie”
jej osobowości. Outer and Inner Space uważa się za szczytowe osiągnięcie
Warhola w „portretowym” nurcie jego twórczości filmowej.

Lonesome Cowboys, 1967, 109 min, kolor, dĽwiękowy
Zrealizowana w Arizonie homoerotyczna farsa westernu, luĽno oparta na
szekspirowakiej Romeo i Julii. Ramonę gra superstar Warhola, Viva, w
roli jej kochanka Juliana wystąpił Tom Hompertz. Joe Dallesandro, Eric
Emerson i Louis Waldon grają członków rodzinego gangu. Uwagę zwraca
również drag queen szeryf  w wykonaniu Francia Francine’a, gwiazdy filmu
Flaming Creatures Jacka Smitha, czołowego twórcy amerykańskiej awangardy
filmowej, którego twórczość zainspirowała Warhola do eksperymentów z
kamerą.

Haircut no.1, 1963, 24 min., cz.-b., niemy
Fascynujący przykład wczesnego, minimalistycznego kina Warhola. Film
został nakręcony przy wykorzystaniu kilku różnych ustawień kamery; każde
z ujęć jest znakomicie skomponowane i oświetlone. Warhol nakręcił co
najmniej trzy różne filmy rekonstruujące słynne „fryzjerskie” imprezy
Billy’ego Name. W tej wersji, obcinanie włosów ukazane w zwolnionym
tempie poprzez serię różnych kompozycji i póz, zamienia się w
enigmatyczny akt homoerotycznego przedstawienia.

Harlot, 1964, 66 min., cz.-b., dĽwiękowy
Harlot, pierwszy dĽwiękowy film Warhola, jest „undergroundową” wersją
historii Jean Harlow. Mario Montez upozowany na Harlow spoczywa na
„fabrycznej” kanapie; wokół niego starannie ustawiona grupa supergwiazd
w oficjalnych, galowych strojach oraz duży, biały kot. Na ścieżkę
dĽwiękową składa się improwizowana i w zasadzie niezwiązana z akcją
rozmowa trzech narratorów, dobiegająca spoza kadru. Mario/Harlow bardzo
sugestywnie spożywa duże ilości bananów; film kończy się wybuchem
bananowo-erotycznego szaleństwa przy ogłuszającym akompaniamencie
„Jeziora łabędziego”.

Vinyl, 1965, 66 min., cz.-b., dĽwiękowy
Film oparty na scenariuszu Ronalda Tavela, opartym z kolei na
Mechanicznej pomarańczy Anthony’ego Burgessa. Historia wybryków młodego
chuligana, Victora, granego przez Gerarda Malangę, rozgrywa się w
niewielkiej, klaustrofobicznej przestrzeni, całkowicie zapchanej
aktorami i sadomasochistami. Akcji towarzyszy muzyka: powtarzająca się
piosenka „Nowhere to Run” w wykonaniu zespołu Martha and the Vandellas.
W filmie wystąpiła również Edie Sedgwick, która siedzi na pierwszym
planie i obserwuje akcję, nie biorąc w niej udziału.

-------------------
Bilety w cenie 16 zł. (karnety 50 zł), na imprezę 10 zł do nabycia w
kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca
nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru
najpóĽniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe
informacje o programie na stronach: www.csw.art.pl/ kino_lab


.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB